Windows OEM 32 bit kan HD niet formatteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Yari02

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
26 jun 2002
Berichten
1.621
Ik kan van mijn Compact Windows XP OEM 32 bit de HD niet formatteren (Wil opnieuw installatie doen).
Na het format commando C: /fs:NTFS krijg ik de melding dat het huidige volume nog in gebruik is.
Dan komt er de vraag : U kunt dit ontkoppelen (dismount), moet dit worden geforceerd ?
Dan type ik Y in (en geef enter), maar krijg dan de boodschap dat het volume nog steeds in gebruik is.
Kortom, het formatteren wordt hierdoor onmogelijk.
 
Als de in de huidige installatie van XP dat commando doet lukt dat niet, start op via de CD-rom van XP, daarvan kun je de harde schijf formatteren.
 
Andere optie is om de schijf uit het systeem te halen en in een andere machine erbij te plaatsen. Dan is rechtstreeks formatteren mogelijk.
 
Nou dat formatteren is gelukt. Nu verder met de installatie van de OEM-XP-versie.

Maar dan ? Na installatie heb ik XP, inclusief SP2.
Welke versie van XP - SP3 heb ik dan nodig om deze windows XP zoveel mogelijk up to date te krijgen ?
In elk geval, zo, dat ik vervolgens weer een goede netverbinding kan krijgen.
T.e.m. SP 2 lukt dat namelijk niet, TP-Link (ik gebruik op die plek een Dongel) laat zich
installeren; ik krijg de melding dat het signaal zeer goed is. Echter telkens krijg ik bij 'verbinden'
de melding dat het betreffende certificaat niet kan worden gevonden.
 
Uit welke versies meen jij te kunnen kiezen, ik ken er eigenlijk maar 1 en da's deze : Klik
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad wat gast0225 zegt.
Het lijkt niet meer mogelijk om SP3 voor XP te downloaden, want alle downloadlinks bij Microsoft zijn dood...
Wél lijkt het nog mogelijk om SP3 te downloaden via de Windows Update catalog (moet geopend worden in Internet Explorer, niet in een andere browser), maar ik krijg daar geen keuzes over taal, dus mogelijk is dat alleen de Engelse versie...

M.b.t. de melding over certificaat: Ondersteuning voor WPA/WPA-2 is pas vanaf de latere SP versie(s) van XP beschikbaar (SP3 dus, gegeven wat dat SP2 niet voldoende blijkt). Certificaat melding ontstaat als Windows op dat moment alleen WEP ondersteuning biedt, terwijl het wifi netwerk waar je mee wilt verbinden WPA/WPA-2 is.

Tijs.
 
Ik zag dat de 'kneuters' van Softonic ook een sp3 voor XP aanbieden, maar daar wilde ik TS niet naartoe verwijzen. (Ik heb trouwens niet gecheckt of die daar wel gaat 'lopen')
 
Overigens zou het kunnen zijn dat via de normale Windows Updates je SP3 kunt krijgen, maar dan moet je de pc/laptop dus bedraad aansluiten omdat je (met SP2) geen wifi hebt.

Tijs.
 
@Terrarabo : idd. maar als je moet kiezen tussen geen internet en wel internet en mogelijk wat spyware (die je later weer kunt verwijderen) dan is er mogelijk weinig keus?
@dnties : idd. dat is wat ik ook las op de webpagina's van Microsoft (SP3 binnenhalen via de reguliere Windows updates) en idd. da's een goeie, (dat bedraad aansluiten). Het is waarschijnlijk de veiligste / beste optie die TS heeft.
 
Verder is nog een truc die ik van spchulp ooit kreeg, namelijk deze, waardoor het (voor Microsoft) net lijkt alsof je XP op een POS (Point of Sale) computer is geïnstalleerd (denk aan een kassa).
Dan krijg je nog essentiële updates voor XP tot 2019. Niet alle updates zullen succesvol installeren (is mijn ervaring), maar de meesten wel, zodat je in ieder geval wat (extra) bescherming hebt.

Tijs.
 
Na installatie met de Windows CD-ROM Systeemherstel installeerde ik SP3 (gedownload bestand)
en dan kom ik niet meer in Windows op het bureaublad.
Krijg GEEN foutmeldingen; sterker krijg de melding met succes geïnstalleerd, maar kan
vervolgens alleen via de veilige modus in windows komen.
 
Laatst bewerkt:
Systeemherstel ??
Heb je de installatie (waarover we lezen in bericht 4) nu uitgevoerd op een geformatteerde schijf, of heb je toen voor reparatie / herstel van Windows gekozen?
 
Met de Windows XP Systeemherstel CD-ROM. In dat proces wordt de C HD geformatteerd (NIET D:\Restore)
en XP t.e.m. SP2 geïnstalleerd
 
Volgens mij bestaat er geen MICROSOFT Windows XP Systeemherstel CD-ROM. Jij bedoelt vermoedelijk een herstel CD van de computerfabrikant?
Of bedoel je een 'echte' en 'normale' Microsoft installatie CD van Windows XP? Laat ik het nog anders vragen : zat die CD in een doosje dat duidelijk afkomstig is van Microsoft?
 
Het is een systeemherstel CD-ROM, die ik na aanschaf van de Compact-PC
als eerste via-in Windows XP heb aangemaakt (alsmede een herstelwerkset-schijf)

Met de systeemherstelschijf installeer je volgens mij XP, inclusief SP2 (geeft de informatie NA installatie aan)
Dus het is GEEN 'echte' en 'normale' Microsoft installatie CD van XP

Zou ik op deze Compact-PC met een 'echte' en 'normale' Microsoft installatie CD Windows XP kunnen installeren ?
En zo ja, hoe ?
 
Laatst bewerkt:
Dan zou het theoretisch allemaal gelijk goed moeten werken, want die herstel CD die je vrij aan het begin hebt gemaakt, is een soort van image / mirror bestand.
Staat er voor enig apparaat in apparaatbeheer van het configuratiescherm een uitroepteken en / of een cirkel met een kruis erin?
En ja, met een 'echte' Microsoft XP CD krijg je je systeem ook weer aan de praat. Uitdagingen die je tegen gaat komen zijn het ontbreken van vermoedelijk best wel wat drivers voor diverse hardware. Die moet je dan weer handmatig bij Compact of elders gaan 'weghalen' en dat vergt toch wel enige handigheid / deskundigheid.
 
Waarom matched de SP3 niet. Dat vind ik vreemd.
Ik heb zonet van iemand een XP-Pro gekregen. Is dat het proberen waard ?
 
Ja, er staat een geel uitroepteken in apparaat beheer, hardware die duidt op
de dongel (TP-Link) die op de PC is aangesloten.
VOOR de crash werkte dat allemaal uitstekend !
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan