Waarom wordt de USB-cam niet meer door Windows herkend?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Frenk76

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
20 feb 2016
Berichten
3
Hoi!

Ik heb een vraag omtrent de aansluiting van een webcam. Ik heb nooit problemen gehad tot een paar dagen geleden.
De oude webcam (merk: Microtools) werd ineens niet meer door Windows herkend. Het is een USB-cam, met een software-CD (heb ik correct geïnstalleerd). Ik krijg nu op het moment dat ik de USB-stekker in de poort stop een pop-up melding dat het USB-apparaat niet wordt herkend...Deze melding krijg ik bij alle USB-ingangen trouwens.

Omdat ik niet wist of het aan de cam of de computer lag heb ik een nieuwe cam gekocht (merk: Trust). Deze is plug-and-play, zonder software-CD. Bij eerste gebruik werkte deze wel, maar het beeld was veel te donker, onherkenbaar en het lukte mij niet het beeld te verlichten.
Terug naar de oude cam, die het opeens wel weer werd herkend ...!
Maar we zijn nu een dag verder en nu worden beide cams niet meer herkend, op het moment dat je de stekker in de USB-ingang vd PC stopt.

Het probleem zijn dus niet de cams. Die werken wel. Ook niet de stuurprogramma's, deze zijn ook correct. Het probleem is ook niet een kapotte USB-ingang, want het probleem doet zich dus op alle ingangen voor.
Voor de volledigheid: ik heb nog een oudere Packard Bell PC die nog prima werkt, maar wel op XP (ja, niet ideaal, ik weet het haha).
Heeft het met XP te maken? En zo ja, waarom werkte de nieuwe cam in eerste instantie wel, en aansluitend de oude ook weer...

Ik snap er niets van...

Alle hulp wordt gewaardeerd!
Bij voorbaat dank
Frenk
 
Hallo XP inderdaad het word steeds maar erger om deze aan de praat te houden. Updates kun je wel vergeten. :(

Om te beginnen moet je bij het 'Apparaatbeheer' alles wat USB is verwijderen. Ja, dat kun je gewoon doen, want de hardware-detectie maakt dat weer helemaal netjes als de PC opnieuw wordt gestart. Daarna even het 'Schijfbeheer' – van het 'Computerbeheer' van het 'Systeembeheer' – erbij nemen, want je moet ook de stationsletters even controleren en indien dat nodig is weer even netjes maken. Succes. Ik denk dat dit het enige is om te proberen.

En/of hier even lezen.

https://support.microsoft.com/nl-nl/kb/817900
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor dat antwoord.

Ik ben na deze post vanmiddag verder gaan zoeken en had inderdaad het verwijderen en her-installeren van de USB-poorten ook al als mogelijke oplossing gevonden en voila.....dat werkte!

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met het controleren en netjes maken van de 'stationsletters'...
Is dat voor de toekomst van belang?

Groet!
Frenk
 
Vaak hebben USB aansluitingen een letter Bijvoorbeeld E, F, G, H enz enz. of zo. Maar dat gaat vaak gewoon vanzelf. In ieder geval werkt het weer. Jij ook bedankt.
 
:thumb::thumb:
Cam werkt weer prima.

Ik heb de vraag als opgelost gemarkeerd!
Nogmaals dank en groet, Frenk
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan