Cisco EPC3928AD (Ziggo) - twee vragen

Status
Niet open voor verdere reacties.

tobiastheebe

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
22 jan 2012
Berichten
1.013
Ik heb twee vragen over onze Cisco EPC3928 modem/router van Ziggo.

Vraag 1:

Wij maken voor het Wi-Fi gebruik van de Cisco en hebben geen externe router. Ik heb een aantal maanden geleden de 2,4- en 5,0 GHz-band opgesplitst door voor beide banden een aparte SSID in te stellen. Ze delen uiteraard wel hetzelfde netwerk (192.168.178.0/24) en dezelfde DNS-serverinstellingen (8.8.8.8/8.8.4.4).

Nu constateren wij af en toe (ca. 2× per maand) een probleem met het netwerk op de 2,4 GHz-band. De IP-configuratie van apparaten die gebruikmaken van het netwerk via deze band wordt dan uit het niets ongeldig (geen netwerk- en internettoegang). Tevens kunnen apparaten die nog niet zijn verbonden met de router of zijn verbonden met het netwerk via de 5,0 GHz-band niet verbinden met de 2,4 GHz-band vanwege bovenstaand probleem.

Wat ik doe om dit probleem te omzeilen, is aanmelden op de router en de bandbreedte van de 2,4 GHz-radio wijzigen in 20 MHz i.p.v. 40 MHz of vice versa. Dan werkt de 2,4 GHz-band weer correct. Het lijkt er dus op dat de 2,4 GHz-radio een reset nodig heeft op dat moment.

Wat kan hier de oorzaak van zijn?

Vraag 2:

Is er een manier om een NAT/PAT-regel in te stellen om de webinterface van de Cisco te forwarden op ons externe IP-adres? Als ik probeer 192.168.178.1 te forwarden krijg ik de volgende foutmelding:

2016-01-07.PNG

Ik wil eigenlijk de webinterface forwarden naar (extern IP-adres):8080 zoals bij de DrayTek Vigor.
 
Laatst bewerkt:
De 3928 staat bekend om zijn slechte wifi en volgens mij wordt die ook niet meer gebruikt door Ziggo.
 
De webinterface hoef je niet te forwarden.
Als je naar jouw IP adres gaat komt alles in die modem uit.
Je moet alleen in kunnen stellen dat het mag (Firewall).

Gebruik je voor je 2.4Ghz signaal wel een vast kanaal?
(alleen 1, 6 en 11 gebruiken)
dus GEEN automatisch kanaal laten kiezen!
 
De 3928 staat bekend om zijn slechte wifi en volgens mij wordt die ook niet meer gebruikt door Ziggo.

Ik zie op deze pagina dat de EPC3928 inderdaad niet meer wordt geleverd... Daar was ik niet op de hoogte van. Naast eerder genoemd probleem kampten wij ook met slecht bereik van zowel de 2,4 GHz- als 5,0 GHz-band, maar volgens mij geldt dat voor iedereen met een EPC392x.

En blijkbaar leveren ze helemaal geen Cisco-modems meer, alleen nog Technicolor en Ubee.

Ik ga hier binnenkort even contact voor opnemen met Ziggo. Misschien dat ze ons een upgrade kunnen leveren?

De webinterface hoef je niet te forwarden.
Als je naar jouw IP adres gaat komt alles in die modem uit.
Je moet alleen in kunnen stellen dat het mag (Firewall).

Gebruik je voor je 2.4Ghz signaal wel een vast kanaal?
(alleen 1, 6 en 11 gebruiken)
dus GEEN automatisch kanaal laten kiezen!

Hoe stel ik dit in in de firewall?

2016-01-07-02.PNG

De 2,4 GHz-radio gebruikt nu kanaal 1 (automatisch). Dat is tevens het minst drukke kanaal bij ons. Ik kan de radio niet handmatig op kanaal 1 zetten, als ik dat doe en de configuratie opsla, keert deze terug naar automatisch.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het geprobeerd bij mezelf en lukte niet en ben gaan zoeken.
Ziggo laat het niet toe om het modem van buitenaf te benaderen.

Alleen Ziggo zelf kan dit (Voor bijvoorbeeld de WifiSport aan/uit te zetten)
 
Ik zie op deze pagina dat de EPC3928 inderdaad niet meer wordt geleverd... Daar was ik niet op de hoogte van. Naast eerder genoemd probleem kampten wij ook met slecht bereik van zowel de 2,4 GHz- als 5,0 GHz-band, maar volgens mij geldt dat voor iedereen met een EPC392x.

En blijkbaar leveren ze helemaal geen Cisco-modems meer, alleen nog Technicolor en Ubee.

Ik ga hier binnenkort even contact voor opnemen met Ziggo. Misschien dat ze ons een upgrade kunnen leveren?

Het bereik van 5Ghz is zoiezo minder dan die van 2.4Ghz.
 
Ik was al op de hoogte van het feit dat het bereik van 5,0 GHz inderdaad beduidend minder is. Ik vind het wel waardeloos dat Cisco forwarding van de webinterface niet toestaat.

Misschien is de Technicolor TC7210 wel een goed alternatief?

Ik zie dat deze ook remote management heeft:

Management
■■ User-friendly GUI via HTTP
■■ Web-based user interface management and administration
■■ Logging and alert

En 802.11ac en... Wat schetst mijn verbazing... RADIUS! :cool:
 
Laatst bewerkt:
Waarom zou je de webinterface willen forwarden? Dit lijkt me niet heel wenselijk i.v.m. de beveiliging. Een beetje hacker kan je firewall uitzetten.
Wat betreft het bereik: mijn ervaring is dat de modem te dicht bij andere apparaten staat. Een DECT telefoon of babyfoon hebben een ongelooflijke impact op het signaal.
Sowieso ook Ziggo spots uitzetten. Hierdoor heb je in ieder geval weer een netwerk minder in het spectrum.
Daarnaast zou ik 5ghz niet gebruiken, omdat het te storingsgevoelig i.c.m. andere apparatuur.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan