SSD in server

Status
Niet open voor verdere reacties.

r.vink

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
8 okt 2000
Berichten
2.401
Goedendag, ik heb SBS2011 met Exchange draaien op een RAID1 verdeeld in partities (C: besturingssysteem, D: Data)
Mijn vraag is de volgende,
Ik zou de C: met het besturingssysteem willen clonen op een SSD dit om mijn systeem een boost te geven qua snelheid.
Heeft iemand hier ervaring mee of dit mogelijk is, of dat het een kansloze missie wordt?
Uiteraard is het de bedoeling dat daarna de RAID1 in zijn geheel de DATA(D:) schijf wordt
 
Laatst bewerkt:
Kun je eens van je schijfbeheer een screenshot maken en posten?

Bedoel je overigens zoals ik mijn server heb ingesteld? De boot-partitie met Windows Server 2012 R2 draait apart in RAID1 op twee SSD-schijven van 120GB. De data op mijn server wordt ook opgeslagen op twee losse 2TB schijven in RAID1.


Jasper
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie, bij deze.
Ik heb twee schijven in RAID1 staan en deze is opgedeeld in twee partities, C: besturingssysteem en D: als data part.
De F: schijf is een usb drive die als backup station dienst doet.
Schijfbeheer.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wordt de server zo zwaar belast die ie een SSD nodig heeft?
De meeste thuisservers zitten te niksen tot af en toe iemand wat nodig heeft... en dan zijn het nog data ook die van de langzamere data schijf komen en naar de netwerkkaart gaan.... een bewerking die een server makkelijk aan kan.. een netwerkkaart actie lijkt me trager dan een SATA actie van een normale schijf.

De F-schijf backupt alle data van de server?
 
Laatst bewerkt:
Nee dat klopt, wordt niet echt zwaar belast. Maar ik had gehoopt dat het inloggen op de server wat sneller gaat als het besturingssysteem op een ssd staat.
 
Wordt de server zo zwaar belast die ie een SSD nodig heeft?
Dit vind ik een interessante vraag! Hierbij kun je jezelf namelijk ook afvragen of dit het geval is bij een normale desktop-pc! Een normale desktop-pc wordt meestal niet zwaar belast, maar wordt tegenwoordig door steeds meer fabrikanten standaard uitgerust met een SSD-schijf. Puur voor snelheidswinst bij bijvoorbeeld het opstarten van de computer. Zoals te lezen in de openings-post informeert de topic-starter of het gebruik van een SSD in zijn geval een extra snelheidsboost geeft. Ik denk dus zeker dat het gebruik van een SSD-schijf als opstartpartitie efficient is. Qua opstelling, zoals te zien op de foto van het schijfbeheer, heb ik echter mijn twijfels.

@r.vink
Zoals ik kan zien in je foto maak je gebruik van hardware-raid? Klopt dit? Welk type server heb je in gebruik?
Bij software-raid kun je namelijk in Windows zelf een aantal dingen veranderen. Bij hardware-raid is dit moeilijker omdat je dan volledig afhankelijk bent van de mogelijkheden van de raid-controller.


Jasper
 
Log je in op de server vanaf je desktop of rechtstreeks?
In beide gevallen is de server software toch al opgestart.. das lijkt me het meest vertragend...
Heb hier een Linux server gewoon op normale HD, start verrassend snel op, terwijl het maar een AMD350 onboard zuinige CPU inzit... met 8 GB RAM.
Die AMD das een heel traag ding in vergelijking met een i5 of i7..... en toch werkt ie snel, kan met Teamviewer op afstand bereiken en de schijven als local schaijf mounten en dat allemaal met zo'n simpel mobo... (inmiddels a >4j oud zelfs).
Ik heb Debian erop gezet met een niet al te zware desktop configuratie. Mss daar eens aan denken, een Linux server ipv een Win? Als dat kan.... ;)

Wordt de server zo zwaar belast die ie een SSD nodig heeft?
Dit vind ik een interessante vraag!...
Mijn desktop kan wel veel langer mee... idem dito voor mijn laptoppie... ik gebruikte mijn mini D430 alleen in de vakantie want nogal traag... maar sinds ik er een SSD ingezet heb... gebruik ik hem dagelijks, dus dat is echt een levensverlenger.... zo kan ie nog wel een aantal jaren mee, ik heb hem al 5j en hij was al 2e hands (komt uit 2008 of 2009).. scheelt me voorlopig een andere laptop...
 
Laatst bewerkt:
Ik log in vanaf een desktop op de server. De reden dat ik denk dat de snelheid van de server wat omhoog zou moeten is omdat de desktop sneller contact met de server wil maken dan deze aankan geloof ik. Dat maak ik op uit het feit dat als ik inlog ik vaak een melding krijg dat de profile service nog niet beschikbaar is. Als ik dan even afmeld en weer opnieuw aanmeld lukt het vaak wel, soms pas na twee of drie keer af- en aanmelden.
Het is een server gebaseerd op een Asus P5BV-C moederbord met een hardwarematige raid controller volgens mij.
https://www.asus.com/Commercial-Servers-Workstations/P5BVC/
 
Mss toch eea van die server nakijken.. jouw server is veel sterker dan die van mij en reageert meteen...
Kan me niet voorstellen dat een SSD daar verbetering in brengt...
Jouw 2-3x inloggen is zo lang tov de server respons tijdens... dat dit allang ok zou moeten zijn.
Zoek verder naar een oorzaak.. scheelt je wrs geld...
 
Tja ben niet de enige die liever zijn geld in de knip houd denk ik :D
Maar ik zou niet weten waar ik het in zou moeten zoeken. Inloggen werkt of het werkt niet lijkt mij.
 
Op zich gaat het inloggen op het moment goed. Na een clean instal van de meest gebruikte cliënt. Echter blijft voor mij de vraag of ik zonder meer de C: van de server naar een ssd kan clonen zonder problemen.
 
Wordt meestal afgeraden ivm de afwijkende indeling (geometrie) van de SSD tov een mechanische HD... (ook al worden er bij SSD's vaak kloon tools bijgeleverd..)

Rapporteer je nog even of het inloggen daarna echt heel veel sneller gaat ipv alleen maar "goed" ... bijv na een dag zonder gebruik, is het dan ook nog steeds goed.... Dan hebben anderen er ook wat aan op dit forum...
 
Laatst bewerkt:
Ik ben er toch nog niet helemaal uit. Nadat ik de C: naar een schijf heb gekloond kan ik de server wel opstarten van die schijf maar dan is de RAID1 weg. Ik heb dan drie schijven.
Ik heb een ASUS P5BV-C mobo en het is me niet helemaal duidelijk welke connector en welke instelling ik in de IDE configuratie moet gebruiken. Iemand een idee?
 
Hmm geen enkele RAID ervaring hier.... heb zoveel schijven en backups (RAID is so wie so geen BU....) dat ik het niet nodig vind en de snelheid interesseert me niet.
En als de RAID onderuitgaat... heb je nog wel altijd je backup.. .(hoop ik...)

https://www.google.nl/search?q=clon...7.15967j0j7&sourceid=chrome&es_sm=93&ie=UTF-8

Ik zou zelf gaan googlen en mijn eerste indruk is dat niet alle kloon software een RAID config goed kloont.
Lijkt met dat je de bios instelling dus niet moet veranderen..... dat lijkt me juist iets waar de RAID instelling vd oude schijf op gebaseerd is... verander je dat... dan lijkt me dat de RAID opnieuw geïnstalleerd moet worden, met alle mogelijke gevolgen..
Dus je moet echt wel goed weten waar je mee bezig gaat...
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan