• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Parabool grafiek linear toe laten nemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

sjoerd456

Gebruiker
Lid geworden
20 apr 2016
Berichten
9
Hallo,

Ik ben op het moment bezig met een val onderzoek (van twee vallen) bij verschillende hoeken en de daarbij behorende impact kracht. Ik probeer hierbij het verband tussen de hoeken te vinden. Bij de eerste val treedt een linear verband op tussen de hoek en de impact. bij de tweede val treedt een parabolisch verband op. Nu wil ik deze twee grafieken in excel koppelen, oftewel, ik wil 1 grafiek met meerdere parabolen erin die linear toenemen aan de hand van de lineariteit van de eerste grafiek (aan de hand van de trendlijnen).

In de bijlage is te zien dat de richtingscoëfficiënt van de lineaire grafiek aflopend is, maar de richtingscoëfficiënt van de nieuwe grafiek moet hetzelfde zijn alleen dan positief.

Weet iemand of dit mogelijk is?

Alvast bedankt,

Sjoerd
 

Bijlagen

  • 2 vallen.xlsx
    26,5 KB · Weergaven: 54
Je schrijft nogal in vakjargon, en je voorbeeld verduidelijkt het ook niet echt voor mij. Zou je dit kunnen versimpelen wellicht?

Wat is het excel-probleem waar je tegenaan loopt? Het leest nu als een wiskundig probleem.

Wat bedoel je met "parabolen die lineair toenemen" of "maar de richtingscoëfficiënt van de nieuwe grafiek moet hetzelfde zijn alleen dan positief."

Wordt met y en x hetzelfde bedoeld in beide grafieken?
 
Ik heb even snel geschetst hoe ik de gecombineerde grafiek in mijn hoofd had, ik hoop dat dit het probleem iets verduidelijkt.

Edit:
De top van de parabolische grafiek is bij een hoekencombinatie van 41 en 36 graden, de top van de gecombineerde grafiek moet dus bij 41 graden komen
 

Bijlagen

  • Capture.jpg
    Capture.jpg
    24,2 KB · Weergaven: 76
Laatst bewerkt:
Als je de parabolen in een grafiek krijgt kan je er een trendlijn aan toevoegen
 
Plongske,

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt, ik heb nu al twee grafieken met een trendlijn deze trendlijnen wil ik graag samenvoegen in 1 grafiek met meerdere parabolen.
 
Heb deze topic vlug even beken maar moet nu de namiddagploeg op.
Wat ik bedoel is maak eerst de grafieken met de parabolen en zet daar een trendlijn op.
Alhoewel grafieken niet mijn sterkste kant zijn wil ik graag even verder bekijken deze avond. tenzij er mij iemand voor is.
 
Ik begin nu zelf ook een beetje te twijfelen of het wel mogelijk is wat ik in gedachten had.

Ik zal mijn onderzoek nog iets uitgebreider toelichten.
Ik meet de invloed van een val onder een bepaalde hoek met een g-kracht meter. als de eerste hoek steiler is zal de meter meer snelheid behouden en dus een kleinere waarde aangeven. Als de tweede hoek te plat is zal de meter eerst een klein beetje omhoog doorrollen, als de meter loodrecht op de tweede hoek valt is de kracht maximaal. Maak ik de tweede hoek dan steiler dan rolt de meter gelijk door naar beneden. Dit verklaart ook het parabolische verband.

Nu had ik gehoopt dat als ik een vooraf bepaald maximale g-kracht aannam, ik dan de hoekencombinatie zo uit kon lezen. Nu twijfel ik of dat mogelijk is aan de hand van een grafiek omdat er dus drie parameters zijn:
- hoek 1
- hoek 2
- maximaal gemeten g-kracht van beide hoeken

in ieder geval alvast bedankt voor het meedenken.

Gr
Sjoerd
 
Laatst bewerkt:
Je zal eerst de parabolen moeten bepalen en vervolgens een lijn door de toppen moeten bepalen.
In de bijlage een voorbeeldje.

Groet
 

Bijlagen

  • parabolen.xlsx
    13 KB · Weergaven: 32
Joost,

In dat geval zou ik de lijn maken aan de hand van de parabolen, maar ik wil juist het tegenovergestelde: Ik wil de parabolen bepalen aan de hand van de lineaire lijn.
 
Ik begrijp niet hoe de meting wordt gedaan. Twee hoeken ???? Kun je verduidelijken hoe de g-kracht meter werkt ? Misschien begrijp ik dan wat je nu precies wil.
 
De meter (ovale vorm, afbeelding 1) valt van een transportband (horizontale lijn) op een stalen plaat met hoek 1 en daarna op een andere stalen plaat met hoek 2
 

Bijlagen

  • g-kracht meter.jpg
    g-kracht meter.jpg
    24,1 KB · Weergaven: 58
  • Voorbeeld.png
    Voorbeeld.png
    4,4 KB · Weergaven: 42
Ik zou je willen aanraden om met spreidingsgrafieken ( x-y grafiek ) te werken. Als ik het zo zie heb je dat nu niet gedaan.

Het is me nog steeds niet duidelijk wat er moet gebeuren ?
Wat meet de ovale vorm die naar beneden rolt ?
Wat voor meetwaarde staat er op de Y-assen ?
En wat bedoel je eigenlijk met g-kracht ? Gravitatie kracht ? Zwaartekracht ?

Groet
 

Bijlagen

  • Parabolen-2.xlsx
    14,4 KB · Weergaven: 27
Ik zag net inderdaad ook dat ik het verkeerde grafiektype gebruikt had, toch bedankt.

- ik laat dat ding (de meter) van de transportband vallen op een metalen plaat die onder een hoek staat zoals te zien in de schets, vanaf die plaat valt hij op de tweede plaat die de andere kant op afloopt (ook te zien op de schets) na die tweede plaat valt ie op een horizontale plaat maar die is nu niet relevant.
- op de y-as staat de gemiddeld gemeten g-kracht, bij de lineaire grafiek de gemiddelde g-kracht bij de eerste val, na 20 metingen. En bij de parabolische grafiek de gemiddeld gemeten g-kracht van de tweede val.
- de meter meet de vertraging tijdens zijn impact. Aangezien de meter binnen een fractie van een seconden (enkele honderdste seconden waarschijnlijk) volledig tot stilstand komt zijn de g-krachten zo hoog.

Een val op beton van pak en beet 30cm levert al een vertraging op van meer dan 300g.
 
Volgens mij heb je een 3d spreidingsgrafiek nodig.
Met als x-as de brughoek, y-as de bunkerwandhoek en als z-as de g-kracht van de bunkerwand.
Met nog meer combinaties van brughoek en bunkerwandhoek kan je op zoek naar de minimum g-kracht.
In het voorbeeldje heb ik op de lege plaatsen express 250 ingevuld.

Hopende dat de aardappels geen beurs plekje krijgen.
 

Bijlagen

  • Kopie van 2 vallen.xlsx
    26,4 KB · Weergaven: 53
Alphamax,

Bedankt voor de hulp!
klopt het dat:
- Ik de waardes onder een bepaalde hoeken combinatie niet kan voorspellen? U heeft in uw voorbeeld de waardes gepakt die ik bepaald heb (bij een brughoek van 48 graden) deze waardes had ik eigenlijk achteraf getest om te kijken of ze overheen kwamen met mijn hypothese. Toen dit niet het geval was ben ik op dit forum terecht gekomen.
- Als ik de g-kracht van de bunkerwand en de brug wil aflezen ik eigenlijk een 4d spreidingsgrafiek nodig heb? (aan de hand hiervan kan ik zien wanneer de g-kracht van de brug en de bunkerwand overeen komen, en dus de ideale hoekencombinatie kan aflezen)

U begrijpt in ieder geval wel een beetje waar ik naar toe wil :p
 
De g-meter ziet die het verschil tussen de eerste val op de brug en de tweede van op de bunkerwand? of geeft die een minimum/maximum waarde na de vallen?
Ik denk dat je wel kan voorspellen maar dan heb je veel meer combinaties van hoeken nodig, waar je hogere wiskunde op los laat.
Ik denk niet dat er in excel een functie zit die dat voor je doet.
 
Ik zoek handmatig de juiste resultaten op en zet ze daarna in Excel.
In principe heeft de eerste val invloed op de tweede, ik had gehoopt dat ik dat verband kon aantonen met Excel maar je denkt dus dat dit niet zo eenvoudig is?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan