Laptop gebruikt erg veel geheugen

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0685

Gebruiker
Lid geworden
16 sep 2010
Berichten
855
Hallo allen,

Ik heb sinds enige tijd Windows 10 op mijn Lenovo Z70-80 laptop naar volle tevredenheid.
Er is alleen een punt waar ik me aan stoor: als ik zware taken ga uitvoeren zoals programmeren loopt
de pc constant vast. Hij gebruikt dan het volledige geheugen. Als ik bij performance van de laptop kijk zie ik
echter dat als ik niks bijzonders doe (internetten of zelfs helemaal niets) dat dan het CPU-gebruik rond de 5 procent
zit. Vrij normaal (de pc is uitgerust met een i7-5500u @ 2.40 GHz.
Echter het geheugengebruik is standaard 5.5 van de 8 GB, wat volgens mij absoluut niet normaal is.

Wie kan mij helpen dit probleem op te lossen want het vertraagt de pc echt ernstig.

Met vriendelijke groet,

Michaël
 
Dankje voor je tips. Ik wordt alleen weinig wijzer van die Process Explorer. Hoe zie ik wat veel RAM gebruikt?
Ik scan ondertussen met Malwarebytes.
 
@Michaël, in je startbericht schrijf je o.a. "als ik zware taken ga uitvoeren zoals programmeren loopt de pc constant vast. Hij gebruikt dan het volledige geheugen."

Waar ik op 'aansla' is het woordje "zoals". Bedoel je daarmee letterlijk dat er nog andere omstandigheden / taken zijn die de machine (soms) laten vastlopen?
Bij een ja, welke taken?

Daarnaast is het voor het zichtbaar maken van o.a. lopende processen, netwerkgebruik en processorgebruik, onnodig om daarvoor externe software te gebruiken. Windows taakbeheer is onder Win 10 geheel vernieuwd, dus volstaat het simpele en oude bekende ctrl-alt-del, gevolgd door de keuze van 'taakbeheer.' Je krijgt dan grafisch een leuk plaatje voorgeschoteld waarin je per proces kunt zien wat het aan RAM wegslobbert.
 
Laatst bewerkt:
@Lange Pier > MalwareBytes geeft niks bijzonders aan.
@gast0225 > Als ik grote hoeveelheden bestanden ga verplaatsen slaat hij vaak vast en komt dan op een BSOD. Soms loopt hij ook vast bij het opstarten van de pc

Ik plaats ook even twee screenshots van taakbeheer.performance.jpg en RAM.png
 
Laatst bewerkt:
In de eerste opsomming zie ik nog geen 'grootverbruikers' staan. Staan er in de rest van de lijst wel enkele grootverbruikers? Ik ben best wel benieuwd welke dat dan zijn.

En niet dat je er wat aan hebt (of misschien toch ook wel?) Het 'min of meer vastslaan' in de verkenner was één van de redenen die mij hebben doen besluiten terug te gaan van Windows 10 naar Windows 7. Ik ben keurig netjes op verzoek van Microsoft gemigreerd en na enkele weken div. vaagheden 'ondergaan' te hebben, waaronder een verkenner die vastsloeg (in mijn geval enige tijd 'wit' bleef, alvorens er weer een mappenstructuur kwam) ben ik weer teruggegaan naar Windows 7. Deze draait nu al weer 4 maanden so solid as a rock. Een tweede 'vaagheid' onder Windows 10 was dat al mijn browsers (ik heb 3 getest) er verhoudingsgewijs allemachtig lang over deden om te starten, terwijl dit onder 7 een kwestie is van 1x met de ogen knipperen. Ook het openen van Teletekst, de buienradar en bijv. de Helpmij, duurde bij alle browsers onder Win 10 langer dan in diezelfde browsers onder Win 7.

Het geheugengebruik is idd. fors. Ik heb wat testjes gedaan, maar op mijn 4 weken oude Toshiba (secundaire) laptop waarop 'af-fabriek' wel Windows 10 goed op draait, schommelt het tussen de 30 en 40% (bij niet al te gekke dingen doen / geopend te hebben)
 
Laatst bewerkt:
@Lange Pier > MalwareBytes geeft niks bijzonders aan.
@gast0225 > Als ik grote hoeveelheden bestanden ga verplaatsen slaat hij vaak vast en komt dan op een BSOD. Soms loopt hij ook vast bij het opstarten van de pc

Ik plaats ook even twee screenshots van taakbeheer.Bekijk bijlage 259509 en Bekijk bijlage 259511

En wat staat er dan in die BSOD?
Want bij zwaar gebruik en alles bezet zou je geen BSOD dienen te krijgen.
http://www.resplendence.com/whocrashed
Wat zegt deze tool?

En nogmaals, geheugen is dynamisch en is de ram vol dan wordt er gewapt en dat komt echt niet voor met 8GB als je niet met een foto/film tool bezig bent.
https://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/aa366779(v=vs.85).aspx
Kun je lezen hoe windows met het geheugen omgaat.

Zou niet verder met geheugen verder gaan, de CPU of grafische kaart kunnen freezes veroorzaken bij overbelasting.
 
@Michaël, wat mij in het lijstje overigens verder wel opvalt is dat jij 32 bits Chrome draait. (Tevens ook enkele andere app.) Gelet op wat jij schreef over de laptop, neem ik aan dat deze 64 bits is? Zoeken op Z70-80 leverde een waslijst aan varianten op.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt allen voor de reacties.
@ Lange Pier > Ik blijf toch bij het geheugen. Dit is namelijk wat WhoCrashed aangeeft:

crash dump file: C:\WINDOWS\Minidump\020316-27421-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntkrnlmp.exe (nt!KeBugCheckEx+0x0)
Bugcheck code: 0x1A (0x3F, 0x123D5, 0x4AD7C97B, 0xA70CA3E7)
Error: MEMORY_MANAGEMENT
Bug check description: This indicates that a severe memory management error occurred.
This might be a case of memory corruption. More often memory corruption happens because of software errors in buggy drivers, not because of faulty RAM modules.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

@ gast0225 > Klopt. Ik weet ook niet waarom dat het geval is. Ik heb de Z70-80 i7 inderdaad met 64-bits Windows
 
Staat toch echt bij dat het een niet gedefinieerde driver het veroorzaakt.
Worden geheugenadressen misbruikt en dat heeft weinig met geheugen zelf te maken.

Jammer dat je je niet hebt verdiept in het geheugen gebruik via de gegeven link.

Welke merk virusscanner gebruik je?
Miss kaspersky?
 
Lamge Pier > ik ga vanmiddag met een tool van Lenovo de gehele pc scanenn op foute instellingen en wat al niet. Ik ga van de week me wel eens rustig verdiepen in je link. Verder gebruik ik MalwareBytes zoals je zelf al aanraadde
 
Heb besloten Windows 10 vaarwel te zeggen. Kon van de week na opruiming van Malware helemaal niet meer opstarten (het ene BSOD na het andere kwam tevoorschijn).
Heb alles gebackupt via veilige modus (waar ook bijna niet in te komen was) en de pc teruggezet naar fabrieksinstellingen.
Draai nu dus weer op 8.1 wat ik toch een fijnere versie vindt. Het is misschien nogal rigoreus maar ik denk dat het beter zo is.
Ik schiet weinig op met een pc die constant vastloopt en dan bijna onopstarbaar geraakt.
 
Ben ik in ieder geval niet de enige. Maar in ieder geval: iedereen die heeft meegedacht: bedankt voor de tips en hulp maar het heeft helaas niet mogen baten om Win10 draaiende te houden
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan