Beginner wil formule aftellend doortrekken

Status
Niet open voor verdere reacties.

nhdvg

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
22 jan 2016
Berichten
2
Goedendag allemaal,

In de bijlage heb ik een bestandje bijgevoegd.
Hierin staat in rij 4 een berekening die ik maar niet op de juiste manier doorgetrokken krijg.
Zoals in de cellen B4, C4 en D4 staat, blijft het hoofdgetal hetzelfde, echter schuift de cel steeds 1 cel naar rechts op en verkleint het delende getal met 1.
Wanneer ik de formule doortrek (3 cellen selecteren, rechts onderin doortrekken t/m kolom N) schuift de cel wel mee in formule, maar blijven de delende getallen zich herhalen.
Kan iemand mij helpen hoe ik het delende getal ook aftellend mee kan laten gaan?

Bij voorbaat dank.

Bekijk bijlage test sheet.ods
 
Maak in dit geval gebruik van de getallen in rij 1 ( Je zou zelfs die rij kunnen verbergen en toch gebruiken kunnen maken van die getallen)

Door het getal in de eerste rij op te nemen in de berekening zal het delende getal aflopen met 1.

De beginsom staat in kolom B en is : =(1050000-A2)/61
Door één kolom naar rechts te gaan zal A2 overgaan naar B2, maar 61 blijft 61.

Door voor het delende getal gebruik te maken van het celadres van de eerste rij kunnen we dat laten aflopen.
(61-B1) = 60 - (61-C1) = 59 - (61-D1) = 58 - (61-E1) = 57

Door dus de berekening in C4 aan te passen naar: =(1050000-B2)/(61-B1) zal bij het doortrekken van de formule naar rechts B1 elke keer 1 letter opschuiven en dus elke keer -1 doen.

Gr,
DiGro :D
 
Laatst bewerkt:
DiGro,

bedankt voor de input.
Ik vergat in mijn start bericht te vermelden dat ik 13 periodes per blad hanteer, op het volgende tabblad begint de telling weer bij 1.
Deze berekening zal dus niet gaan werken.

Gr,
nhdvg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan