AGK film strip scanner

Status
Niet open voor verdere reacties.

KarelStromph

Gebruiker
Lid geworden
27 dec 2013
Berichten
120
Hoi fotoliefhebbers,
Ik heb vandaag een AGK film strip scanner gekocht. Je zou negatieven en dia's ermee kunnen scannen en op je PC bewerken en daarna - als je dat graag wilt - printen.
Er is een primitief gebruiksaanwijzing erbij. Maar ik snap daar niets van. Waar moet ik geestesverwanten zoeken?????
Mensen die ook zouden willen weten hoe je met dat ding moet werken.
Groet Karel
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ken dat ding niet, maar als ik 'm google kom ik een Aldi actie tegen. En is het een scanner van zo'n € 45,-. Als die prijs klopt, en de winkel ook, dan zou ik daar zelf met een grote boog omheen lopen, en als ik 'm had gekocht dat aan niemand vertellen en 'm in stilte naar het grootvuil dragen.... Voor die prijs kan het geen bruikbare scanner zijn. Niet alleen qua resolutie, maar vooral ook qua mechanische afwerking. Filmnegatieven (en dia's) zijn nogal kwetsbaar, en die zou ik zelf alleen toevertrouwen aan een degelijk apparaat waar de film er met exact dezelfde krassen uitkomt als hij er in gaat. En bij zo'n goedkoop apparaat heb ik daar weinig vertrouwen in. Nog afgezien dus van de scandiepte, die geheid niet hoog zal zijn.

Maar zoals ik al zei: ik ken 'm niet; heb je een website waar wat meer informatie over staat?
 
Octafish, je doet dat ding geen eer aan met je opmerkingen, want juist die dingen kloppen. Ik heb hem 2e hands gekocht dus niet bij Aldi. Ik heb bij Aldi wel een Grabber (Cyberlink) gekocht, voor € 15,-- en het werkt ronduit fantastisch. Ik kan alles van de TV opnemen, wat met een normale recorder niet meer kan, door de "copy once" toepassing. Het werkt niet alleen fantastisch, ik ken er geen andere.

Van de negatieven scanner: is de resolutie erg hoog, de negatieven worden in een frame gezet (ze raken verder niets aan) en je wordt aanbevolen stoffen handschoenen te dragen. De opnames die ik maakte waren inderdaad vuil door stof (veel, en kleinste stof zichtbaar). De scandiepte 10 cm (dat ding ziet uit als een computer loudspeaker, een soort baksteen op zij korte kant. De opnames zijn goed, alleen helaas NEGATIEF en ik verwacht, dat hij het juist in positief omzet. Weet JIJ DAAR RAAD MEE. Doe ik iets verkeerd of moet een filmbewerkingsprogramma aanschaffen. If so, weet je een gratis (goed) programma? De negatieven die negatief uitkomen zijn scherp. Groet, Karel
 
Laatst bewerkt:
Zoals ik al zei: ik ken 'm niet. Dat je hem tweedehands hebt, maakt natuurlijk niet uit; daarmee kan het nog steeds de scanner zijn die indertijd door de Aldi is geleverd. De reden dat ik dat aanhaalde had overigens niks met de Aldi als zodanig te maken, maar meer met het feit dat ik verder geen verwijzingen naar deze scanner ben tegengekomen. Ik weet dus niet of dat de scanner is die jij nu hebt of niet. Sowieso geef je nog niet veel informatie...
Van de negatieven scanner: is de resolutie erg hoog
...
De scandiepte 10 cm
Dat zegt dus niks; wat jij een hoge resolutie noemt, kan voor mij onacceptabel laag zijn :). Wij zien graag getallen, die zijn neutraal en informatiever, en daarop kun je dus wél een oordeel vellen.
Met de 'scandiepte' bedoel ik niet de afmeting van het apparaat, (zal mij een worst wezen :) ) maar met hoeveel bits er wordt gescand. Hierbij geldt: hoe meer bits, hoe beter. Een goedkope scanner scant op 8-bits (per kleur), een goede op 14-bits en een hele goede op 16-bits. Als voorbeeldje de cijfers van de scanner die ik zelf heb Nikon Coolscan V, en de scanner die ik graag gehad zou hebben...

Nikon Coolscan V
Bitdiepte: 14 bits (16384 grijstinten per kleur)
Resolutie: 4000 dpi

Nikon Coolscan 5000D
Bitdiepte: 16 bits (65536 grijstinten per kleur)
Resolutie: 4000 dpi

Een (hele) goedkope scanner die op 8 bits diepte scant, komt niet verder dan 256 tinten per kleur. Zeg maar wat je monitor kan weergeven. Maar in een negatief of dia zitten natuurlijk veel meer schakeringen dan 256, dus hoe hoger de scandiepte, hoe meer detaillering je terugkrijgt in je plaatjes. Maar ook: hoe hoger de prijs. Die van mij kostte indertijd al meer dan € 550,-. De 5000, die dus veel mooier scant, ging voor dik € 1.100,- over de toonbank, en dat was toen voor mij ook echt wel boven budget :). Maar ik had 'm graag gehad :D.

We hebben het overigens wel over scanners en prijzen die in 2008 golden; de scanner is ondertussen al lang niet meer leverbaar, en de prijzen van scanners is sindsdien behoorlijk gezakt, en de kwaliteit gestegen. Vandaar dus mijn lichte ongeloof dat je voor € 45,- een gloednieuwe filmscanner kan kopen die goede kwaliteit levert...
Maar ik zou zeggen: spoor de specs even op, en zet ze er bij!
 
Beste OctaFish,

We weten dat Lidl niets zelf fabriceert (op computergebied), en dus koopt zij het ook elders, en misschien van goede fabricanten. Mijn negatievenscanner gaat tot 1.800 dpi 10 bits, gemaakt door de Deens AGK Nordic in Viborg, ik heb een keurige kleuren instruction manual gekregen per e-mail. Mocht je nieuwsgierig naar dit bedrijf zijn: www.rsinternational.eu - www.myrepair.nl.

Maar, er bestaan waarschijnlijk geen cel***ose films meer en dus is het gebruik (en verkoop) van scanners inelkaar gestort. Ook jij zult het bijna nooit meer gebruiken (neem ik aan). Mijn vraag zou zijn: zou jij je GOEDE scanner aan mijn voor een maand willen verhuren voor een prix d'amis, of uitlenen. Ik wil domweg mij oude negatieven en de dia's van mijn broer in veiligheid stellen op mijn computer? Ovrigens heb ik vrijwel alle foto's (en dus kan deze als foto's inscannen, gaat heel goed en mooi). Graag je (positief) antwoord.

Zie je dat?????? Hij heeft 3 letters uit cel***se geflterd, omdat leter 4,5, en 6 schuttingtaal zou zijn. Prachtig!!!!
 
Laatst bewerkt:
Dat was mij ook opgevallen, vind ik wel heel kras van HelpMij :).
Ik wist uiteraard dat de scanner was ingekocht door Lidl, dat was het punt ook niet. Ik wilde slechts weten of het dat ding was of niet.

De specs kennende denk ik dat die wel erg minimaal zijn voor een filmscanner. Hopelijk was mijn uitleg duidelijk genoeg?
Het grote verschil tussen een papieren afdruk en een film zit hem in de contrastomvang, die van film veel hoger is. Dat betekent dat je in een dia of negatief veel meer grijstinten hebt dan in een afdruk, en die kan je alleen vangen met een grotere bitdiepte. Vandaar de nadruk op de bitdiepte.

Wat betreft je vraag: dat zou in beginsel wel kunnen, maar Nikon is zo'n k-bedrijf dat nog steeds weigert om 64-bits drivers te maken voor het ding. Hij werkt dus alleen op een pc met Windows XP. Al dan niet virtueel. En dat is behoorlijk lastig nu!

Je kunt nog steeds goede filmscanners kopen en dat ben ik nu dus serieus aan het overwegen.
 
Hallo OctaFish.

Dank je voor je bericht. Ik heb nog een XP ook, alleen weet ik niet of het 32 of 64 bits is. Ik heb ook nog een Windows 68 en zelfs nog een DOS én een TRS 80-I en een TRS 80-III.

Ik wil met je een deal maken, ik koop een XP en je leent mij je scanner uit (2 maanden), daarna krijg je mijn XP, als huurprijs.

Toch nog zou ik van je willen weten, of uit mijn scanner (hoe slecht ook), een positief beeld moet komen of en negatief die verder met een bewerkingsprogramma tot foto gemaakt moet worden?
 
Het aanbod is op zich heel vriendelijk, maar ik ben juist bezig om oude apparatuur het huis uit te sjouwen, niet naar binnen :). Maar over het lenen van de scanner is best te praten, daar heb ik geen moeite mee. Al weet ik nog niet naar welk werelddeel hij straks verhuist.
Ik heb zelf, naast mijn Windows 10 laptop, nog een oude Mac G5 staan, en ik heb deze week eens in de documentatie gekeken, en ik heb het idee dat ik de scanner daar probleemloos op kan aansluiten. Dus dat ga ik morgen eens proberen! Scanner en Mac zijn ongeveer uit dezelfde tijd, en de software specs komen dus heel goed overeen. Met een beetje mazzel kan ik daar dus gewoon mee scannen straks.

Wat je laatste vraag betreft: elke scanner komt met software, en als daar niks bij zit, kun je met de meeste fotografische programma's prima scannen. De scanner driver wordt namelijk door elk programma wel gezien. Dus dat maakt eigenlijk niet zoveel uit waarmee je scant.
Een negatief al dan niet positief of negatief zien is in een fotobewerkingspakket een kwestie van in het menu <Afbeelding> de optie <Inverse> aanklikken. Dan wordt het beeld omgekeerd. Dat menu heb je altijd, dus je kunt het ook gebruiken om van een gescande normale afbeelding een negatief te maken. Is dus eigenlijk een simpele standaardhandeling in het pakket. De scanner zelf zal dat uit zichzelf niet doen, want die laat gewoon zien wat hij zelf ziet. Al kan de software die bij de Nikon zit dat dus wel.
 
OctaFish, ik begrijp je reactie. Nog steeds denk ik, dat je niets meer te scannen hebt omdat je dat al gedaan had, toen je je scanner had aangeschaft. Met de komst van de digitale fotografie, is een negatievenscanner ontzettend onrendabel geworden. Er komen simpelweg geen nieuwe negatieven meer.

Ja mik heb gehoord, dat in Windows 10 Paint een "inverse" stand heeft om negatieven positief te stellen. Maar hoe krijg je je negatief erin? Anders dan met een negatieven scanner? Zelf heb ik Windows 7 desktop en een windows 8 laptop. Heb je je laptop met W10 gekocht of heb je W10 gedownload???? Ik ben panisch voor nieuwe windows. Moet je een hoop opnieuw leren. IS WINDOWS 10 een prettig programma? Wat is je ervaring?????

Het laatste begrijp ik niet goed. Hoe kun je met een (willekeurige) fotografische orogramma zomaar scannen. Ik heb 3 scanners, maar deze scannen uitsluitend met hun eigen programma. Jij zegt dus dat ik met het fotografische programma van Sony met de Brother scanner kan scannen? Of begrijp ik je verkeerd??? Ze gaan al mekkeren als ik de USB kabel lostrek om in de ander scanner te steken. Hoe doe je dat met en scanner programma op een willekeurige scanner te scannen???

Maar misschien heb jij goede raad!!!! Ik heb pakweg 600 negatieven (z/w en kleur) en zou deze graag in veiligheid willen brengen door ze in een computer te scannen? Wat moe ik doen???

Groet Karel
 
Koop een goede flatbed scanner zoals een Epson Perfection Photo, die is behalve voor negatieven / foto's ook geschikt om documenten in te scannen.
 
Flatbed scanners zijn nauwelijks geschikt om goede scans van film of dia te maken, ongeacht wat er in de brochures staat. Het werkt, maar daar is alles mee gezegd. De kwaliteit kan niet op tegen die van een echte filmscanner.
Maar als je de kwaliteit acceptabel vind, wie ben ik dan om te zeggen dat dat niet zo is? :).

Ik doelde in mijn vorige verhaal meer op de scanner driver, die bij elke scanner één keer geïnstalleerd moet worden en die vanuit een tekenprogramma wordt aangeroepen. Daarbij opent het tekenprogramma de scanner software en driver.
 
Leon61

Heb stuk of 4 flatbed recorders, er is zelfs een daartussen die 19200x19200 kan scannen. En ik meende dat ik een goede negatieven scanner gekocht heb. Maar ik kan er niet mee omgaan. Want ook al zou het quallitatief niet veel zaaks zijn, ik moet hem toch kunnen bedienen. Maar helaas kan ik het niet: hij scant negatief en ik zou hem in positief willen omzetten maar helaas lukt het mij niet en niemand (tot nu toe) heeft kunnen vertellen hoe dat moet.
 
Laatst bewerkt:
OcftaFish, de scanner drivers die ik met de scanners heb geïnstalleerd WILLEN alleen de eigen scanner bedienen. Of bedoel je iets anders? Kun je een paar programmanamen noemen?? Ik herhaal: het Brother scanner programma wil alleen de Brother scanner bedienen, de Canon wil alleen Canon bedienen etc. Of moet ik vanuit deze drivers tot nog een twee kunnen kiezen. Als ik een (extra) scanner wil toevoegen, dan wil hij alleen Lexmark 445 als exta installeren. Toch hoop ik dat er nog mensen bestaan en die hetzelfde AGK apparaat hebben. Ik zal niet de enige zijn die zo'n ding gekocht heeft. Zou je inderdaad een paar "tekenprogramma" kunnen noemen, die mijn (zwakke) filmscanner kunnen lezen?

Groet, Karel
 
OctaFish, ik begrijp je reactie. Nog steeds denk ik, dat je niets meer te scannen hebt omdat je dat al gedaan had, toen je je scanner had aangeschaft. Met de komst van de digitale fotografie, is een negatievenscanner ontzettend onrendabel geworden. Er komen simpelweg geen nieuwe negatieven meer.
Je hebt mij niet helemaal goed begrepen, vrees ik. Ik heb er in beginsel geen probleem mee als je mijn scanner een tijdje leent, maar ik hoef er geen XP computer voor te hebben. En het zou ook wel fijn zijn als de scanner in de buurt van Rotterdam bleef :). Overigens ben ik indertijd wel begonnen met het scannen van mijn (beter) negatieven en dia's, maar omdat pc's in 2008 ook niet de stevigste machines zijn, en de software alleen op XP draaide, ben ik daar niet al te lang mee bezig geweest. En aangezien ik duizenden negatieven en honderden dia's heb, is dat ook geen klus waar je op voorhand heel vrolijk van wordt. Dus ik heb zelf nog zat te scannen!

Zelf heb ik Windows 7 desktop en een windows 8 laptop. Heb je je laptop met W10 gekocht of heb je W10 gedownload???? Ik ben panisch voor nieuwe windows. Moet je een hoop opnieuw leren. IS WINDOWS 10 een prettig programma? Wat is je ervaring?????
Ik ben zelf van Windows 7 overgestapt op Windows 10, en dat ging behoorlijk soepel; geen problemen mee gehad. Ik heb ook een laptop die met W8 werd geleverd met een aanraakscherm, en die combi werkte op zich wel goed, maar ik raad nu niemand meer een aanraakscherm aan; volkomen waardeloos in het gebruik! Dat weet Microsoft inmiddels ook, vandaar dat W10 een veel beter systeem is dan W8.

OcftaFish, de scanner drivers die ik met de scanners heb geïnstalleerd WILLEN alleen de eigen scanner bedienen. Of bedoel je iets anders? Kun je een paar programmanamen noemen??
Elke scanner wordt geleverd met zijn eigen drivers en stuurprogramma, en dat is ook prima. Ik had het meer over grafische programma's die de scanner software herkennen en van waaruit je dus die scanner aanstuurt. Je scant dan wel degelijk met de geleverde scanner software. Die, op zich volkomen verklaarbaar, niks anders doen dan het aangeleverde materiaal digitaliseren. Dus een positief beeld naar een positieve image, en een negatief blijft negatief. Niks mis mee. Het grafische programma bevat namelijk (tenzij het een heel slecht programma is) altijd wel een optie om een afbeelding om te keren. Of dat nou voor het duurste programma (Photoshop) is, of voor het goedkoopste (FSViewer), beide programma's kunnen met één klik een afbeelding omkeren. En ja, IrfanView kan het ook. Zelf zou ik Paint nooit gebruiken, maar daar hoef je weinig voor te doen want dat staat altijd wel op je pc.

Wat betreft de driver: mijn Nikon werd dus geleverd met een cd die alleen XP of Mac software bevatte. De Mac software, heb ik onlangs ontdekt, zou wel eens kunnen draaien op mijn G5 die ik nog heb staan. Dus dat ga ik zeker uitproberen, want omdat er geen 64 bits driver is gemaakt door Nikon, ben ik afhankelijk van een virtuele XP omgeving. En dat is niet de snelste oplossing, maar werkt wel.
Ik heb i.v.m. dit probleem indertijd wel ontdekt dat je met een externe driver zoals Vuescan of Silverfast. Hiermee heb je dus de merkeigen drivers niet nodig. Indertijd kreeg ik Vuescan overigens niet goed aan de praat, maar dat moet aan mij hebben gelegen.

Samenvattend: het maakt helemaal niks uit dat je scanner je negatieven negatief scant. Als je scant vanuit een tekenprogramma (de menu-optie daarvan verschilt per programma, maar is meestal Import) start het grafische programma je scanner, waarna je de dia of film inscant en waarna de scan wordt 'overgeheveld' naar het tekenprogramma. Waar je de afbeelding verder bewerkt. Omkeren naar positief is dan een simpele klus. Omdat ik zelf nogal gek ben van FSViewer, de werkwijze daarin.

1. Kies menu <Bestand>, <Scannen afbeeldingen> (sneltoets <Ctrl>+<b>)
2. Scan met je scanner software de afbeelding
3. Kies <Kleuren>, <Negatief> om de afbeelding te 'kiepen'

Echt, zo simpel is het :).
 
OctaFish,

Ik had inderdaad aangenomen, dat je niets meer te scannen hebt (dat je ze allemaal al gescand hebt), omdat je op het moment niet de juiste machine hebt en er ook geen wenst na 2 maanden in de vorm van een XP.

Mijn eigen XP werkt niet goed (blauwe waas over het scherm, ooit wist ik wat het was, voeding????), ik zou er een moeten kopen. Ik herhaal, dat al mijn scanner-drivers alleen met hun eigen apparaat willen werken. En ik heb alleen nog Paint, en Windows Photo Gallery. Mijn goede oude scanner programma werkt alleen op XP op de W7 niet (32 Bit?????). De programma's die een "Inverse" hebben werken bij me helemaal niet, ze zetten het negatieve weliswaar in een positief beeld om, maar dat blijft één kleur (blauw, rood groen). DOE ik iets verkeerd??????? Dat doet de InFarView ook. Gewoon omdraaien, i.p.v. afdrukken.

Je had het over Paint (citaat: Zelf zou ik Paint nooit gebruiken), kan die het ook? Hoe? Ik wil dit wel proberen als aanloop experiment. Maar mijn computer ZIET de Lidl scanner niet. Als het voor je niet al te veel moeite is zou je naar www.rsinternational.eu - www.myrepair.nl willen kijken? Zo te zien scan je met dit ding stand alone en brengt daarna het beeld met een geheugen kaart in de computer. Dus kun je van het apparaat niet in de coputer scannen.

Ik heb zo'n idee, dat ik niet verder kom. Wees inderdaad zo goed naar dit apparaat te kijken, ik probeer achter te komen wat ik fout doe. De kwaliteit is op dit moment (nog) niet belangrijk.
 
Andre, Heb InFanview uitgeprobeerd. Hij draait de monotone kleur slechts om, alles wat rood was, wordt blauw. Of doe ik iets verkeed?
 
Oh, wrs heb ik het met een verkeerd plaatje geprobeerd. Sorry.
Maar moet met een beetje Google toch eenvoudig zijn om zo een programma te vinden... als je een scanner aan de praat kunt krijgen.. moet dat zeker lukken...
 
Zoals ik een paar keer heb gezegd: elk (foto)grafisch programma kan het. IrfanView vast ook. Waarom probeer je FSViewer niet? Perfect voor dit soort werk, en gratis.
En natuurlijk keren de kleuren om. Rood wordt overigens niet blauw, want dat is een hoofdkleur, maar cyaan. Groen wordt dan magenta (of paars, zoals de leek zegt) en blauw wordt geel.

Ik had inderdaad aangenomen, dat je niets meer te scannen hebt (dat je ze allemaal al gescand hebt), omdat je op het moment niet de juiste machine hebt en er ook geen wenst na 2 maanden in de vorm van een XP.

Ik heb mijn scanner net op mijn 'goold old' Mac G5 geïnstalleerd, en jawel, hij doet het :). Komt ook alleen maar omdat het de laatste G5 is met een Apple chip; hij zou het niet meer gedaan hebben op een latere generatie omdat Apple tegenwoordig met Intel chips werkt. Ik kan dus ook geen nieuwe software meer op het ding installeren, maar zoals ik al dacht, was de bij de scanner geleverde software nog oud genoeg en precies voor mijn Mac gemaakt. Kortom: Mijn scanproblemen zijn daarmee eigenlijk wel opgelost. Had ik eerder moeten proberen, want ik heb 'em al een tijdje :).

Ik herhaal ook nog maar eens, dat het logisch is dat elke scanner zijn eigen driver heeft. En daar is ook niks mis mee. Al vermoed ik dat je daarmee de interface bedoelt, want scanners gebruiken volgens mij wel degelijk dezelfde driver (vroeger was dat altijd een TWAIN driver). Maar ik snap de spraakverwarring wel, want als je een scanner installeert, krijg je er automatisch een programma bij waarmee je de scans uitvoert. En dát is het programma dat jij ziet, en volgens mij ook bedoeld met je opmerkingen. En nogmaals: dat maakt ook allemaal helemaal niks uit! Een béétje programma (heb ik het in ieder geval over Photoshop) kijkt naar de geïnstalleerde driver en opent vanuit het eigen venster het scanvenster (van de scanner). Daarmee voer je dan de scan uit en de afbeelding wordt dan getransporteerd naar het grafische programma. Als alternatief kun je ook altijd vanuit de scannersoftware scannen en de afbeelding opslaan. In een grafisch pakket kun je dan negatieven omkeren. Bij zwart-wit is dat uiteraard in grijstinten, in kleur is dat op basis van de kleurkanalen.

Wel raar dat je nieuwe lidl scanner niet herkend wordt op de xp, maar dat zou dan inhouden dat de software wél geschikt zou kunnen zijn voor nieuwere Windows versies. En dat lijkt mij dan weer goed nieuws! Maar dat moet toch in de handleiding staan? Of op de bijgeleverde schijf?
Je linkjes openen naar de bedrijven sites; ik zie daar de scanner niet bij staan. Heb je niet een betere link? Jij weet waar je naar moet zoeken.
 
En ik heb alleen nog Paint, en Windows Photo Gallery. Mijn goede oude scanner programma werkt alleen op XP op de W7 niet (32 Bit?????). De programma's die een "Inverse" hebben werken bij me helemaal niet, ze zetten het negatieve weliswaar in een positief beeld om, maar dat blijft één kleur (blauw, rood groen). DOE ik iets verkeerd???????
Je had het over Paint (citaat: Zelf zou ik Paint nooit gebruiken), kan die het ook? Hoe? Ik wil dit wel proberen als aanloop experiment.
De Paint die bij Windows 10 zit, kan bijna niks. Het heeft in ieder geval geen menu <Afbeelding>, en dus ook geen optie <Negatief> waarmee je een afbeelding omzet zoals hier staat beschreven. Het fijne is natuurlijk wel dat deze link de oude Paint betreft, en dat zou de versie moeten zijn die op je XP staat.
Vervelend als je xp computer de plaatjes niet goed laat zien; meestal is dat de kabel tussen monitor en computer trouwens waar een draadbreukje in zit. Als je de afbeelding op een andere pc bekijkt, zou hij wel goed moeten zijn. Tenzij de scanner een probleem heeft. Je linkjes doen dus niks, zoals ik net al schreef. Ze kunnen beide de AGK niet vinden. Net zoals blijkbaar jouw computer :).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan