RDP instellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

frans kooijman

Gebruiker
Lid geworden
22 apr 2008
Berichten
517
Hi,
Misschien een domme vraag, maar ben nog een leek in RDP.
Ik heb een Exchange Server 2008, die al RDP verbindingen toestaat van users in het netwerk.
Dit werkt prima.

Nu wil ik een PC met windows 8.1 home versie buiten het netwerk verbinding laten maken met deze server.

Ik ken het IP adres van de server en de gebruikersnaam en wachtwoord, maar
als ik dit op de PC invoer, dan kom ik niet op de server (errormelding: controleer of
de server aanstaat, verbonden is met het netwerk en externe verbindingen toestaat).
Dit staat allemaal aan (anders kan ik ook niet met een user in het netwerk verbinding maken)?

Kortom: wat moet ik nog doen om een user BUITEN het netwerk toegang te geven?
Iets nog openzetten op de server? Of zie ik iets over het hoofd?

Dank,
Frans
 
a. Opmerking: RDP staat het niet toe dat zónder wachtwoord wordt ingelogd. Zet sterke wachtwoorden op alle accounts die in de Extern Bureaublad groep zitten (dus waarop mag ingelogd worden via RDP).
b. Je moet portforwarding instellen naar TCP poort 3389 in je router (incl., indien van toepassing, firewall aanpassingen in de router).

Voorbeeld: Stel de server heeft ip-adres 192.168.1.20 dan in de router instellen dat TCP poort 3389 wordt geportforward naar 192.168.1.20
Als het externe ip-adres dan (in dit voorbeeld) 89.78.67.56 is dan moet de verbindende partij zijn RDP verbinding opzetten naar 89.78.67.56

Mooier is nog als je router poorttranslatie ondersteunt, dan kun je een andere externe poort nemen om te laten portforwarden (minder vatbaar voor hack-pogingen).
Voorbeeld: Stel de server heeft ip-adres 192.168.1.20 dan in de router instellen dat TCP poort 50001 wordt geportforward naar TCP poort 3389 van 192.168.1.20
Als het externe ip-adres dan (in dit voorbeeld) 89.78.67.56 is, dan moet de verbindende partij zijn RDP verbinding opzetten naar 89.78.67.56:50001

Als je router geen porttranslatie ondersteunt, dan kun je evt. nog een extra poort instellen op je server om (voor RDP verbindingen) naar te luisteren. Dus dat zowel poort 3389 als 50001 gebruikt kunnen worden om mee te verbinden.
Komt op het volgende neer:
Maak op de server een export van de registersleutel HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Control\TerminalServer\WinStations\RDP-Tcp
Wijzig die export (= een .reg bestand) in notepad.exe (=Kladblok) zodanig dat overal waar \RDP-Tcp staat het wordt vervangen door (bijv.) \RDP-TcpNieuw (zoeken-en-vervangen is de snelste methode)
Wijzig in diezelfde export de registerwaarde PortNumber naar (de hexadecimale waarde van) 50001, dus 0x0000C351
Sla de export op en importeer 'm door erop te dubbelklikken op de server.
Test vanuit een andere computer in je lokale netwerk of je (in dit voorbeeld) dan ook met 192.168.1.20:50001 in de RDP-client op de server kunt inloggen. Indien ja, daarna in je router TCP poort 50001 portforwarden naar 192.168.1.20.
Als het externe ip-adres dan (in dit voorbeeld) 89.78.67.56 is, dan moet de verbindende partij zijn RDP verbinding opzetten naar 89.78.67.56:50001

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Verplaatst van Win 8 naar deze sectie waar hij toch beter thuis hoort.
Succes verder met je vraag.
 
@frans kooijman: Hoe ver staat het ermee (zie posting #2).

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan