accespoint

Status
Niet open voor verdere reacties.

jurschouten

Gebruiker
Lid geworden
22 apr 2011
Berichten
24
Goedendag
ik wil mijn oude sitecom wl 183 als accespoint instellen
ik dacht dat je dan eerst deze router een nieuw ip adres moet geven dat valt in de range van de ëchte"router
dat opslaan en vervolgens de dhcp uitzetten op het accespoint
maar ik krijg geen toegang meer tot dat ding
ook geprobeerd om ip adres te geven en tegelijk ook dshp uit te zetten, maar dat geeft hetzelfde probleem
kortom
wat doe ik fout...........
 
a. Begin opnieuw, dus zet de wl183 terug naar fabriekswaarden (kijk in handleiding welke procedure je daarvoor moet volgen).
b. Laat de wl183 afgekoppeld van de router die ervoor staat en configureer de wl183 helemaal (zie ook mijn instructie verderop). Pas aansluiten zodra alles klaar is.
c. Doe je instellingen op de wl183 bedraad, dus niet draadloos.
d. Zodra de wl183 goed werkt als accesspoint dan kun je (tenzij je vaste ip-adressen instelt op je pc/laptop) niet bij de accesspoint komen tenzij die (zie instructie) via een van zijn 4 LAN aansluitingen aan de router is aangesloten die ervoor staat. Je pc/laptop krijgt dan een ip-adres dat valt in de juiste range om de accesspoint te kunnen beheren op diens nieuwe ip-adres.

Volgende instructie heb ik voor je gemaakt, zo goed en zo kwaad als mogelijk (gegeven weinig gegevens over de andere router, het ip-netwerk etc.):

Instructie:
Je moet het LAN ip-adres van de wl183 zo inrichten dat die in hetzelfde netwerk ligt als de provider-router. En daarna de wl183 via een van zijn 4 LAN-aansluitingen aan de provider-router verbinden.

Voorbereiding:
Het ip-netwerk van de provider-router moet je even achterhalen (mogelijk weet je dit overigens al) via een pc die je bedraad aansluit op de provider-router, en dan kijken met
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig
Kijk naar Standaardgateway, dat geeft het ip-adres van de provider-router aan (stel dus dat daar 192.168.2.1 staat als standaardgateway, dan is 192.168.2.x het netwerk (zie stap 7, waar je dat nodig hebt)). Noteer ook het subnetmasker (meestal is dat 255.255.255.0). Schrijf ook het toegekende ip-adres op, zodat je weet of kunt inschatten vanaf welk ip-adres via DHCP ip-adressen aan verbonden pc's worden toegekend (ook nodig voor stap 7).

Werkzaamheden aan de wl183 router:
Je kunt daarna je wl183 router gaan gebruiken als draadloos accesspoint/switch naar een netwerk van een internet router die ervoor staat (provider-router). Wat je moet doen is:
1. Ontkoppel de wl183 van de provider-router.
2. Sluit een pc/laptop aan op een van de LAN poorten van de wl183.
3. Vraag op de aangesloten pc een nieuw ip-adres aan de wl183, via
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /release
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /renew
(of herstart je pc/laptop)
4. Ga naar de 'configuratiewebsite' van de wl183.
5. Zet DHCP serving uit op de wl183.
6. Zet alle mogelijk verstorende zaken op de wl183 uit, zoals UpnP, RIP routing, portforwarding etc.
7. Ken aan de LAN poort van de wl183 een vast ip-adres toe dat valt in de LAN ip-reeks van de provider-router, maar (normaal) niet wordt uitgegeven door de DHCP server in de provider-router. Dat kan bijv. een 'hoog' ip-adres zijn, bijvoorbeeld eindigend op .253 of een 'laag' ip-adres, als de DHCP-server in de provider-router als DHCP-server bijv. adressen uitgeeft vanaf .33.
Natuurlijk niet het ip-adres toekennen dat de provider-router al als LAN ip-adres gebruikt: Er mogen geen dubbele (toegekende) ip-adressen in je netwerk zitten.
Als je twijfelt, dan is .253 doorgaans een goede keuze.
De pc zal hierna de verbinding verliezen met de 'configuratiewebsite' van de wl183.
8. Verbind een LAN poort (dus niet de WAN poort) van de wl183 bedraad met een LAN poort van de provider-router.
9. Vraag op de pc weer een nieuw ip-adres aan, die zul je nu krijgen van de provider-router ipv. de wl183.
10. [Je kunt de (draadloze) configuratie van de wl183 nog steeds wijzigen, maar dan op het vaste ip-adres dat je in stap 7 hebt toegekend aan de LAN-poort van de wl183].

Alle pc's die (bedraad of draadloos) via de wl183 zijn verbonden zullen nu een nieuw ip-adres moeten aanvragen, en die krijgen ze van de provider-router.
Je hebt dus de wl183 als verkapte accesspoint/switch in het netwerk gezet.

Succes,

Tijs.
 
hoi
heel hartelijk dank voor deze zeer uitgebreide info
helaas krijg ik het nog steeds niet voor elkaar
 
Vertel wat je hebt gevonden als ip-netwerk, welk ipadres de providerrouter heeft, welk ip-adres je voor de wl183 had bedacht etc. en wat je gedaan/ingesteld hebt.

Je moet toch kunnen begrijpen dat met je vorige posting we, hier op het forum, niets kunnen, omdat het niets bevat van wat je geprobeerd had, welke fout daarbij ontstond etc.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
allereerst nogmaals dank voor al jouw energie
ik snap jouw opmerking volkomen
ik ben momenteel ziek, maar denk inmiddels dat ik weet wat ik fout heb gedaan
dat ga ik volgende week uitproberen, dus dit wordt vervolgd
 
Mooi resultaat. :)

Laatste wat je nu nog moet doen is deze vraag de status opgelost geven:
(2 opties, gebruik er 1 van, optie a. is het makkelijkste):
a. Klik op "Zet status opgelost" op de donkerblauwe horizontale balk bijna bovenaan deze webpagina [die met "Zet status opgelost", "Onderwerp opties" etc.]
b. Rechtsonder posting #1 (je startposting dus van deze vraag) kun je ook de status naar opgelost veranderen.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan