Wat houd precies in Heuristic

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dukkel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2016
Berichten
1.990
Besturingssysteem
Win11 Prof NL
Office versie
Office365
Hallo Allemaal,

Ik gebruik buiten mijn Win10 Defender ook MalwareBytes

In malwarebytes komt voor dat hij de heuristics gaat scannen.

Maar wat houd nu precies scannen naar of op Heuristics in?

ik heb het wel opgezocht in het woordenboek, maar daar wordt je niet wijzer van.

MVG
Dukkel
 
Virusscanners kunnen op verschillende manieren een systeem tegen virussen, wormen en andere malware beschermen. Het gebruik van handtekeningen, waarmee de virusscanner een bepaalde worm of virus kan herkennen, was jarenlang het meest gebruikt.
Er verschijnen echter steeds meer virussen voordat er een update beschikbaar is, waardoor het systeem al die tijd kwetsbaar is. Een andere methode is het gebruik van heuristische scanning, waarbij de scanner naar bepaalde eigenschappen en kenmerken van malware kijkt en ingrijpt als het iets verdacht ziet.

Om het nog anders te zeggen : bij 'normaal' scannen, scant een scanner naar voor hem bekende virussen / malware (die al bestaan en die in zijn 'geheugen zitten'), bij heuristisch scannen kunnen ook virussen en / of malware worden ontdekt die nog niet in de database zitten omdat ze bijvoorbeeld een uur geleden pas op het internet zijn gezet door de maker. Echter, omdat 'ellende' veelal volgens een bepaald patroon / systematiek te werk gaat, zoekt de scanner bij heuritsch scannen naar bepaalde patronen in de instructies van software. Als die vergelijkbaar is met hoe malware / virussen te werk gaan, dan gaat de scanner 'blaffen'. Je begrijpt dat bij dit soort scan de kans op een zogenaamde 'false positive' vele malen groter is dan bij het scannen naar handtekeningen van bekende virussen.
 
Laatst bewerkt:
@gast0225
Je moest advokaat geworden zijn zoals jij het kan uitleggen:d
 

Om je de waarheid te zeggen komt het een beetje door de linkjes die je plaatste. :thumb:
Als iemand echt geen flauw idee heeft wat Heuristisch scannen nu eigenlijk precies is, dan wordt 'ie uit linkje 1 en 2 ook nog niet veel wijzer. Pas in het 3e linkje wordt een beetje fatsoenlijk uitgelegd wat heuristisch scannen is.

Misschien kun je de linkjes omdraaien en die Belgische (multidesk) bovenaan zetten (wat ik nu in de quote heb gedaan) en erbij vermelden dat in de 2e alinea hét antwoord wordt gegeven.
 
Laatst bewerkt:
Hallo gast0225 en gast0660

Beide hartelijk bedankt voor de duidelijke uitleg.

Verder sta ik er volledig achter zoals gast0225 de vraag stelt aan gast0660 omtrent de oplossing, dit is nauw meedenken.

MVG
Dukkel
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan