• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

2 keer plakken met Control V werkt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jurgen2807

Gebruiker
Lid geworden
27 jul 2011
Hallo,

Ik wil in een bestand iets kopiëren.

Ik kan met control C - Control V 1 keer iets kopiëren en plakken. Helaas is het niet mogelijk om 2 keer te plakken Dus Control C en dan Control V en nogmaals Control V.

Gisteren is aangegeven dat dit blijkbaar komt door een VBA code. Ik wilde dit bestand als bijlage toevoegen. Daarom heb ik de vorige melding gesloten. Ik kan helaas geen bestand toevoegen door de grootte van het bestand. Ook als .zip is deze te groot.

Zou iemand mij ajb willen helpen? Kan ik iemand dit bestand wellicht mailen zodat die persoon er naar wil kijken? Het bestand is 1.500 mb groot. Het is een .xlsb bestand.

Plaats hem op filehost, bijvoorbeeld deze:
http://www.tinyupload.com/

Daarna kan je de link hier plaatsen.
Maar je mag hem ook aan me mailen.

Ik heb het document bekeken. Als je met CTRL-C direct een cel kopiëert zie je dat de betreffende cel geselecteerd is. Deze selectie blijft actief om de inhoud ervan met CTRL-V ergens anders te kunnen plakken. Zodra je op de Escape toets drukt is de selectie ongedaan gemaakt en wordt er niets met geplakt als je op CTRL-V drukt.

De oorzaak van je probleem is nu dat in de code de opdracht ThisWorkbook.Unprotect Password:=pwd1 wordt gebruikt in o.a. Worksheet_Change. Deze heeft hetzelfde effect voor de geselecteerde cel als een druk op de Escape toets. De select wordt erdoor ongedaan gemaakt en wordt er met CTRL-V dus niets meer "geplakt".

Als je met CTRL-C de inhoud van de cel vanuit de formulebalk in plaats van de cel kopiëert kan je met CTRL-V gewoon blijven "plakken".

Laatst bewerkt:
De oplossing van Ed werkt, maar alleen voor een individuele cel. Hoe los ik dit op voor een range van cellen?

Je kan niets doen aan het feit dat de genoemde opdracht de selectie ongedaan maakt. Hij maakt dus ook meteen het Klembord leeg. De oplossing zou kunnen zijn om de eventuele inhoud van het Klembord eerst naar een variabele te halen, dus voor de opdracht ThisWorkbook.Unprotect Password:=pwd1, en aan het einde van de betreffende routine weer op het Klembord te plaatsen.

Plaats daarvoor deze routines in een module:
Code:
Public Clipboard As New MSForms.DataObject

Function LeesKlembord()
    Dim DataObj As New MSForms.DataObject
    DataObj.GetFromClipboard

On Local Error Resume Next
    LeesKlembord = DataObj.GetText
    On Local Error GoTo 0
End Function

Sub SchrijfKlembord(Tekst As String)
    Dim DataObj As New MSForms.DataObject
    On Local Error Resume Next
    DataObj.SetText Tekst
    DataObj.PutInClipboard
    On Local Error GoTo 0
End Sub

Zorg ervoor dat in de verwijzingen van het VBA project de MSForms Object Library 2.0 is aangevinkt
In de routine die de Unprotect doet kan je dan het volgende doen:

Code:
Dim Selectie As String

Selectie = LeesKlembord()

ThisWorkbook.Unprotect Password:=pwd1

SchrijfKlembord(Selectie)

De Selectie is dan uiteraard nog steeds niet actief maar het klembord wel gevuld met de juiste waarde(n) die dan met CTRL-V weer geplakt kunnen worden.

Laatst bewerkt:
Met de juiste instellingen van 'protection' (userinterfaceonly) heb je in VBA geen protect/unprotect code nodig. Is er ook geen VBA akrobatiek nodig.
Als de gebruikersinteraktie volledig wordt afgehandeld met userforms is zelfs geen enkele vorm van 'protection' nodig. (maar heb je ook cvtr-V niet nodig)

Laatst bewerkt:
Dag mensen,

Ik moet kleur bekennen: de antwoorden gaan mijn "pet" te boven op dit moment. Ik haak af met deze antwoorden. Ik kijk hoe vaak ik tegen dit probleem in de realiteit ga aanlopen nu het model zo goed als af is. Dank aan iedereen die mee heeft geholpen. Met name dank aan Ed en vooral aan Philiep. Zij hebben mij ook via andere wegen weten te helpen. Het model dient als voorbeeld op mijn afdeling. Kans is groot dat andere teams ook met een dergelijk model gaan werken om eenheid in werken te krijgen.

Als je me dat bestand nog een keer stuurt zal ik mijn voorstel er voor je in zetten en stuur ik je het bestand terug. Dan kan je het in ieder geval testen. Hier werkt het prima.

Over welk bestand gaat het? Ik kan nergens een bijlage vinden. Of wordt dit een priveforum waar verder niemand wat aan heeft?

Ik sluit me bij VenA aan; tevens een verzoek aan helpers.

Vanwege de grootte van het bestand heeft TS het rechtstreeks aan mij gemaild. Om de reden die jullie volledig terecht noemen heb ik hem wel verzocht de communicatie erover via het forum te laten verlopen. Inmiddels heb ik het bestand aan TS terug gestuurd met mijn oplossing zoals genoemd in #6. Een reactie daarop heb ik nog niet gekregen.

Verdere evt. verspreiding van het bestand laat ik uiteraard aan TS.

Dag allen,

Het bestand is een specifiek bestand voor het bedrijf waar ik werk. Ik kan een leeg model verspreiden als dit wenselijk is. Tenminste als de uitdaging wordt opgelost. Ik ben geholpen omdat het bestand te groot is om te plaatsen. Ed heeft mij netjes gewezen dat verdere communicatie via deze site moet verlopen. Daar houd ik mij dan ook aan.

Dag allen,

Het is opgelost. Trouwens op exact dezelfde wijze waarop het door Ed is aangegeven. Ik ga een slotje op dit issue zetten. Dank allen.

Voor de illustratie van je vraag (2 * ctrl-V) is geen bestand van 1500Mb nodig.

Plaats svp een klein bestand waarin het probleem optreedt, dan hebben latere bezoekers van dit forum iets aan deze draad.
Nu is het een onbegrijpelijk verhaal zonder illustratie en zonder echte 'oplossing'.

Je hebt helemaal gelijk snb.
Maar het is ook lastig een klein voorbeeld document te plaatsen als je de oorzaak van het probleem niet kent waardoor zich deze in het kleine voorbeeld niet voordoet. De oorzaak heb ik in #4 beschreven. Van dat probleem was ik me ook niet bewust en dus nieuw voor mij. Het is opgelost zoals beschreven in #6.

Fideel van je :thumb:

Mijn verzoek : maak het bestand zo klein dat je het in dit forum kunt plaatsen. Hier blijft het bestand bewaard in tegenstelling tot de site waar je het nu - zeer tijdelijk - hebt geplaatst.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan