Geluid via HDMI naar receiver en TV

Status
Niet open voor verdere reacties.

RvS009

Gebruiker
Lid geworden
15 feb 2010
Berichten
23
Beste Forum,

Ik heb sinds vandaag een nieuwe HDMI kabel vanaf mijn PC naar TV gelegd. Deze komt eerst aan op een receiver (Yamaha RX-V377) EN de receiver gaat naar een Samsung TV.
Ik heb de HDMI kabel op de HDMI output van mijn Nvidia Geforce 9500 GT aangesloten. Het beeld is perfect alleen ik heb geen geluid.
Ik de drivers van mijn nividia kaart ge update naar de nieuwste versie (341.92) e in het NIVIDIA configuratieschert herkent hij ook de audio source (staat de TV uit, zegt hij op HDMI: Yamaha receiver, zet ik mijn TV aan geeft Nvidia Samsung aan.
Als ik naar geluidsapparaten ga, heb ik 2 opties: Luidsprekers en Digitale audio (S/PDIF). Hij staat nu op de digitale audio aangevinkt, en het groene balkje gaat ook lopen als er geluid is. Alleen geeft mijn receiver niks.
Ik heb de HDMI kabel ook rechtstreeks op de TV aangesloten, maar dat gaf ook geen geluid.

Ik heb het idee dat die S/PDIF niet gekoppeld is aan mijn HDMI uitgang, en dat de HDMI uitgang bij de geluidsapparaten moet komen te staan.
Maar hoe krijg ik dat voor elkaar?!
 
S/PDIF = Optische uitgang, HDMI is dat niet dus heb je geen geluid..
Je zult in het control-panel van nVidia of het stuurprogramma van je geluidskaart de instelling moeten aanpassen om de HDMI als standaard audio-apparaat in te stellen..
 
Dankjewel voor je reactie.
Dus als ik het goed begrijp stuurt hij h3t geluid alleen via de SPDIF uit?

Hoe kan ik dit het makkelijkste oplossen? Want ik snap je laatste zin niet helemaal.
Wel vreemd dat de drivers van nvidia wel lijken aan te geven dat het geluid over de HDMI gaat.
 
Er zou een SPDIF ingang op je videokaart moeten zitten en 1 op je moederbord, die 2 moet je met een optisch kabeltje verbinden voor je geluid over de HDMI-poort kunt uitsturen.
Je zult dus even in de handleiding van je moederbord moeten kijken of er een SPDIF-poort op je moederbord zit die je met de videokaart kunt koppelen.
 
Laatst bewerkt:
Er zou een SPDIF ingang op je videokaart moeten zitten en 1 op je moederbord, die 2 moet je met een optisch kabeltje verbinden voor je geluid over de HDMI-poort kunt uitsturen.
Je zult dus even in de handleiding van je moederbord moeten kijken of er een SPDIF-poort op je moederbord zit die je met de videokaart kunt koppelen.

Dit ja ^^
 
Oke duidelijk, dus de videokaart krijgt standaard geen geluid mee vanaf het moederbord?
 
Klopt.

Daar is je videokaart helaas te oud voor.

De nieuwere videokaarten doen dat wel.
 
Is het ook een optie (alleen heb ik geen HD audio uiteraard) vanaf mijn PC geluidskabel naar receiver te leggen?
 
Als de pc over een SPDIF uitgang beschikt en de receiver daar een ingang voor heeft is dat een optie, je hebt dan in elk geval wel 5.1 geluid.
 
Draadje kan gesloten worden :)
PC gisteren even opengemaakt, het kabeltje zat al netjes op de S/PDIF aansluiting van moederbord aangesloten. Hoefde hem alleen maar even aan te sluiten op de videokaart en ik heb geluid via HDMI. Helemaal perfect.

Dank voor jullie hulp!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan