vmware sphere client

Status
Niet open voor verdere reacties.

jdrmer

Gebruiker
Lid geworden
8 jan 2012
Berichten
103
Hallo dames en heren,
ik heb een probleem ik heb geinstalleerd op 1 pc esxi en op een andere pc sphere client.
ze zien elkander echter kan ik de schijven op de server met esxi niet zien en dus ook niet koppelen om windows te installeren.
wie kan me helpen?
mvg Jan
 
Met zo weinig informatie over wat op de esxi server aan storage beschikbaar is kan niemand je helpen.
Overigens kun je even hier kijken over hoe in een algemene instructie je storage toevoegt aan een esxi server, zodat je (daarna) in die storage dan virtuele machines mét virtuele disks kunt gaan maken waar je (daarna) dan Windows op kunt zetten.
Je kunt ook hier kijken, vanaf 30:20 of deze instructie

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Hallo, ik heb de instructie en de filmpies bekeken. Echter zie ik hier de oplossing niet in. Ik ziet helemaal geen schijven.
Op PC 1 staat ESXI met een harddisk als data voor de visuele opslag. De software ESXI staat op een usb. De sphere client staat op pc2, ik kan verbinding maken met ESXI, maar zie geen schijven en kan ook geen schijven toevoegen. Ik heb een screenshot toegevoegd om het duidelijker te maken.
Ik kan toch met de software ESXI en sphere client allemaal up to date dit laten draaien? Of heb ik meer of andere software nodig?
mvg Jan
 

Bijlagen

  • 2016-04-02 01_26_22-Program Manager.png
    2016-04-02 01_26_22-Program Manager.png
    96,5 KB · Weergaven: 143
Mijn eerste filmpje (en als ik me goed herinner de andere ook) geeft duidelijk aan dat je moet zijn in tabblad Configuration en daar de keuze Storage adapters om te zien wat er (nu) beschikbaar is aan gekoppelde storage. Je schermafdruk staat echter in tabblad Summary.

Tijs.
 
Oke nu zit ik in het configuratie scherm, geen schijven ik kan dus geen opslag toevoegen.
Maar ik ben nu erachter tijdens het installeren vd esxi alleen de usb stick wordt gevonden, daar wordt dan de esxi op geinstalleerd. Echter de harddisk die gewoon aanwezig is in windows wordt niet gezien door esxi, als ik er een extra externe schijf in de usb poort plug wordt deze ook niet gezien.
mvg Jan
 

Bijlagen

  • 2016-04-02 14_36_24-192.168.192.31 - vSphere Client.png
    2016-04-02 14_36_24-192.168.192.31 - vSphere Client.png
    96,7 KB · Weergaven: 152
  • 2016-04-02 14_35_26-Program Manager.png
    2016-04-02 14_35_26-Program Manager.png
    79,6 KB · Weergaven: 157
Kijk (o.a.) eens hier, waar (o.a.) staat dat IDE/PATA schijven en USB aangesloten (externe) schijven/sticks niet gebruikt kunnen worden voor het opslaan van VMs, maar het hoofdprobleem lijkt te zijn dat het moederbord of (vooral) de SATA controller in je pc niet wordt herkend door VMWare (en dus wel niet zal staan op de Hardware Compatibility List)

Dus... Hoe recent is die pc van je, wat voor schijven zitten er in (SATA schijven, IDE/PATA schijven, RAID, ...) en welk moederbord en welke SATA-controller?
Geef (indien mogelijk) ook de Hardware ID van de SATA-controller, die je onder Windows kunt achterhalen via het starten van Apparaatbeheer (= devmgmt.msc ), klik IDE ATA/ATAPI controllers open (of een andere categorie, als die maar oplevert welke SATA controller je hebt), dubbelklik op de SATA controller, ga naar tabblad Details, kies Hardware ID's uit het keuze menu en kopieer de bovenste dan getoonde regel (rechtsklikken -> Kopiëren) naar het klembord en plak die Hardware ID hier.

Tijs.
 
Overigens moet je rechtstreeks met je esx server verbinden vanaf vsphere client, maar als ik het goed begijp heb je nog geen vCenter server geïnstalleerd waar je die esx server in gezet hebt, dus ga ik ervan uit dat je nu nu inderdaad verbindt met de esx server zelf (filmpje, vanaf 3:49).

Die PCI ID kun je ook op de esx server zelf achterhalen, zie deze instructie die in 2 opzichten interessant is voor je:
a. Gaat over het werkend maken van storage etc. controllers die niet op de HCL staan.
b. Er wordt ook getoond hoe je Hardware ID's kunt achterhalen vanaf esx

Tijs.
 
Goededag,
ik heb geinstalleerd ESXI en vsphere client 6.
het moederbord is een asus Z97 mark2 aug 2014
zie screenshot vd SATA controller
ik heb getracht deze te updaten, maar dit is meest recente versie
 

Bijlagen

  • 2016-04-02 15_30_39-Program Manager.jpg
    2016-04-02 15_30_39-Program Manager.jpg
    83,8 KB · Weergaven: 152
Laatst bewerkt:
Ik vroeg nog expliciet om de geschreven versie van de Hardware ID. Daar zal ik wel een reden voor hebben gehad, nietwaar: Ik moet nu de hardware ID gaan overtypen vanaf een plaatje terwijl niet ik maar jij de vragensteller/probleemhouder bent (en gewoon knippen en plakken had kunnen gebruiken om de Hardware ID te citeren)...

Ok, het is een door Intel gemaakte ICH9 SATA controller en staat (op basis van VID=8086 en DID=8C82) niet op de HCL. Lijkt me dus dat je je moet gaan verdiepen in methodes om ergens (toch) een (unix-)driver vandaan te halen en die aan het werk te zetten (zie instructie-link uit vorige posting). Niet vergeten de ESXi server daarna te herstarten.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Toch nog even: Niet dat ik het in detail heb doorgenomen, maar jouw SATA controller staat genoemd in de Version history van de driverset die in de esx server wordt "geïnstalleerd" via de instructies in deze webpagina.
Intel 9 Series Chipset Family SATA AHCI Controller 8086:8c82 1.19

Dus je zou, op basis van die instructies, een werkende driver(set) moeten kunnen downloaden, importeren en in gebruik stellen. Uiteraard moet je ESXi server wel een werkende Internet-verbinding hebben onder ESXi.

Tijs.
 
Tijs nog een vraag,
is dit dan eigenlijk niet de manier om het virtuele gebeuren op te slaan. Moet het eigenlijk op een NAS? of een andere manier.
Omdat er staat dat VMWare harddisk/usb eigenlijk niet ondersteund.
 
Ik zou toch eerst een start maken met direct-attached storage, zoals een Sata schijf.
Een Nas kan ook (over CIFS/Samba/Windows bestandsdeling of iSCSI (mocht de NAS zijn schijven via iScsi beschikbaar kunnen stellen) of NFS (als de NAS dat kan)), maar zou erg traag zijn, waarbij de bottleneck zit in maar 1 netwerk NIC hebben en (dus) dat over die NIC zo'n beetje alles moet geschieden (Storage, Internet, vCenter, ...), nog afgezien van hoe snel je lokale netwerk eigenlijk is (100 mbit/s of 1 gbit/s) en hoe snel de NAS en diens schijven.

Overigens zou het kunnen zijn dat de (gratis) ESXi versie die je gebruikt bepaalde (storage gerelateerde) opties/mogelijkheden niet heeft die de betaalde variant wel heeft, daar heb ik me niet in verdiept verder dus laat ik aan jou over.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan