Laptop gevallen

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0568

Gebruiker
Lid geworden
9 jan 2010
Berichten
60
Hallo,

Mijn laptop is gevallen, scherm kapot, stuk uit behuizing.
Nu heb ik nagevraagd, zou dik 250 euro of meer gaan kosten om te maken, nu wou ik dit zelf gaan doen, heb al op ebay gekeken maar weet niet of goed/te vertrouwen is

Iemand tips? Zoek scherm EN behuizing

Type: Lenovo Thinkpad L540 20AV006AMH


Hoor t wel

mvg jordy
 
Van de 250 euro kun je ruim 50 euro aftrekken als zijnde arbeidskosten.

Komt er op neer dat je ruim 200 euro aan materiaal kwijt bent. Een scherm kost ruim genomen al 100 Euro en een behuizing, afhankelijk welk deel, minimaal 80 euro.

Dat maakt het geheel al op 180 euro met een restbedrag van 20. In die 20 euro zitten waarschijnlijk ook nog eens verzendkosten.

De eerlijkheid gebied mij ook jou mede te delen dat door het "harde" vallen de kans ook aanwezig kan zijn dat de leeskoppen van de HDD beschadigd zijn geraakt en of in het ergste geval ook 1 of meer platters (de schijven) een kras hebben opgelopen doordat de leeskoppen tijdens het vallen nog op de platters stonden. Je kunt geluk hebben en dat er niets aan de hand is, maar het jammere feit is dat je hier niet direct iets van hoeft te merken. Het kan namelijk best zijn dat je hier over enkele weken, maanden of een jaar, toch problemen mee kan gaan krijgen met als gevolg verlies van data of een crash. De leeskoppen zelf raken tijdens het draaien van de HDD de platters niet en mag ook niet. Dit in tegenstelling tot wat sommigen denken of beweren. Er zit een luchtkussen tussen van een enkele duizenden van een millimeter. Deze afstand wordt door vallen heel snel teniet gedaan.

Los van dit alles. Ben je kundig genoeg om de reparatie zelf aan te gaan, heb je het geduld, heb je de juiste gereedschappen, weet je waar je met rekening mee moet houden als je elektronica fysiek in je handen hebt en waar je het moet vasthouden en waarmee of waarop je het moet neerleggen. Voorbeeld: zorg dat je statisch niet geladen bent of kan worden, draag vinyl poedervrije handschoenen, gebruik geen magnetisch gereedschap om elektronica onderdelen los te maken, gebruik lucht om stof weg te blazen, gebruik alcohol 70%, om overig en hardnekkig vuil te verwijderen en gebruik hierbij geen borstels welke zich statisch kunnen laden of te grof zijn.

Dan rest de vraag. Wat kost een nieuwe welke aan jou eisen voldoet. Een gemiddelde laptop zit tussen de 300 en de 400 euro in en bij de veel duurdere zitten er mogelijkheden op welke je vermoedelijk niet eens gaat gebruiken. Tenzij je een gamer bent.

Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar als ik zo jouw vraag lees, zou ik zeggen... koop een nieuwe en gebruik die 250 euro daar voor. Dan ben je overal vanaf.

Ik heb een ASUS X550 inclusief nog een CD-ROM brander, HDMI, 3x USB en TouchScreen. Voor mijn doeleinden ruim voldoende en zelfs nog overdreven. Ik gebruik deze tevens voor mijn bedrijf. Kostte mij 399 euro. Van mijn vorige was de HDD gecrasht en was verder technisch perfect in orde. Slechts een nieuwe HDD t.w.v. 80 euro zou hier nodig zijn, maar zelfs die 80 euro was hij niet meer waard.

Het nadeel van elektronica, dus ook een laptop, is dat zij heel snel in waarde dalen. Na 3 jaar kun je ze al afschrijven met een restwaarde van 10%. De economische levensduur wordt bepaald door de fabrikant en ligt ongeveer op de 3 jaar. Dit ook omdat de elektronica een vogelvlucht kent. Dit terwijl de technische levensduur ongeveer ligt op 4 a 5 jaar.

Een reparatie van 250 euro aan een laptop welke nieuw 400 euro kost, is niet meer rendabel te noemen. Struin internet af en je vind genoeg. Jouw laptop kost nieuw ruim 700 euro. Mijn laptop ligt met specificaties hoger dan die van jou.

Een niet bekend merk, wilt niet zeggen dat het niet goed is. Ik had een E-Machine. In deze lag een moederbord van Acer en alle onderdelen waren van Intel etc. E-machine is overigens een B-merk van ACER. Daarnaast komen alle componenten op het moederbord van Foxconn vandaan. Dit geld voor alle moederborden van welk merk ook. Velen zullen het niet met mij eens zijn, maar ik heb helaas voor diegene een veel realistische kijk op dit soort zaken. Ook omdat ik er met mijn werk mee te maken heb en zelf ook dit soort reparaties uitvoer.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou even kijken hoe je verzekerd bent eigenlijk.
Veel inboedel dekkingen zijn all in net als bij die van ons. Zo heb ik een nieuwe vergoed gekregen na een ijsthee incident ;)
 
Dat kun je inderdaad ook bekijken. Dat klopt ook. Echter dan ook zit je met de dagwaarde. Immers daar werken verzekeringsmaatschappijen weer mee. Je zult dan hooguit de dagwaarde uitgekeerd krijgen welke ook weer bepaald of het apparaat economisch total los is of niet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan