overzetten volle HD met kleine partities naar grotere HD in XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

nevola

Verenigingslid
Lid geworden
29 jan 2001
Berichten
1.390
Hallo,

Op een oude PC met XP staan programma's welke zo oud zijn dat ze niet meer onder Windows 7 werken, maar nog wel onder XP.
Deze programma's staan op een te kleine inmiddels volle schijf (61GB).
Beschikbaar is nog op C:6GB en op D:30GB. De boel is niet vooruit te branden. Er moet dus iets gebeuren, maar ik wil de oude programma's en dat niet verliezen.
Vraag:
Kan ik (met behoud van programma's en dat) de boel over zetten naar een grotere schijf (500GB) en hoe doe ik dat??

grts.,

Henk Sr
 
Bedankt voor je snelle reactie, maar ik zie zo niet direct een oplossing voor een schijf met 2 partities. C: en D: op een schijf

grts.,

henksr
 
Nogal simpel:
a. Je zorgt ervoor dat je Clonezilla kunt starten. Zorg er ook voor dat je GParted Live kunt starten. Beiden staan beschreven in de link van mrmusic.
b. Je kloont met CloneZilla je huidige harde schijf volledig (dus incl. partities C: en D:) naar de nieuwe schijf.
c. Koppel de oude harddisk los en koppel de nieuwe harde schijf op de aansluiting van de oude.
d. Je start GParted Live en verschuift de D: partitie naar rechts, zodat rechts van C: er ruimte vrijkomt, vergroot partitie C:, klik op Apply. Evt. zorg je ervoor dat rechts van D: nog ruimte overblijft, zodat je ook die nog kunt vergroten, evt.

Tijs.
 
Tijs,

Even nog een vraagje m.b.t. jouw antwoord op mijn vraag van 20 april, waarin je uitlegt hoe je na het klonen van de schijf de C: partitie groter maakt door D: naar rechts te schuiven met GParted Live.

Mijn vraag is nu of je op de gekloonde schijf (met partities C: en D: ) alles weer op de C: kunt krijgen? Dus een schijf zonder verdeling naar C: en D:???
Is dat mogelijk? en hoe gaat dat?

grts.,

Henk Sr
 
Laatst bewerkt:
Hangt ervan af wat er allemaal op D: staat. Als dat alleen data is (dus dat je, bijv., niets hebt geïnstalleerd naar D:), dan zou je het zo kunnen doen dat je C: groot genoeg maakt om ook de inhoud van D: te bevatten.
Daarna (zodra de pc goed werkt etc.) de data van D: verplaatsen naar C: en daarna de D: partitie verwijderen (dat kan vanuit Windows of vanuit die Live CD).
Daarna kun je C: vergroten tot maximaal (dat kan vanuit Windows of vanuit die Live CD).

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan