Calculatietool in Excel omzetten naar Microsoft Access

Status
Niet open voor verdere reacties.

ronaldo12

Gebruiker
Lid geworden
10 mrt 2014
Berichten
48
Ik had een vraagje, momenteel werk ik met een calculatietool in Excel. Zo worden er gegevens gehaald uit een andere Excel bestand en worden artikelen die aan worden gemaakt opgeslagen in een andere Excel bestand. Deze Excel bestand vormt dus een database. Excel is echter niet echt een database programma. De database in Excel wordt namelijk steeds voller en de calculatietool gaat ook steeds trager werken.

Na wat onderzoek gedaan te hebben ben ik erachter gekomen dat Microsoft Acces dat wel is. Is er iemand die misschien weet of het mogelijk is om deze calculatietool volledig om te zetten naar Microsoft Access?

Alvast bedankt!
 
Zonder de bestanden te zien? Weinig kans op een zinvol antwoord.
 
Het is een algemene vraag, of het überhaupt mogelijk is is mijn vraag. De calculatietool is opgebouwd met userforms. Zoals beschreven worden er gegevens uit een andere Excel bestand gehaald om prijzen te calculeren voor artikelen. Deze aangemaakte artikelen worden weer opgeslagen in een nieuw Excel bestand die de database vertegenwoordigt. In totaal dus drie Excel bestanden die met elkaar communiceren.

Hoofdbestand --> Hier draait de calculatietool op en worden via Excel bladen calculaties uitgevoerd. Deze zijn terug te vinden in de userforms.
Basisgegevens bestand --> Hier wordt informatie uit gehaald om prijzen te berekenen
Database --> Hier worden de artikelen opgeslagen.

Mijn vraag is dus of dit gebeuren in Microsoft Access omgezet kan worden. Dit zal hoogstwaarschijnlijk de snelheid ten goede komen en daarnaast is het programma ook meer geschikt voor de uitvoeringen die ik zojuist heb beschreven.

Ik hoop dat het wat duidelijker is geworden.
 
In zijn algemeenheid: geen enkel probleem. Formulieren zijn in Access uiteraard vele malen makkelijker te maken dan in Excel (core business van Access) en berekeningen is ook geen enkel probleem (queries, UDF's). Dataopslag hoeven we het uiteraard niet eens over te hebben waar dat beter in kan :).
 
@jkpieterse Momenteel maak ik gebruik van een Do-While loop, op het moment dat het artikel gevonden wordt stopt deze loop met het doorlopen van de database.
 
Wil je écht zinnige antwoorden, dan zit er vrees ik niks anders op dan dat je de bestanden (uiteraard zonder bedrijfsgevoelige informatie) post. Niemand kan je vertellen waarom je huidige bestand niet snel is zonder die bestanden te bekijken. Zelfs snb niet :). Maar afgezien daarvan: als je er een database van maakt, heb je die hele loop misschien niet eens meer nodig.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan