Anti-virus hulp middel?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dukkel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2016
Berichten
1.990
Besturingssysteem
Win11 Prof NL
Office versie
Office365
Hallo Allemaal,

Ik heb bij 2 vrienden gezien hoe het virusprogramma CTB heeft huisgehouden

Tot nu toe ben ik daarvoor gespaard gebleven, al heb ik natuurlijk wel enige voorzorgs maatregels getroffen.

Nu vraag ik mij af:

Ik heb een programma waarmee je directories en zelfs programma dmv een wachtwoord kunt afsluiten.

Zou je een directorie met JPG-Plaatsjes hiermee veilig kunnen stellen?

MVG
Dukkel
 
Voor ransomware als CTB geldt: alles waar u als gebruiker van uw pc bij kunt komen wordt besmet. Dus als u een map password protected heeft en u opent die map met het wachtwoord en u heeft toegang tot die map, dan heeft de ransomware ook toegang tot die map en zal alles in die map op dat moment besmet raken.

De enige bescherming is dat wat tussen het beeldscherm en de rugleuning zit: u dus.
permanent op uw hoede zijn.
Nooit verdachte mailtjes openen, ook niet uit nieuwsgierigheid. Ongeopend verwijderen. Zeker mailberichten van banken e.d. Als een bank u iets belangrijks te melden heeft gaat dat per brief.
Niet naar verdachte web sites gaan en hoedt u voor die mooie gratis tooltjes.
Zet in de webbrowser een advertentieblokker, want veel van de besmettingen gaan via advertenties (heeft u gisteren nog in Rader kunnen horen).

En maak periodiek (bij voorkeur eens per week) een backup van het systeem en al u data en doe dat dan op een externe HD die na de backup losgekoppeld wordt van de PC. In de cloud is geen bescherming en een NAS ook niet, want die zijn altijd bereikbaar en dus ook bereikbaar voor ransomware.
Als de pc dan besmet wordt, dan de HD in de PC schoonvegen (formateren) en de backups terugzetten. Dat is de eenvoudigste en snelste manier om een ransomware besmetting ongedan te maken.
Natuurlijk moet u dan wel een cd met recovery-software hebben, anders kan de backup niet teruggezet worden.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Srpchulp,

Lijkt me belangrijke antwoorden, maar

welke Advertentieblokker dan ?

En hoe zet ik die in Win10 Mail ?

MVG
Dukkel
 
Ik gebruik zelf Ublock Origin, maar Adblock Plus is ook een goeie. Daarnaast gebruik ik Ghostery voor de privacybescherming.
Hier staat een artikel over adblockers: http://www.sr-pc-hulp.nl/Adblock.pdf (tekst voor een presentatie over dit onderwerp voor de HCC senioren academy).
Adblockers werken alleen in browsers.
Voor de controle op de mail zijn er speciale AV-producten, zoals AVAST, of Bitdefender, of ESET.
 
Hallo Scpchulp

Is er ook een Adblocker voor Microsoft Outlook.com Win10 Mail ?

Althans ik kan hem niet vinden, zoals bij Ublock en ook niet bij Adbock Plus

MVG
Dukkel
 
Laatst bewerkt:
Hallo mensen,

Ik heb m'n schijf (SSD) maar geformatteerd. Lijkt me de beste manier om van het vervelende virus af te komen.

Voor de veiligheid heb ik wel 2 ADBLOCKERS geinstalleerd.

Een voor Google Chrome en een voor FireFox.

Het wachten is nu nog op het vrijgeven van Microsoft voor het gebruik van Adlocker for Edge.

Het opstarten is daardoor wel wat trager, maar alla. Dat is all in the game zullen we maar zeggen.

MVG
Dukkel
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan