Kom router niet in

Status
Niet open voor verdere reacties.

Oxigeon

Gebruiker
Lid geworden
16 mrt 2016
Berichten
6
Beste mensen,

Enige jaren geleden hebben we op het werk een ICTer laten kijken naar ons netwerk. Deze heeft toendertijd een netwerk gemaakt op een Wanadoo online verbinding. Wat is nu het geval.

- In de meterkast hebben we een modem staan
- Vanuit het modem loopt een bekabelde lijn naar een router (Sitecom VPN Router N300) op het kantoor
- Vanuit de router lopen bekabelde lijnen naar 3 computers en een harde schijf, en 1 draadloos naar een laptop.

Wat is nu het probleem:
- Afgelopen maand moesten we verplicht overstappen van Online (vroegere wanadoo). Nu zijn we overgegaan naar Telfort Zakelijk.
- Gisteren is de monteur de internetverbinding komen maken en deze werkt nu (hij heeft een Fritzbox7490 modem geplaatst). Echter heeft hij een probleem gevonden in de router. Deze staat op dit moment ingesteld op een functie (zoals de monteur zegt) DHCP. Deze functie moet worden uitgezet. Omdat de router de computers weer een ander ip geeft dan de fritzbox eigenlijk al doet.

Echter heb ik geen enkel idee hoe ik in de router kom. In het moden kom ik met het IP: 10.0.0.138.
Volgens mij moet ik in de router komen via het ip 10.0.0.22. Maar dan geeft hij een fout aan op de internetpagina (de site is niet bereikbaar). Als ik nu naar start--->uitvoeren en ipconfig doe krijg ik het volgende:

IP-adres: 10.0.0.22
Subnetmasker: 255.255.255.0
Standaardgateway: 10.0.0.138

Graag zou ik dus weten hoe ik in de router kom. Bij voorbaat dank
 
Je bedoelt dat je nog wat wilde wijzigen in de Sitecom, neem ik aan.

Heeft de monteur nog wat in de Sitecom veranderd of niet? En is de Sitecom nog wel aangesloten aan het lokale netwerk?

Dat 10.0.0.138 ip-adres lijkt me het ip-adres van de Fritzbox.
Standaard schijnen de Sitecom routers 192.168.0.1 als ip-adres te hebben. Als de Sitecom nog aan het netwerk hangt, dan zou je kunnen kijken wat er gebeurt als je een vast IPv4 adres instelt op je huidige gebruikte aansluiting, in ncpa.cpl, bijv. 192.168.0.199 met subnetmasker 255.255.255.0 (standaardgateway mag leeg blijven, gaat nu alleen even over toegang tot de Sitecom).
Dan proberen via http://192.168.0.1 bij de Sitecom te komen. Zodra je je werk gedaan hebt (geen idee wat je er wilt gaan doen) kun je in de IPv4 instellingen weer alles (zowel IP-adres als DNS-servers) op Automatisch toewijzen zetten. Je krijgt dan weer van de Fritzbox een 10.0.0.x ip-adres en dan zou je ook weer moeten kunnen Internetten.

Tijs.
 
Ik wil inderdaad wat wijzigen in de Sitecom. De monteur zei tegen me dat het verstandig was de "DHCP" uit te zetten in de Sitecom. Omdat de Fritzbox dit al doet.
Het ipadres 10.0.0.138 is idd het ip adres van de Fritzbox. Als ik dat invul kom ik gewoon op de inlogpagina van de fritzbox uit.

De Sitecom hangt ook op dit moment nog gewoon aan het netwerk. Want de harde schijf is gewoon te bereiken via alle computers. Op dit moment is het zo dat de instellingen van de IPv4 NIET op automatisch staan. Hier zijn overal waardes ingevuld. Het punt is dan eigenlijk ook dat deze uiteindelijk moeten worden ingesteld op automatisch een IP adres toegeven? Of althans, het lijkt me dat de monteur van Telfort dit zo bedoeld. We draaien nog op XP (ik weet het, het is oud.. en niet meer goed eigenlijk, alleen de laptop draait onder windows 7)
 
Want de harde schijf is gewoon te bereiken via alle computers.

Hoe heet dat netwerk-apparaat dan? Want dat is (blijkbaar) de Sitecom zelf, en momenteel bereikbaar dus kun je er dan ook bij komen door de naam van het netwerk-apparaat in te vullen in de webbrowser, met http:// ervoor...
Als je het uit Verkenner niet kunt halen, dan eens kijken in cmd.exe en daar het commando net use geven en dan kijken bij de schijfletter die je (in Verkenner) toegang geeft tot de harde schijf op het netwerk.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Die harde schijf is een Freecom Network Storage Center. Daar kan ik opkomen via het ip 10.0.0.138. Of ik ga naar Deze Computer en dan de Y schijf om de bestanden op deze harde schijf te zien. Het gaat me dus echt om de router.
 
Raar verhaal, want dan zou (o.b.v. je startposting) de Freecom ook router spelen ("Standaardgateway: 10.0.0.138") :rolleyes:
Het wordt wel erg 'rommelig' nu.

Wat je evt. nog kunt doen is het MAC adres van de Sitecom aflezen van de sticker ervan en dan een koppeling maken o.b.v. MAC adres.
Voorbeeld:
Stel het MAC adres van de Sitecom is 74-86-7A-02-5C-6F
Dan CMD.EXE zoeken, erop rechtsklikken en kiezen voor "Als Administrator uitvoeren"
Dan in het CMD.EXE venster:
arp -s 10.0.0.234 74-86-7A-02-5C-6F
[Het CMD-venster open laten staan]

Dan in je webbrowser: http://10.0.0.234
en inloggen etc. en nakijken wat werkelijk zijn LAN-ipadres is en dat noteren.
Doe je aanpassingen in de Sitecom, sluit de webinterface af.
Daarna de arp-koppeling ongedaan maken in het nog geopende CMD.EXE venster:
arp -d 10.0.0.234

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan