hostname in LAN-WAN netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

tommyken

Gebruiker
Lid geworden
28 jan 2013
Berichten
7
Hallo allemaal, ik heb een probleempje met mijn netwerk.

Ik zal eerst kort mijn netwerk schetsen
Ik heb een Fritzbox modem/router

ISP via DSL lijn >DSL poort [FRitzbox] - POORT 4 ---------->>> WAN poort Linksys

dus ISP geeft me ip (vb ip 200.200.200.200)
fritzbox poort heeft DHCP range: 168.192.178.x
bvb poort 4 = 192.168.178.54

Linksys router:
internet instellingen
(internet zijde)
IP 168.192.178.2
subnet: 255.255.255.0
gateway: 168.192.178.1
DNS: 168.192.178.1

router zelf
router IP: 10.20.30.1
DHCP range: 10.20.30.x
DNS: 192.168.178.1


Zijn deze instellingen juist ? Ik wil deze twee routers instellen zodat ze met elkaar kunnen communiceren. Op router 2(linksys) heb ik een media server die de hostnaam (bvb: multimedia)
als ik met pc op linksys router zit en ik doe "ping multimedia"; krijg ik antwoord dat multimedia ip heeft 10.20.30.51. Dat is goed.
Maar als ik met PC op Fritzbox zit en ik doe "ping multimedia' ; krijg ik ing request could not find host multimedia. Please check the name and try again.

Welke zijn nu de juiste instelingen voor mij? Zonder DHCP uit te schakelen kan ik de rangen 10.20.30 en 192.168.178 niet wijzigen! En liefst niet LAN-LAN netwerk te plaatsen.
Ik hoop dat ik het iets wat duidelijk heb kunnen uitleggen, anders hoor ik het wel.

Alvast bedankt !
 
Ik begrijp goed dat je niet wilt dat het 1 LAN netwerk wordt (dus dat je de Linksys moet degraderen tot accesspoint/switch)?
Want 1 LAN netwerk is het makkelijkste (geen problemen met bereikbaarheid, iedereen kan alles lokaal bereiken etc.)

Als multimedia alleen via Netbios zich bekend maakt, dan gaat dat routers niet voorbij en kun je (dus) niet de naam naar ip-adres resolven.
Verder: Omdat de Fritzbox de standaardgateway is op het Fritzbox netwerk ga je het netwerk van de Linksys niet bereiken, tenzij je in de Fritzbox het 168.192.172.x netwerk via een vaste ingestelde route laat verwijzen naar het ip-adres dat de Linksys aangeeft op zijn WAN/Internet aansluiting (oftewel: Welk ip-adres de Linksys heeft op het Fritzbox netwerk, dus een 10.20.30.x ip-adres).

Dat je op het Fritzbox netwerk de DNS laat verwijzen naar het LAN ip-adres van de Linksys gaat niet goed werken, tenzij je (zie vorige paragraaf) in de Fritzbox zo'n route hebt ingesteld naar het LAN van de Linksys.

Tijs.
 
Dit kan niet zonder het uitschakelen van DHCP op je 2e router.

Hoe het werkt:

Wanneer MULTIMEDIA een IP krijgt van jouw router. meld MULTIMEDIA z'n host name aan jouw router.
Wanneer een PC verbonden via jou router aan de DNS server vraagt naar MULTIMEDIA. zegt jouw DNS server (Is een onderdeel van je router) MULTIMEDIA is 1.2.3.4.

Multimedia zou en kan zichzelf nooit melden aan de fritzbox want multimedia weet niet van het bestaan af.

Vanaf de andere kant:
De fritzbox deelt nooit een IP uit naar MULTIMEDIA en MULTIMEDIA is ook onbekend. het enige wat zich aan de fritzbox meld is jouw router. en de fritzbox weet niet of dit een telefoon, computer of een broodrooster is.

Oplossing:
Op jouw router het LAN IP instellen naar een IP dat niet gebruikt word in je fritzbox netwerk. vervolgens DHCP uitzetten. en de kabel van de WAN poort naar een LAN poort zetten. De WAN poort kun je dan niet meer gebruiken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan