QR code in access

Status
Niet open voor verdere reacties.

manueld

Gebruiker
Lid geworden
12 feb 2012
Berichten
216
is er een manier om een qr code te printen in een rapport op basis van een veldwaarde


access 2010
 
Toevoeging op wat OctaFish linkte: Het is geen gratis software en ook niet < 30 euro: link

Tijs.
 
ik zoek eigenlijk niet een vorm die internet nodig heeft aangezien dat niet overal beschikbaar is. verder moet het een betaalbare oplossing zijn en dat zijn de andere oplossingen zeker net aangezien het om veel gebruikers gaat
maar ik begrijp dat er geen standaard vba oplossing is
 
Je hebt op zijn minst een QR font nodig. Daar zijn gratis varianten voor, bijvoorbeeld deze. Ik kan mij overigens niet voorstellen dat je bij alle gebruikers een QR font zou moeten installeren, lijkt mij een beetje overtrokken. Een online variant is overigens best te programmeren, maar ik zou ook voor een inhouse oplossing gaan.
 
Ik ken niet alle details dus gooide de suggestie er ook maar even tegenaan voor het geval het weer eens gratis en voor niks moet. Wat bedrijfszekerheid betreft zou ik er ook niet voor kiezen. Is verder aan de TS om de bedrijfsbelangen af te wegen.
 
het probleem is dat er gewoon geen budget voor is tenzij ik kan aantonen dat het een verbetering is voor de productiviteit. een kosten baten analyse dus die pas geloofd wordt als er resultaat is.

qr in een font gaat niet zomaar werke aangezien qr geencarakters zijn maar een grafische weergave van een zin of url of wat dan ook. de link die octafish gaf werkt inderdaat maar geeft het weer als karakters dus een woordt van 4 letters geeft 4 qr codes. dat is niet wat ik zoek.

de opbouw van qr is openbaar volgens mij moet het dus (met een flink stuk code) wel te doen zijn om het zelf op te bouwen al zit daar wel een jaartje werk in geloof ik. is een leuk hobby projectje misschien.

voor nu heb ik de google oplossing werkbaar maar blijf zoeken naar een inhouse oplossing die betaalbaar is. het gaat om vele werkstations die raporten en formulieren in access weergeven met qr codes. het moet dus werkbaar zijn op meerdere pc's.

ik zit nog te denken om op de een of andere manier de qr codes te generen en in de database op te slaan als image. het gaat om images van 1kb per stuk dus dat valt nog mee. dan hoeft het werkstation ze niet op te slaan en kan ik toe met 1 licentie op de server voor een generator.
 
Als er geen geld voor wordt vrijgemaakt dan is het kennelijk ook niet belangrijk. Door er zo naar te kijken bespaar je je een heleboel frustratie en nodeloze energie.

Verder is die Google API in de gratis variant ook niet oneindig bruikbaar, maar je kunt er wel prima de werking mee aantonen.
 
mijn huidige oplossing. bouw de url op. haal de image op en sla hem op . set de imageproperty op de bestandsnaam.

probleem is wel dat hij op dit moment de images laat staan. aan de andere kant elke die er eenmaal is blijft staan en kan worden hergebruikt als netwerkverbinding faalt.

indien imand een goede offline mogelijkheid heeft hoor ik hem graag

Code:
Public Declare PtrSafe Function URLDownloadToFile Lib "urlmon" Alias _
   "URLDownloadToFileA" (ByVal pCaller As Long, _
   ByVal szURL As String, _
   ByVal szFileName As String, _
   ByVal dwReserved As Long, _
   ByVal lpfnCB As Long) As Long


Code:
Private Sub Report_Load()


Dim Size As Integer
Dim Text As String
Dim url As String
Size = 200
Text = Text24
Text = Replace(Text, " ", "%20")
url = "http://chart.apis.google.com/chart?chs=" & Size & "x" & Size & "&cht=qr&chld=H|0&chl=" & Text

Call GURoL(url, _
           "d:\database\QR\" & Text & ".png")
QR.Picture = "d:\database\QR\" & Text & ".png"


End Sub
Code:
Public Sub GURoL(url As String, FileName As String)
Dim lngRetVal As Long
    lngRetVal = URLDownloadToFile(0, url, FileName, 0, 0)
    If lngRetVal <> 0 Then
    MsgBox "GURol godo: Can't download from " & url & " to " & FileName
    End If
End Sub
 
Als er geen geld voor wordt vrijgemaakt dan is het kennelijk ook niet belangrijk. Door er zo naar te kijken bespaar je je een heleboel frustratie en nodeloze energie.
dit is een beetje kort door de bocht. het probleem is dat degene die over het geld gaat geen idee heeft wat het op de werk vloer betekend. pas als je cijvetjes kan laten zien geloven ze het.
 
Wij noemen dat een Kosten-Basten Analyse :). En die maak je voordat je een muis beetpakt :D.
 
Je wilt niet weten wat er technisch allemaal mogelijk is op dit moment, maar waar geen enkel management van wil weten, of waar juristen een stokje voor steken. Is helaas hoe de wereld in elkaar zit.

Geloof me ik heb ervaring genoeg. Klanten die niet zelf het idee hebben dat ze een probleem opgelost willen hebben die kopen niks. En de managers bij jou hebben niet het gevoel dat er een probleem is. Ander probleem is dat als je de eerste bent, jouw idee vaak niet wordt aangenomen en er over een tijdje iemand anders wordt ingevlogen omdat het management een briljant idee heeft. Uit ervaring weet ik dus dat je op dit moment aan het trekken bent aan een dood paard. Kan er natuurlijk ook naast zitten, maar het voorgaande is mijn ervaring van de afgelopen 30 jaar.
 
Ga naar https://code.google.com/archive/p/barcode-vba-macro-only/downloads en download barcody.xls
VBA code voor access en excel heeft veel gemeenschappelijk
Zie bericht#2 voor nog meer maatwerk met dit bestand/code.

Waarom QR-Code? van alle barcodes is dit de moeilijkste om te programmeren.
Je print rapporten met QR-code waarom? om ze later in het veld in te scannen met een mobile device?
 
@ octafish

deze oplossing is die ik nu gebruik

@alphamax

dit is precies wat ik zoek. nu nog goed omzetten naar een access formulier maar daar kom ik vast wel uit (al is mijn pools niet zo best ;-)

waarom QR. omdat de QR code goed te scannen is ondanks dat hij eventueel beschadigd is. het gaat hier om warehouse dus elke pallet krijgt een label met nummer. er zit een laptopje op de heftruck die access draait en een scanner heeft. het is gebleken dat de qr code door deze scanner in het gunstigste geval vanaf 2 meter al gescand kan worden terwijl de barcode op max 10 cm gescant kan worden. dit geeft een enorm voordeel. zodra er een nieuwe pallet aangemaakt wordt wordt het label geprint waar de qr op moet staan.

ik ga hier mee aan de slag en als ik het goed werkend heb zal ik mijn oplossing hier delen
 
Ik neem aan dat je een artikelcode van 8 tot 20 tekens (cijfers en/of letters en/of "-") moet coderen.
Dat zal goed mogelijk zijn met QR-code.
Het scannen zal wel zijn om te controleren dat ze de goede pallet hebben.
 
een lokatie heeft een nummer. een lokatie kan een pallet bevatten. een pallet heeft een nummer en kan producten bevatten met serinummers. elk product moet dhv zijn serinummer te traceren zijn waar die zich bevind. nieuwe producten worden bij binnenkomst gescant en in de database opgeslagen.

elk product of pallet verplaatsing moet dus geregistreerd worden. dit gaat met scanners. de heftruc chaufeur heeft een lijst in acces. krijgt het serienummer en lokatie door. zoekt deze op en scant hem in ter bevestiging dat hij de goede heeft. vervolgens scant hij de doel pallet om de lokatie in de database te wijzigen. op deze manier wordt elke verplaatsing geregistreerd en is alles terug te vinden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan