• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

grafiek balken kleur geven

Status
Niet open voor verdere reacties.

petervv19

Gebruiker
Lid geworden
3 apr 2008
Hallo allemaal,

Ik heb een document waarin ik op het eerste blad gegevens invoer. Op het tweede blad worden de gegevens automatisch overgenomen welke als laatste zijn ingevoerd op het eerste blad. Tevens maakt hij van deze gegevens een grafiek op blad twee.

Nu wil ik alleen dat elke balk een kleur krijgt bij een bepaalde waarde, bijvoorbeeld:

t/m 16,99% rood
van 17 t/m 17,99 oranje
van 18 of hoger groen

Ik heb lopen zoeken en dacht het gevonden te hebben, alleen wil dat niet werken.

Wie heeft een idee en kan mij hierbij helpen? Ik heb een voorbeeld als bijlage toegevoegd.

Bekijk bijlage temp.xlsx

Met wat hulpgegevens (kolom K-M) en een gestapelde grafiek lukt het wel.
Ik heb in blad "Delft" in de gele kolom willekeurige percentages gegenereerd die je kunt verversen met F9.

Bijlagen

Dank je wel hiervoor.

Kan je me deze ook uitleggen? Ik snap hem namelijk nog niet.
Als ik nu een getal aanpas, dan veranderd alles overal.

Dat komt door die willekeurige getallen die ik er alleen maar in gezet had om mee te spelen en het resultaat te controleren.
Die worden elke keer herberekend als je ook maar iets ergens in de werkmap wijzigt.

In de nieuwe bijlage heb ik die verwijderd.

Bijlagen

Ik begin het een klein beetje te snappen, toch zijn er een paar vragen welke ik nog heb.

- Waar kan ik de kleuren aanpassen, dit kom ik nergens tegen.
- Hoe kan ik van jou diagram een taart diagram maken. Als ik kies om dit aan te passen dan maakt hij er maar 1 resultaat van. Ook krijg ik geen extra resultaten toevoegen.
- Ik heb nog een grafiek toegevoegd. Deze haalt van de eerste pagina de gegevens. Hoe kan ik zorgen dat hier precies hetzelfde mee gebeurd qua kleuren?

Bijlagen

De essentie van de oplossing is dat je de brongegevens telkens opsplitst in 3 waarden, overeenkomstig de gewenste kleur.
Dit heb ik gedaan in de formules in de kolommen K, L en M (die je dus niet moet overschrijven met vaste waarden ... :rolleyes:).

Daarbij zijn telkens 2 waarden gelijk aan 0% en 1 waarde heeft het echte percentage:
als het bronpercentage <17% is, dan bevat de kolom "Rood" het echte percentage en zijn de andere percentages 0%
als het bronpercentage >= 17% en < 18% is, dan bevat de kolom "Oranje" het echte percentage en zijn de andere percentages 0%
als het bronpercentage >=18% is, dan bevat de kolom "Groen" het echte percentage en zijn de andere percentages 0%.

Die opgesplitste gegevens, tezamen met de labels (C2:C7) vormen nu de brongegevens van de grafiek.
Edit: door hiervan een gestapelde grafiek te maken, heb je dus telkens 2 staven van 0 (die zie je dus niet) en 1 staaf met het echte percentage.

Waar kan ik de kleuren aanpassen, dit kom ik nergens tegen.
Dat is standaard grafiekfunctionaliteit: gewoon een staaf rechtskikken - gegevensreeks opmaken - opvulling kleur kiezen

Hoe kan ik van jou diagram een taart diagram maken
Niet. Een taartdiagram is gebaseerd op een vector, niet op een matrix.

Ik heb nog een grafiek toegevoegd. Deze haalt van de eerste pagina de gegevens. Hoe kan ik zorgen dat hier precies hetzelfde mee gebeurd qua kleuren?
Gegevens opsplitsen: zie blad "Delft", regels 9 t/m 11. Deze in de grafiek opnemen en de juiste kleur geven.
Edit: door hiervan een gestapelde grafiek te maken, heb je dus telkens 2 staven van 0 (die zie je dus niet) en 1 staaf met het echte percentage.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Stapje voor stapje begin ik hem door te krijgen.

Ik wil alleen graag de resultaten aan de rechter kant net na de (gekleurde) balk. Nu staan er een hoop resultaten in de balk. Dit komt waarschijnlijk doordat het een gestapelde grafiek is zoals je aangeeft. Is er nu ook een mogelijkheid om te zorgen dat dit niet gebeurd? Ik zal voor deze grafiek maar 1 balk per persoon gaan gebruiken, dus er zullen er niet meer bij gaan komen.

Mijn advies is om dit onderwerp te markeren als beantwoord en een nieuw onderwerp te starten. Je oorspronkelijke vraag is ruimschoots beantwoord.

Zorg dan ook voor veel duidelijker uitleg met een voorbeeldbestand; anders zul je waarschijnlijk niet veel respons krijgen.

Dank je wel voor je hulp tot nu toe. Ik zal een nieuw onderwerp starten om dit laatste stukje ook voor elkaar te krijgen :-)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan