Trojaans paard

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pukkiee

Gebruiker
Lid geworden
24 jan 2013
Berichten
116
Beste!

Een heel dringende oproep! Mijn vriendin heeft na het installeren van een bepaald bestand ( vraag me niet dewelke) een virus gekregen die automatisch dingen installeerde, automatisch websites opende en echt de pc overnam. Het is me gelukt om malwarebytes te laten scannen, hierna vroeg de virusscanner of ik de geïnfecteerde bestanden wou verwijderen die in quarantaine gezet werden. Uiteraard heb ik ja geklikt, hierna moest opnieuw opgestart worden.

Na het opnieuw opstarten krijg ik het Windows7 opstartscherm, daarna het inlogscherm maar eenmaal ingelogd krijg ik enkel een zwart scherm met enkel de cursor. Soms krijg ik nog meldingen van malwarebytes dat een website geblokkeerd wordt, maar voor de rest is alles zwart.

Wat kan ik meer doen? M'n vriendin heeft haar pc nodig voor haar examens binnen 2 weken en om te studeren, ze heeft geen back-up... Ik ben natuurlijk wat aan het panikeren aangezien ik de pc herstart heb nadat ik dacht dat malwarebytes het virus ging verwijderen..


Ik heb al geprobeerd om in taalbeheersing (wat ik nog kan openen via ctrl alt del) om Explorer.Exe te openen (aangezien deze niet in m'n proces lijst staat) maar dit lukt niet.


Kan iemand me alstublieft helpen! Ik ben al zo lang bezig en we zijn met 2 aan het panikeren dat ze alles zou kwijt zijn!




-- UPDATE --

a) Ze wou een aflevering downloaden via een torrentsite. Ik gok dat het daar verkeerd gelopen is.
b) Explorer heb ik plots geopend gekregen op de volgende manier;
-Taakbeheer - Nieuwe taak uitvoeren - rechtsklik op eender wat - openen in nieuw venster - browse naar C:\Windows\explorer.exe
op deze manier krijg ik m`n bureaublad en alles terug. Als ik dit probeer vanuit taakbeheer zelf (gewoon nieuwe taak openen en hier naar explorer.exe browse) dan gebeurt er niks..
c) Malwarebytes opnieuw laten scannen; er zouden geen geinfecteerde bestanden meer aanwezig zijn (al geloof ik geen 100% dat alles al verwijderd is van virussen)
d) Opnieuw opgestart, maar nog steeds hetzelfde probleem. Explorer.exe opent niet bij het opstarten van de pc.
-> Wat is hier het probleem?
e) in opdrachtprompt: sfc /scannow uitgevoerd maar kwam met de melding: Windows Resource Proection found corrupt files but was unable to fix some of them. Details are included in the CBS.log windir\Logs\CBS\CBS.log.

-> Wat moet hiermee gebeuren? Ik ben dit commando tegengekomen tijdens m'n zoektocht om het explorer probleempje op te lossen. Iemand een oplossing / meer informatie?


Alvast bedankt op voorhand!
 
Laatst bewerkt:
Hoi,
Wat ik persoonlijk zou doen is de harde schijf van uw vriendin aansluiten als externe harde schijf op uw pc, dan eerst grondig scannen en de belangrijke zaken examenspul, foto's, documenten ed copiëren naar een map op uw pc. Nadien een clean install op de pc van uw vriendin.
Of mischien kan je de belangrijke documenten op een usb stick krijgen als ik dit lees
op deze manier krijg ik m`n bureaublad en alles terug
 
Opstarten in de veilige modus en Windows herstellen naar (bijv.) vorige week?
 
Hoi,
@gast0225, idd maar dan gaan er waarschijnlijk een paar dagen werk verloren in het examenspul, ik zou als eerste proberen die dingen te redden. Maar dat moet TS bekijken wat verloren gaat als je een week teruggaat
 
Ik denk het niet, want als de machine in de veilige modus wil starten, dan is het ook denkbaar dat de bestanden bereikt en dus gekopieerd kunnen worden.
Daarnaast heeft TS toegang tot de machine, dus handmatig (al dan niet via de opdrachtprompt) het e.e.a. kopiëren is ook mogelijk.
Verder worden bij een systeemherstel eigen bestanden niet verwijderd o.i.d.
 
Laatst bewerkt:
Hoi,
@gast0225, daar heb je natuurlijk gelijk:)
Ik had op deze de focus gelegd
M'n vriendin heeft haar pc nodig voor haar examens binnen 2 weken en om te studeren, ze heeft geen back-up...
 
gast0225 en gast0660, alvast bedankt voor de antwoorden!

ik ga even proberen om in veilige modus op t starten en zien wat ik dan kan doen.. hoe moet ik zo'n vorige versie terugzetten? worden vorige versies automatisch gemaakt of moest ik hiervoor iets gedaan hebben vorige week?
 
Als het baasje van de machine alles standaard heeft gelaten, dan is Windows standaard geïnstalleerd en staat het maken van systeemherstelpunten maken aan en dus zijn er herstelpunten beschikbaar.
 
Een ding begrijp ik niet? Je gaat op zeker dat je een Trojaans paard(virus) te lijf gaat met een anti spywareprogramma?
 
Ik wil niet stoken en bedoel het goed maar het blijft mij verbazen hoe weinig mensen zorgen voor een Backup zelfs als er ontzettend veel werk in zit en van groot belang is. Ik blijf het maar tegenkomen hier.
 
pukkiee : we zijn nu zo'n 2,5 uur verder, ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het e.e.a. is gegaan? Systeemherstel kan op een tragere machine een kwartiertje duren, maar eigenlijk nooit enkele uren?
 
Ik wil niet stoken en bedoel het goed maar het blijft mij verbazen hoe weinig mensen zorgen voor een Backup zelfs als er ontzettend veel werk in zit en van groot belang is. Ik blijf het maar tegenkomen hier.

Helemaal mee eens, ik bewaar mijn backups altijd op een 2e, 3e, 4e of een externe fysieke HD, nooit op de windows schijf.
 
Helemaal mee eens? Nee, heel veel gigantisch erg bijzonder mee eens... ;) Ik ben een maand of wat geleden zelfs nog wat verder gegaan:
aangezien er elke dag wel iemand is die een gigantisch computerprobleem heeft en die tussen neus en lippen door dan gelijk erbij aangeeft dat er wel erg belangrijke bestanden op die 'defecte' machine staan, heb ik aan de 'leiding' van de Helpmij voorgesteld om ergens op de homepage een dringende waarschuwing / oproep aan bezoekers te doen om vooral toch een backup te maken van de Windowsinstallatie en / of de 'eigen' bestanden. Een kadertje en / of een enkele regeltje op de homepage dat linkt naar een onderliggend tekstje zou mensen dan kunnen attenderen óp -en middels een tutorial kunnen bewegen tot het maken van backups.
Ik denk dat er genoeg vrijwillgers zijn die een kleine tutorial willen maken omtrent het maken van een systeembackup met de buildin software van Windows. (naast de al tientallen kant en klare tutorials die er op het w w w te vinden zijn)

Maar helaas..............
 
Laatst bewerkt:
Ik blijf me er ook over verbazen. Kom bij heel wat klanten en bedrijven die niks geregeld hebben. En eerlijk gezegd heb ik het opgegeven. Men leert blijkbaar pas als het fout loopt.

En wat dat giga belangrijk betreft. Dat werkt precies hetzelfde als met storingen. Die zijn ook altijd grote spoed. Tot het moment dat het uurtarief voor spoed 2 keer zo hoog werd. Blijkt dat alle storingen opeens tot morgen kunnen wachten.
 
allemaal bedankt voor de snelle antwoorden! Gisteren een drukke dag gehad, waardoor ik niet verder heb kunnen doen..

ondertussen heb ik systeemherstel geprobeerd, maar deze is niet gelukt. ik heb mooi een paar herstelpunten van voor het moment dat alles misliep, maar eenmaal ik deze wil terugzetten, krijg ik een foutmelding. Er staat dat er een onbekende fout is opgetreden tijdens systeemherstel en dat ik chkdsk /R eerst moet uitvoeren, om nadien opnieuw te proberen. De foutcode die ik krijg is de volgende: 0x80070571. Deze ga ik even googlen. Ikheb geen idee wat het chkdsk commando doet, mag ik deze gewoon uitvoeren?

ik heb echter nog iets anders opgemerkt, maar ik weet niet of dit een goed idee is.. tijdens het opstarten in veilige modus krijg je een menu te zien met verschillende mogelijkheden (zie afbeelding op deze website http://tweakers.net/nieuws/82120/windows-8-heeft-alternatief-f8-bootmenu.html )

zou ik hier kiezen voor de optie "automatic repair" kiezen, in de hoop dat het hiermee opgelost wordt? Of wacht ik hiermee en probeer ik eerst het systeemherstel te fixen?


Alvast bedankt voor de hulp, en excuses voor het late antwoord!
 
chkdsk /r kun je laten uitvoeren, da's niks meer of minder dan een schijfcontrole met automatische reparatie van aangetroffen fouten.
Wat die automatic repair in het menu betreft : ook die mag je uitproberen. Ik zou eerst proberen chkdsk /r en dan nogmaals proberen systeemherstel uit te voeren, alvorens andere opties te proberen.

Doe dan gelijk ook even sfc / scannow

klik

dan worden gelijk bestandsfouten van Windows gerepareerd.
 
Laatst bewerkt:
@Jackall, toen alles mis begon te lopen, keek ik in taakbeheer naar processen die aan het lopen waren die ik niet kende. Na wat opzoekwerk kwam ik op google tegen dat het om een trojaans paard ging

En i.v.m. die backups, is inderdaad iets wat ik in het vervolg ook ga doen! Zelfs voor m'n eigen computer (momenteel gaat het om die van m'n vriendin). Zo'n tutorial zou inderdaad handig zijn denk ik gast0225, want ik denk dat vele mensen gewoon letterlijk hun hele HDD zouden kopiëren naar een externe HDD, terwijl er misschien al veel simpelere manieren bestaan :)
 
Die sfc /scannow heb ik reeds uitgevoerd eergisteren, en toen kwam de volgende melding terug:

"Windows Bronbeveiliging beschadigde bestanden gevonden, maar kan niet worden ze hersteld. Details zijn opgenomen in de CBS. Logboek % WinDir %\Logs\CBS\CBS.log."

verder wist ik niet wat hiermee te doen, aangezien ik geen flauw idee heb wat hiermee verder gedaan moet worden (volgens de site een goeie kopie neerzetten, maar geen idee van welk bestand, en waar ik de goeie kopie kan vinden (had beter een backup genomen!))

ik laat even de chkdsk lopen en zal nadien het systeemherstel nog eens proberen!

Thanks voor het snelle antwoord!
 
Eerlijke mening als het e.e.a. niet lukt?
Stoppen met zoeken, kost veel energie en tijd, -> bestanden backuppen en een schone Windows installatie uitvoeren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan