Tellen dezelfde waardes, dan desbetreffende rij zoeken en Userform vullen

Status
Niet open voor verdere reacties.

ericje85

Gebruiker
Lid geworden
11 aug 2008
Berichten
31
Hoi allen,
Nog eenmaal (hopelijk) jullie hulp. Dan kan ik met mijn database in de praktijk aan de slag (zo goed als).
Ik stuit tegen het volgende probleem. Ik heb al op diverse sites gekeken, zoals hier op Helpmij gezocht naar soortgelijke topics en op deze site: http://www.snb-vba.eu/VBA_Afhankelijke_Comboboxen.html. Maar ik kom er niet uit. Zie bijlage.

Via het 2e tabblad (Planlijst Behandeling) kun je op de commandbutton 'Cliënt naar behandeling' klikken, waarna er een userform opent. Nu heb ik het al zo voor elkaar dat hij alle unieke waarden in de bovenste ComboBox neerzet. Het kan echter voorkomen dat zo'n nummer meerdere keren voorkomt, en dan wil ik dat hij in de ComboBox daarnaast (Volg-#) het aantal keren weergeeft dat deze voorkomt (bv 1, 2 of 3 keer), en dat hij dan automatisch de eerste, tweede of derde waarde opzoekt en dan de overige (grijze) boxen vult met de desbetreffende informatie uit de sheet.
Nu vult hij direct alleen de informatie van de 1e rij zodra de eerste ComboBox wordt geselecteerd. Nu mag ook wel direct de box met volgnummer gevuld worden daarna (beginnen bij 1), maar ik wil dus ook dat hij telt of het nummer nog meer voorkomt evt 2e, 3e, 4e etc en dat hij dan de gegevens uit die 2e, 3e, 4e etc rij pakt. De volgorde maakt hierbij niet uit, als ik ze maar kan selecteren.
Ik hoop dat ik het zo duidelijk heb uitgelegd.

Kan één van jullie me vooruit helpen?
Hartstikke bedankt alvast!

Groet,
Eric
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maak een listbox in je formulier.
Door een item te selecteren in je combobox worden de gegevens aangepast in de listbox.

Nu kan je dmv op een regel te selecteren in de listbox de textboxen vullen.
Zover ben ik niet gegaan omdat ik niet weet of je er iets in ziet.

Edit: Zijn dat fictieve namen die in het bestand staan?
Zo niet, verwijder het bestand, en maak er een met fictieve namen.
 

Bijlagen

  • Kopie van LVB Planlijst Behandeling (Versie 1.8 Test).xlsb
    72,8 KB · Weergaven: 27
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi HSV,
Wat een goed idee! Nog helemaal niet aan gedacht om dat zo te doen, het ziet er overzichtelijk uit! Is het dan ook mogelijk om alleen de waardes uit bepaalde kolommen te laten zien? Of is dat een vaardigheid op VBA-expert niveau?
Ik ga hier eens verder mee stoeien in ieder geval.

En ter info: uiteraard zijn alle namen fictief! Ik kijk wel uit!

Groet!
 
Je kunt de kolommen breder en of verbergen door de columnwidths in te stellen.

Bv.
0;40;40;40;0;0;0;20
Alle gegevens zijn nog steeds aanwezig in de listbox, maar die op 0 staan zie je niet.
 
Laatst bewerkt:
Het begint al wat te worden. Maar ik blijf in de listbox maar die bovenste rijen zien die hij niet moet weergeven (met algemene info). Ik wil dat hij pas vanaf rij 4 gaat zoeken met informatie om de listbox te vullen. Hoe pak ik dat aan?
 
Zoek naar 'with Listbox1' in de code en pas het stukje aan.
Code:
 With ListBox1
 .List = Cells(1).CurrentRegion.Value
  For i = .ListCount - 1 To [COLOR="#FF0000"]0[/COLOR] Step -1
 
Laatst bewerkt:
Bekijk de bijlage maar eens.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
HSV en Warme bakkertje,
Sorry voor de late reactie. Vanavond pas tijd gehad om er goed naar te kijken. Beide ziet er goed uit. Ik ben inmiddels verder gegaan met het ListBox-idee. Dat houdt het mooi overzichtelijk. Nu nog even uitpuzzelen hoe ik hem nu zover krijg dat hij de juiste gegevens, zodra ik een keuze maak uit de listbox ipv direct vanuit het nummer dat in de ComboBox sta. Daar kom ik vast uit, en inmiddels zelfs een boek gekocht over VBA om me er in te verdiepen. Hoewel ik verre van een programmeur ben, is het stiekem best leuk (al kost het wel veel tijd voor een beginner om alles uit te zoeken).

In ieder geval hartelijk dank voor jullie hulp!
 
Moest je een beetje hulp nodig hebben.;)
Selecteer een nummer en de LB wordt gevuld. Klik je op een regel in de LB worden de andere velden ingevuld.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ha warme bakkertje, dank voor alle moeite die je erin hebt gestoken om me vooruit te helpen. Ik was er zelf al uitgekomen met hoe de textboxen te vullen, pas nadat er een item in de listbox is geselecteerd. Ik heb de gehele code neergezet bij een andere 'private sub' die gelinkt is aan de Listbox. Zie code.

Code:
 Private Sub ListBox_Click()

With ListBox
     If .ListIndex > -1 Then
          VoornaamBoxBEH.Value = .List(.ListIndex, 0)
          AchternaamBoxBEH.Value = .List(.ListIndex, 1)
          GebDatBoxBEH.Value = .List(.ListIndex, 4)
          
    GebDatBoxBEH.Value = Format(GebDatBoxBEH.Value, "dd-mm-yyyy")

            GeslachtBoxBEH.Value = .List(.ListIndex, 3)
            AfdelingBoxBEH.Value = .List(.ListIndex, 7)
            BehandelmethodeBoxBEH = .List(.ListIndex, 8)
            IndicatieBoxBEH = .List(.ListIndex, 9)
     End If
End With

Desondanks dank voor je hulp.

Groet,
Eric
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan