• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

analyse opbrengst statiegeldbonnen

Status
Niet open voor verdere reacties.

JeeKa

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
29 jan 2016
Berichten
4
Dag.

Ik wil graag enkele honderd statiegeldbonnen analyseren. De uitkomst moet worden: de aantallen per mogelijke waarde, en het totaal per mogelijke waarde.
En dan ook eventueel groepjes waarden bijeen pakken met >= en <

Ik heb met met SOMMEN.ALS geprobeerd maar loop vast met het format (bereik en criteria). Ik ben beperkt kundig in Exel. Een file is geupload.

Wie helpt mij hierin verder? Alvast bedankt.
 

Bijlagen

  • statiegeld bonnen analyse.xlsx
    18,6 KB · Weergaven: 30
Tja, als je nu alle bedragen in 1 kolom had staan, was het bijzonder eenvoudig.
Of wil je de uitkomsten per groep van 40 bonnetjes en 1 restgroep van 13?
Anders zou ik zeggen: zet eerst alles eens onder elkaar en probeer het dan nog eens (of kom dan nog eens terug als het niet lukt).
 
Marcel, je hoeft niet de hele tabel aan te pakken. het gaat mij om de constructie.
Met welke formule kan ik de ene, of de andere vraag aanpakken. Aantallen c.q. totalen.
Dan kan ik het verder uitwerken, of ook overzetten naar andere soortgelijke analyses.

Ik denk dat het met een uniforme formule kan, die ik in een rijtje kan doorkopieren

Als proefje zou je een stukje uit de eerste kolom kunnen gebruiken. Ik hoop dat mijn reactie duidelijk is.

Uiteindelijk zet ik zelf wel alles in één kolom
 
Laatst bewerkt:
=AANTAL.ALS($B$2:$AI$41;$C51)& =SOM.ALS($B$2:$AI$41;$C51)

met in kolom C51 en verder de bonwaarden per 0.5 omhooggaand toto € 10,00
 
Ooit van draaitabellen gehoord ?
Waarom zo'n duur pakket aanschaffen als je er geen gebruik van maakt ?
 

Bijlagen

  • __negeeer Excel.xlsx
    23,2 KB · Weergaven: 35
@Cobbe
Deze oplossing gaat in mijn gewenste richting, dank. Nog 2 aspecten: (zie graag file ''statiegeld bonnen analyse -2.xlsx'' )

- Ik heb het hele bereik van mogelijke bonwaarden in een kolom geplaatst. En met extra optellingen de waarden voor de grafieken geproduceerd. En met groeperingen de lijst visueel wat ingekort. Maar hoe kan ik dat ook rechtstreeks met de formules doen? Gebruik makend van >= en < ? Dan kan ik de grenzen waarbinnen gesommeerd moet worden vrijelijk kiezen. Kunt u daar op ingaan?
De reden is dat ik in een andere soortgelijke toepassing meer flexibiliteit nodig heb.

- Een beetje tot mijn verbazing worden bonnen met waarde groter dan 3 eu niet gevonden. Ik heb ze in de tabel bovenin geel gemarkeerd. Zowel de som als de aantallen verschillen met wat de berekening oplevert. (groen en blauw). Zover ik kan zien zijn alle cellen hetzelfde qua eigenschappen. Heeft u idee waar dat aan ligt?


@snb:
Van draaitabellen heb ik weet, maar geen ervaring ermee. Als 24/7 van een kleine fondsenwervende stichting heb ik weer meer weet van (vele) andere zaken. Deel daar graag over uit, net als de forumleden.
Veel van onze analyses (ook de boekhouding) zijn met SOM.ALS gemaakt, we passen het steeds zelf aan, nu lopen we vast. Waar ik vastloop zoek ik mijn ''grote broer'' op.

Als ANBI delen we mee in het donatie programma van Microsoft, dit kost ons nauwelijks iets. Zie ''TechSoup''.

Uw reactie voelt wat kleinerend aan, jammer.
 
Met deze kom je toch al een heel eind, denk ik zo.
 

Bijlagen

  • statiegeld bonnen analyse(cobbe).xlsx
    27,1 KB · Weergaven: 24
En wat vond je nou precies van die draaitabelsuggestie in het voorbeeldbestand ?
 
@Cobbe:
Ja, dit gaat de goede kant op. Als ik me even op de rij 49 mag richten: de formules onder ab en sb halen een referentiewaarde op uit kolom c. Maar de formules onder 0-0.5 en aantal b hebben de waarde achter de criteria >= en <= hard in de formule staan. Als ik die uit een tabel kan ophalen met een begin- en eindwaarde, dan ben ik er denk ik wel uit.

Uiteindelijk moet het naar een systeem toe waarin ik transacties grafisch in beeld kan brengen. Waarbij enerzijds bandbreedtes van bedragen leidend zijn, en anderzijds de bestemming van bedragen. Voor dit laatste gebruiken wij grootboeknummers tussen 8000-80xx. Beiden horen bij een ''inkomsten pyramide'' die vele kleine bedragen versus enkele grote in beeld brengt. Iedere bijdrage uit de 80groep zou even sterk moeten zijn, aanleiding geven om de fondsenwervende aandacht te verleggen.

Die bonnetjes waren op zich interessant, maar wel even een kapstok. Ook om voor jezelf je vragen te kunnen formuleren. En vooral moeten we het zelf snappen om varianten te kunnen bouwen. Een keer voordoen werkt soms veel sneller dan je door alle ballast van een cursusboek heen te worstelen. We zijn echt geen expert, wel gebruiker van Exel.


@snb:
Sorry, ik kon geen kop of staart vinden aan je reactie. Ik snap niet wat er gebeurde, wat je koos, hoe je koos, hoe je handelde, ik heb geen flauw idee hoe ik draaiboeken kan inzetten. Het is momenteel ''niet mijn taal''.
 
Zo dus?
 

Bijlagen

  • statiegeld bonnen analyse(cobbe).xlsx
    26,5 KB · Weergaven: 22
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan