acces query maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

mustangBE

Gebruiker
Lid geworden
2 jun 2007
Berichten
349
hallo

ik heb een vb2010 app met een dgv en database in acces.
nu wil ik de dgv filteren aan de hand van de text die ik in een textbox zet.
hoe kan ik dat doen.

in heb volgende query

Code:
SELECT Merk, Ref, Omschrijving, Prijs, Prijzen_ID FROM Prijzen WHERE  Ref LIKE" +price_txt.text.text + "ORDER BY ref



en volgende code

Code:
Private Sub Price_txt_TextChanged(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Price_txt.TextChanged
        Me.PrijzenTableAdapter.FillByRef(Me.CataloogDataSet.Prijzen)
    End Sub

het enige dat er gebeurt als ik iets intype is dat de datagridview niets meer weergeeft, en deze blijft leeg ook als ik de tekstbox wis.
 
Je query ziet er heel vreemd uit; om te beginnen: waarom het +-teken gebruikt en niet de ampersand? En waarom LIKE zonder dat je daar een wildcard bij gebruikt?
 
heb ik elders in het forum gekregen , maar geraak er niet uit hoe het dan wel moet .
 
Dit lijkt mij een stuk logischer:
Code:
SELECT Merk, Ref, Omschrijving, Prijs, Prijzen_ID FROM Prijzen WHERE  Ref LIKE ""*" & me.price_txt.text &  "*"" ORDER BY ref
Zoals je ziet, de + vevangen door & en (waarschijnlijk de echte oorzaak van je probleem) spaties toegevoegd. En je LIKE omgebouwd naar een echte LIKE.
 
Dit is een lege textbox waar een waarde wordt ingegeven.
ik heb de code eens geprobeerd in een andere app en daar krijg ik de fout niet, maar hij filter nog niet op de inhoud van de textbox ?
 
Laatst bewerkt:
Je vraag staat eigenlijk in een verkeerd forum, omdat het om een VB applicatie gaat, en niet over een Access db. Al gebruik je die wel als backend. Ik kan je formulier dus verder niet bekijken, alleen de data in de database. En wat mij dan opvalt is dat je twee qua data op het oog identieke velden hebt, [ref] en [id] waarbij [ref] een tekstveld is en [id] een numeriek veld. Dat lijkt mij een vreemde constructie. Vooral ook omdat je sorteert op [ref], wat een ongelukkige volgorde oplevert, want als je getallen in een tekstveld zet, en gaat sorteren dan krijg je deze volgorde: 1,10, 11,10,11,2,3,4 etc. Een numeriek veld (en dat heb je) sorteert uiteraard wél goed.
Maar als ik je query op een Access formulier los laat (moest wel wat veldnamen aanpassen, maar dat boeit an sich natuurlijk niet) dan doet hij het verder wel. Al vind ik het dus een raar filter, zo op willekeurige cijfers in getallen.
 
ok , bedankt.
in ref komt ook soms text te staan, daamee dat ik een tekst veld gebruik
zal het eens bij VBA posten
 
Laatst bewerkt:
Ik zie hem inderdaad in het VBA forum staan, maar dat is nog steeds niet de juiste plek; je moet ermee naar het forum <Programmeren>, <Visual Basic Net>. Daar zitten de echte programmeurs.
 
Dat kan de moderator; moet je even op de knop <Attendeer moderator> klikken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan