• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

lege cellen niet meenemen en cumulatief gemiddelde

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pien346

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
30 mrt 2016
Ik heb een spreadsheet met een kolom met negatieve waarden en positieve waarden. Deze heb ik met IF(W2>0;W2;"") en IF(W2<0;W2;"") in twee verschillende kolommen uitgesplitst.

Nu heb ik dus twee kolommen die voor een deel lege cellen hebben. Maar ik wil van alle negatieve waarden een cumulatief gemiddelde hebben en van alle positieve ook: het gemiddelde verlies en de gemiddeld winst tot nu toe.

Ik heb niet heel veel verstand van excel en kom er dan ook totaal niet uit hoe ik èn een cumulatieve formule moet maken die de hele kolom tot en met de huidige regel pakt, maar ook de lege cellen overslaat.

Ik heb met sum(Y3+count(X4)) etc. wel een cumulatief aantal winst-/verliesgevende waarden, maar die heeft geen last van de lege cellen. Nu moet ik dus ook de totale gemiddelde - en + waarden hebben.

Ik hoop dat iemand me kan helpen want ik ben al dagen bezig en kom er echt niet uit.

Welkom op het forum. Goed gebruik is om een representatief voorbeeld excel-bestand te plaatsen. Dit zegt vaak meer dan een lap tekst, en werkt veel beter om snel tot één of meerdere oplossingen te komen.

De noodzaak om de kolom met waarden te splitsen ontgaat mij bijvoorbeeld. Met GEMIDDELDE.ALS (Engels: AVERAGEIF) kun je al onderscheid maken tussen positieve en negatieve getallen.

Laatst bewerkt:
Welkom op het forum.

Edit: dit heb ik geplaatst voordat ik de andere reacties zag. Ongelofelijk hoe goed deze toch op elkaar aansluiten. :d

Het is goed gebruik op dit forum om een voorbeeldbestandje te plaatsen bij een vraag (via "ga geavanceerd"), maar goed, ik heb nu zelf maar even wat geknutseld.
Zie bijlage.

In W2:W26 staan willekeurige getallen tussen -9 en +9. Desgewenst kun je met F9 nieuwe getallen genereren. Dat geldt uiteraard alleen voor dit voorbeeld, niet voor je echte spreadsheet. :d

Formule in X2 en gekopieerd naar beneden (doorgetrokken) t/m X26:
Code:
=ALS.FOUT(GEMIDDELDE.ALS($W$2:$W2;"<0");"n.b.")
De engelse variant zie je wel in de bijlage.

De dollartekens worden gebruikt om de betreffende verwijzing te bevriezen, dus de formule in X3 is:
Code:
=ALS.FOUT(GEMIDDELDE.ALS($W$2:[B]$W3[/B];"<0");"n.b.")

De formule in X2 heb ik naar rechts gekopieerd in Y2 en aangepast in:
Code:
=ALS.FOUT(GEMIDDELDE.ALS($W$2:$W2;">0");"n.b.")
Deze weer naar beneden doorgetrokken.

Opmerking: volgens jouw specificaties worden nullen niet meegenomen in de gemiddeldeberekening, noch bij de negatieve getallen, noch bij de positieve.
Als je ze wilt meenemen bij de positieve getallen, dan moet je ">0" wijzigen in ">=0".

Bijlagen

Laatst bewerkt:
dank jullie wel

Top jongens, ik ben er helemaal uit. Hierbij stuur ik nog het bestand, sorry dat ik dat niet gedaan had, wist niet dat jullie dat op prijs zouden stellen :)
AlexCel: ik dacht dat die twee kolommen makkelijker waren, zoals ik al zei, ik ben niet zo handig met excel.
MarcelBeug: onwijs bedankt, met jouw formule ben ik er helemaal uit, zie sheet, en ik heb weer wat geleerd...

Fijn forum dit zeg!

Bekijk bijlage log totaal.xlsx

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan