Wel of niet overklokken??

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ropie58

Gebruiker
Lid geworden
29 aug 2006
Berichten
112
Beste mensen,

Ik heb een heel verhaal, met daaraan een heel simpel verzoek geplakt:

Als je zelf de nodige ervaring hebt in het overklokken van pc-systemen, en je vindt het fijn om anderen daarmee te kunnen helpen, zou ik je willen vragen even de tijd voor onderstaand verhaal te willen nemen en mij te willen voorzien van een kundig en welgemeend advies. Maar dat laatste is eigenlijk een open deur, omdat mijn ervaring hier heeft geleerd dat mensen op dit forum problemen gelukkig serieus oppakken; evenals het daaruit voortvloeiende willen meedenken en de serieuze adviesbijdragen om de hulpvragers uit de brand te helpen. :thumb:

Gisteren ontving ik in mijn e-mail onderstaand artikel m.b.t. de te ondernemen stappen om de eigen pc zichtbaar te kunnen versnellen:

http://computertotaal.nl/pc/12-hardware-tips-voor-een-supersnelle-pc-67674?utm_source=computer_totaal&utm_medium=email&utm_campaign=CT_nieuwsbrief_20160317

Nu is mijn pc al redelijk up to date, gelet op mijn configuratie bestaande uit o.a. de navolgende onderdelen:

Computertype: ACPI x64-based PC
Besturingssysteem: Microsoft Windows 10 Home
DirectX: DirectX 12.0
CPU Type: QuadCore Intel Core i7-2600K, 3800 MHz (38 x 100)
Moederbordnaam: Asus P8P67 LE (3 PCI, 2 PCI-E x1, 2 PCI-E x16, 4 DDR3 DIMM, Audio, Gigabit LAN, IEEE-1394)
Moederbord Chipset: Intel Cougar Point P67, Intel Sandy Bridge
Systeemgeheugen: 16365 MB (DDR3-1600 DDR3 SDRAM)
(= 2 x Kingston HyperX KHX1600C10D3/8G)
BIOS Type: AMI (04/08/2011
Videokaart: NVIDIA GeForce GTX 960 (2 GB)

Omdat in het artikel eveneens gesproken wordt over “overklokken” en mijn processor, voor zover mij bekend, daar ook zeker toe in staat is, dacht ik bij mijzelf: “Waarom eigenlijk niet?” Ik heb het nooit gedaan omdat ik daar eerlijk gezegd ook niet de kennis voor heb en ook het lef niet heb om dit te gaan uitvoeren; alhoewel ik geen onbekende in computerland ben…

In het artikel wordt gesproken over moederborden die het overklokken zélf uitvoeren en alhoewel het eigenlijk nooit risicoloos is, “je moet ook wel weten wat je doet”, gaat het ook eigenlijk ook nooit fout dankzij de bij moderne moederborden vaak speciaal meegeleverde software, waarmee je eenvoudig kunt overklokken. Aan de hand van kant-en-klare profielen lukt het hiermee eenvoudiger om de processorsnelheid op te voeren – aldus het artikel.

Omdat mijn processor m.i. geschikt is om te worden overgeklokt én er bij mijn moederbord inderdaad software is meegeleverd om het overklokken uit te voeren hoor ik graag jullie advies:

In de twee bijgesloten attachments in dit bericht, vind je:

a) Een printscreen van het “overklok”-menu binnen de ASUS moederbordsoftware op mijn pc, waarin mij twee “overklok”-methoden worden voorgesteld: “Fast” en “Extreme”.
b) Een printscreen van het “overklok”-tabblad uit AIDA64 Extreme, mijn “System information, Diagnostics and Benchmarking” programma, waarin alle voor jullie wellicht benodigde overklok-informatie van mijn pc voor jullie beschikbaar is.

Mijn vragen:

1) Kijkend naar mijn pc-configuratie, zouden jullie mij een overklok-procedure adviseren?
2) Zo ja, wetende dat het overklokken voor mij een totaal nieuwe ervaring zou worden, zou ik hierbij problemen kunnen verwachten? Zelfs nu de hiervoor benodigde software door de moederbordfabrikant ook al is meegeleverd? Zo ja, waar moet ik dan aan denken en kan ik deze problemen dan nog ongedaan maken en/of herstellen?
3) Zou ik voor de “Fast” of “Extreme” methode moeten kiezen?
4) Is er wellicht nog een (aanvullend?) stappenplan dat jullie mij dan eventueel c.q. dringend zouden willen meegeven voor de uitvoer van deze procedure?
5) Bij onvoldoende- of tegenvallend resultaat, is een “overklok” sessie nog terug te draaien?

Ik zou het fijn vinden als jullie mij op al mijn vragen zouden kunnen/willen adviseren. Zeggen jullie, “Begin er niet aan want je hebt het nog nooit gedaan” of hebben jullie andere dringende redenen om mij negatief te adviseren, dan hoor ik dat ook graag.

In ieder geval ben ik jullie al ontzettend dankbaar voor de tijd en moeite de je op voorhand al genomen hebt om je door dit hele verhaal heen te worstelen.

Hopelijk, hoor ik snel van jullie.

Dank en groeten,

Rob. ;)
 

Bijlagen

  • Overclock.jpg
    Overclock.jpg
    70,7 KB · Weergaven: 91
  • ASUS software.jpg
    ASUS software.jpg
    77,4 KB · Weergaven: 102
Ik kan slechts 1 vraag van je beantwoorden en da's de eerste :
met een I7-2600K en een GTX 960 geloof ik niet dat ik het zou doen. Ik denk niet dat je de snelheidswinst ook maar ergens zal ervaren.
 
Laatst bewerkt:
Ook ik zou het laten zoals het nu is ...
 
Ik kan slechts 1 vraag van je beantwoorden en da's de eerste :
met een I7-2600K en een GTX 960 geloof ik niet dat ik het zou doen. Ik denk niet dat je de senlheidswinst ook maar ergens zal ervaren.

Ik vroeg om een eerlijke reactie, en die krijg ik nu. Dank voor jouw advies!

Dank en groeten,

Rob. :thumb:
 
Nou, ik zou het niet 'niets repareren want niet kapot is' noemen, maar eerder de vergelijking willen maken met een BMW 320i of zo en dan overwegen om die te gaan chiptunen zodat er een paar Pk's bijkomen. Ik denk dat als die BMW op de autobahn standaard al 245 Km draait, het baasje het verschil tussen 245 en 260 Km niet echt bewust gaat ervaren.
 
Laatst bewerkt:
Als je het leuk lijkt om te doen, je hebt toch niet voor niets een K genomen?, dan is er voldoende over te vinden.
https://www.google.nl/?gws_rd=ssl#q=asus+p8p67+le+i7-2600k+overclock
http://tweakers.net/reviews/3878/10...kaarten-los-en-in-sli-getest-overklokken.html

"Vrougah" had het wel zin, tegenwoordig is het leuk voor de cijfertjes.
Bij gamen zou je het iets kunnen merken.

Ook weer erg interessant om te lezen allemaal; waarvoor mijn dank. Maar je zegt dus eigenlijk hetzelfde als de twee vorige forumleden:

"Vrougah" had het wel zin, tegenwoordig is het leuk voor de cijfertjes.

Misschien laat ik het maar zo - bij nader inzien. Zoals gezegd, het Computer!Totaal artikel heeft mij getriggerd - maar niet in die mate dat ik het nu ook MOET willen en, eerlijk gezegd, ik heb (voorlsnog) geen klagen over mijn pc m.b.t. tot de snelheid van de spellen die ik speel.

Hoe dan ook, bedankt voor jullie reacties en het willen meedenken. Toppie!! :thumb:

Groeten,

Rob ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan