• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Horizontaal / verticaal zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Roy 1977

Gebruiker
Lid geworden
8 jun 2010
Berichten
158
Hallo,

ik probeer verticaal te zoeken, maar de kolom waar ik in zoek is veranderlijk. Zie voorbeeld:

in cel D3 type ik een weeknummer en daaronder wil ik de omzet van de betreffende week voor de betreffende persoon. Die wil ik opzoeken in K4 tm P7.

Dus als ik week 3 invoer is het Jan 12, KLaas 12 en Piet 7, maar als ik week 4 invoer is het Jan 13, Klaas 11 en Piet 6.

Kan iemand mij helpen?

Mijn dank is groot!
 

Bijlagen

  • voorbeeld.xlsx
    8,9 KB · Weergaven: 40
Probeer het zo eens.

PHP:
=INDEX($L$5:$P$7;VERGELIJKEN(C5;$K$5:$K$7;0);VERGELIJKEN($D$2;$L$4:$P$4;0))
 
Eigenlijk vind ik deze 'mooier':

PHP:
=INDEX($K$4:$P$8;MATCH($C5;INDEX($K$4:$P$8;;1);0);MATCH($D$2;INDEX($K$4:$P$8;1;);0))

Want als je nu van de tabel een benoemd gebied maakt

range("K4:p8").name="tabel"

PHP:
=INDEX(tabel;MATCH($C5;INDEX(tabel;;1);0);MATCH($D$2;INDEX(tabel;1;);0))

Nu maakt het niet meer uit welk benoemd gebied je neemt; er wordt altijd in de eerste rij en eerste kolom van die tabel naar passende waarden gezocht.
 
Laatst bewerkt:
@snb
=INDEX(tabel;MATCH($C5;INDEX(tabel;;1);0);MATCH($D$2;INDEX(tabel;1;);0))

Waar heb je deze gekocht en vooral voor hoeveel? :)
 
@Cobbe,

Waterlooplein, na wat afdingen: een licentie voor 250 Euro per jaar.
 
Dank voor de snelle reacties, maar ik kom er toch niet uit. Ik heb mijn voorbeeld wat meer aangepast aan de realiteit. Zouden jullie mij kunnen helpen door de formule erin te zetten? De draaitabel zal ik elke week updaten en die zal dus elke week langer worden. (deze staat in het 2e tab)

dank!
 

Bijlagen

  • voorbeeld2.xlsx
    13,2 KB · Weergaven: 29
Totaal overbodig. Gebruik daarvoor de draaitabel. Je kunt daar dan toch week 1 selecteren/filteren ?
 
Soms op een andere manier kijken helpt :) Dank! Dan wil ik het anders oplossen, maar dan heb ik meerdere draaitabellen nodig. Is er een (eenvoudige) macro te bedenken waarmee ik bijvoorbeeld o.b.v een weeknummer in een bepaalde cel meerdere draaitabellen eerst vernieuw en dan filter op deze betreffende week? In plaats van al deze draaitabellen apart onder handen te moeten nemen?

dank!
 
Neem eens een macro op als je in een draaitabel een bepaalde week selecteert/filtert.

Maar kijk vooral ook eens naar de 'slicer' op het linttab: invoegen.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan