Router instellen als access point

Status
Niet open voor verdere reacties.

LodewijkG

Gebruiker
Lid geworden
6 dec 2012
Berichten
98
Beste,

Ik heb laatst een 2e hands router aangeschaft om er in mijn netwerk bij te zetten als AP. Heb nu een 2e hands linksys WRT150N router aangeschaft met Firmware Version: v1.51.3 (192.168.1.1)

Ik wil deze achter mijn kpn router (192.168.2.254) in het netwerk zetten. Mij was in verteld om mijn linksys router te resetten, in te loggen, DHCP uit te schakelen en in het netwerk te plaatsen. Dan op de kpn router in te loggen, kijken welk IP de router toegewezen heeft gekregen (deze stap gebeurd niet :confused:) en dan in te loggen op de linksys router op het nieuwe ip adres en de SSID gegevens/wachtwoord aan te passen.

Mijn idee was om de KPN router op automatisch kanaal uit te laten zenden en de linksys router op kanaal 11.

Kunnen jullie mij uitleggen wat ik hierin verkeerd doe? Ik krijg via bedrading het internet op de linksys wel werkend, maar de wifi niet....
 
Het simpelste is om de Linksys bekabeld op je pc aan te sluiten, de DHCP-server uit te zetten, SSID aanpassen en kanaal in te stellen.
Instellingen opslaan en uitschakelen.
Daarna sluit je hem weer aan op de Experiabox, maar niet op de WAN-poort maar op 1 van de LAN-poorten, op deze manier werkt de Linksys eigenlijk als switch en zorgt de Experiabox voor het uitdelen van de IP-adressen.
 
Dag Scrapheap,

Bedankt voor je antwoord, ik heb bovenstaande uitgevoerd. In eerste opzicht werkte het, echter na een minuut o.i.d. verloor ik op de AP internet via de wireless. (ook krijg ik de melding: "Unable to connect to this network"

Als ik bedraad in de AP zit, dan doet hij het wel. Ook als ik dan op de ZTE router inlog zie ik de router niet vermeld staan met een IP adres op het LAN netwerk.

De stappen die ik heb uitgevoerd:
1. DHCP uitgeschakeld, IP staat nog op 192.168.1.1 - save changes
2. SSID veranderd van linksys naar een persoonlijke benaming - save changes
3. Wachtwoord ingesteld - save changes
4. Signaal op mixed, 20hz en signaal 11.
5. Router/AP van het stroom gehaald
6. Kabel van de ZTE in de LAN poort van de Router/AP gestopt
7. Router/AP weer aan het stroom gezet
 
Beste scrapheap, heb het nog een aantal keer geprobeerd maar kom er echt niet uit. Ik krijg de AP ook niet in mijn allocated addresses in mijn ZTE router... iets wat ik nog fout kan hebben gedaan?
 
Probeer een harde rest op de Linksys zodat dat IP 192.169.1.xx eruit is en stel hem daarna opnieuw in volgens de eerder gevolgde routine.
Desnoods vul je zelf een IP in in de 192.168.2.xx range maar een IP wat vrijwel zeker niet gebruikt wordt ( bijv, 192.168.2. 241 , zolang het maar onder de .2.254 zit, afhankelijk van het max. aantal gebruikers op je LAN ).
Dan nog eens proberen..dat je de Linksys niet ziet in de ZTE komt omdat hij als switch werkt, je zou hem wel moeten zien als je de ZTE aansluit op de WAN-poort van de Linksys, dan is het een fysiek netwerk-apparaat.
 
TIP: Zet voor WIFI het kanaal ALTIJD vast op 1, 6 of 11.
Als je op beide routers hetzelfde SSID gaat gebruiken moet je WEL 2 kanalen gebruiken!!!
Dus gebruik je bijvoorbeeld 1 en 6.

Zoals eerder gezegd sluit je in de 2de router GEEN kabels aan op de WAN poort. Alles gaat in de LAN poorten!
Je moet in de router zelf het IP adres wijzigen naar een statisch IP adres van je netwerk.

KPN netwerk draait op 192.168.2.x de router is volgens mij 192.168.2.254. Maak van je 2de router dan
IP 192.168.2.253
SUBNET 255.255.255.0
GATEAWAY 192.168.2.254

Waar je precies dit IP adres in moet stellen durf ik zo niet te zeggen.
Als je DD-WRT software hebt dan staat dit IP adres bij de DHCP instellingen.
Let OP! Je hoeft dus niet je WAN IP in te stellen. Die kun je zelf op disabled zetten.




Als ik in jouw schoenen zou staan zou ik je router eerst firmware flashen naar DD-WRT.
Hiermee worden vrijwel alle beperkingen van je router weggehaald.

http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Linksys_WRT150N_&_WRT160N

Daar staat een handleiding hoe je het moet doen.
Niet te snel overheen kijken, het is echt heel simpel.
 
Probeer een harde rest op de Linksys zodat dat IP 192.169.1.xx eruit is en stel hem daarna opnieuw in volgens de eerder gevolgde routine.
Desnoods vul je zelf een IP in in de 192.168.2.xx range maar een IP wat vrijwel zeker niet gebruikt wordt ( bijv, 192.168.2. 241 , zolang het maar onder de .2.254 zit, afhankelijk van het max. aantal gebruikers op je LAN ).
Dan nog eens proberen..dat je de Linksys niet ziet in de ZTE komt omdat hij als switch werkt, je zou hem wel moeten zien als je de ZTE aansluit op de WAN-poort van de Linksys, dan is het een fysiek netwerk-apparaat.

Ook al werkt hij als switch moet je hem nog zien in de router.
Als je de WAN poort gebruikt dan werkt het netwerk niet op deze manier.
 
@Lodewijk

Als je een laptop hebt en dan bedraad op je netwerk gaat zitten en draadloos op je linksys.
Dan kan ik eventueel met teamviewer meekijken en alles instellen voor je.
 
Dag Hans,

Dat zou ik heel fijn vinden, kan dat misschien ook morgen? Rond half 7?

Alvast bedankt!

Lodewijk
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan