Radiobutton moet waarde krijgen uit config file

Status
Niet open voor verdere reacties.

Atwist

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
24 jan 2006
Berichten
1.055
Besturingssysteem
Wndows 10
Office versie
2016
Heb een vraag over een radiobutton.
Ik probeer een radiobutton de waarde te geven van zijn regel in config.txt file
Code:
INT status-lamp2 = true;

Dus in dit geval moet de radiobutton de waarde "true" krijgen.
Zelf dacht ik dat het met "CHECKED" ging, maar deze geeft alleen maar de standaard waarde aan
Code:
<INPUT TYPE="radio" NAME="option2" VALUE="true" CHECKED>Ja
<INPUT TYPE="radio" NAME="option2" VALUE="false">Nein

Is dit eigenlijk wel mogelijk?
Kan namelijk niet zo gauw iets vinden.
 
Hallo Atwist,

De code voor een radio-button zou de onderstaande zijn. Alleen selecteert deze standaard altijd de true value vanuit het stukje code en niet vanuit de configuratie bestand.
Code:
<INPUT TYPE="radio" NAME="option2" value="true"  checked="checked" />Ja
<INPUT TYPE="radio" NAME="option2" value="false" />Nein

Als ik je goed begrijp wil je dat je code de instelling voor geselecteerd of niet geselecteerd automatisch haalt uit je config.txt? In dat geval zal ik je aanraden om javascript te gaan gebruiken. Ik zie alleen de toegevoegde waarde in deze mogelijkheid niet echt als je dit in je html al zoveel gemakkelijker ingesteld hebt.

Met vriendelijke groet,
Christiaan Huizinga
www.botsenbytes.nl
 
Atwist, er is in een eerder topic al een oplossing uitgereikt om de waarde op te halen uit je configuratie-file.
Dit is dan wel een andere waarde, maar het principe is hetzelfde.
 
Die oplossing is inderdaad al aangeleverd in PHP nog niet zo lang geleden. De omschrijving van het probleem is wel anders maar het probleem op zichzelf is gelijk. PHP4U heeft hier volledig gelijk in.

mvg,
Christiaan Huizinga
www.botsenbytes.nl
 
Hallo PHP4U en Christiaan,

Ben even met jullie voorstel bezig geweest maar ik kom er niet uit, snap de verlinking niet van "matches" uitkomst naar de "input".

PHP:
$regels = file( 'config.txt' );
preg_match( "/=(.+)/", $regels[1], $matches )."<br/>";
$status = (($matches[1]=='true')? 'Ja': 'Nein');?>
<INPUT TYPE="checkbox" NAME="option1" VALUE="true"  >Ja
<INPUT TYPE="checkbox" NAME="option1" VALUE="false" >Nein</center></td>
 
Maar waarom zou je dit in hemelsnaam willen? Als je de config.txt kan aanpassen dan kan je in dezelfde moeite toch het bestand aanpassen waar je formulier staat? In dezelfde tijd dat je dit probeert heb je dat bestand al 1000 keer aangepast. Ik zie echt de toegevoegde waarde niet...

Met vriendelijke groet,
Christiaan Huizinga
www.botsenbytes.nl
 
status geeft een 'ja' of 'nein' waarde, als je deze nou vertaalt naar een checked, dan ben je er.
 
Christiaan,

Ik heb het idee dat er een misverstand is.
Zal in korte lijnen mijn project uitleggen.
Ik heb een Microcontroller (Arduino) die ik programmeer met C++ deze leest een deel van zijn configuratie uit een text file mijn config.txt.
Nu staat er op de SD-kaart van de microcontroller een website zodat ik met mijn tablet de waardes van de controller kan uit lezen en de tijden in het config.txt kan aan passen.
Maar ik wil weten of in dit geval de lamp al aan is gezet door de controller dus "true" of "false" en hieraan wil ik de status van de radiobutton koppelen zodat ik in 1 oog opslag kan zien of de lamp aan staat.
Dat is dus voor mij de toegevoegde waarde, dus mijn vraag lijkt mij niet zo raar dan toch:rolleyes:
 
Je wilt dus alleen uitlezen of de lamp is aangezet door de controller en niet aan/uit laten zetten door degene die de website open heeft staan? In dat geval waarom een radiobutton? Als je met javascript je config.txt laat uitlezen en de "true" of "false" output door ditzelfde scriptje laat vertalen naar "aan" of "uit" dan ben je toch klaar?
Als je vanuit die website ook wilt dat de gebruiker deze instelling kan aanpassen dan is een radiobutton wel een goed idee maar dan moet je deze instellingen inderdaad vertalen naar "checked" zoals PHP4U al zei.

Met vriendelijke groet,
Christiaan Huizinga
www.botsenbytes.nl
 
PHP4U,

Denk niet dat ik op de juiste spoor zit, wat ik nu heb werkt namelijk niet.

PHP:
preg_match( "/=(.+)/", $regels[1], $matches )."<br/>";
$status = (($matches[1]=='true')? 'Ja': 'Nein');?>
<INPUT TYPE="checkbox" NAME="option1" VALUE="true"  checked="<?php $status ?>">Ja

of

PHP:
preg_match( "/=(.+)/", $regels[1], $matches )."<br/>";
<INPUT TYPE="radio" NAME="option2" VALUE="true" checked="<?php $status = (($matches[1]=='true')? 'Ja': 'Nein');?>">Ja
 
Je wilt dus alleen uitlezen of de lamp is aangezet door de controller en niet aan/uit laten zetten door degene die de website open heeft staan?

De gebruiker mag ook de lamp aan en uit zetten vandaar "waarom de lamp aan zetten als deze al aan en viceversa";)
 
Laatst bewerkt:
Heb het via dit voorbeeld gemaakt
PHP:
// Beispiel 1
$pizza  = "Teil1 Teil2 Teil3 Teil4 Teil5 Teil6";
$teile = explode(" ", $pizza);
echo $teile[0]; // Teil1
echo $teile[1]; // Teil2

Dit werkt
PHP:
$regels = ( 'helpmij=oke' );	
$status = explode("=", $regels);
echo $status[1];?>

Maar deze niet
PHP:
$regels = ( 'config.txt' );	
$status = explode("=", $regels);
echo $status[1];?>
 
$regels = ( 'config.txt' );

Je ziet dat je hier de string 'config.txt' gebruikt, en een regel verder deze probeert te exploden?
Er mist nog wat als je goed kijkt. ;)
 
Ik geloof dat ik water zie branden naar mijn mening is het gelijk aan het voorbeeld.
Dacht natuurlijk dat de config.txt niet direct gelezen kon worden dus van daar het onderstaande, maar helaas.:cool::shocked:

PHP:
// Beispiel 1
$pizza  = "Teil1 Teil2 Teil3 Teil4 Teil5 Teil6";
$teile = explode(" ", $pizza);
echo $teile[0]; // Teil1
echo $teile[1]; // Teil2


$regels = ( 'config.txt' );	
$status = explode("=", $regels);
echo $status[0];
echo $status[1];


$file = ( 'config.txt' );
$regels = $file;
$status = explode("=", $regels);
echo $status[0];
echo $status[1];
 
Nogmaals: je zet nu alleen de tekst 'config.txt' in een string, en dat is niet wat je wilt. Je wilt de inhoud toch uitlezen?
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan