Processor word niet gekoelt

Status
Niet open voor verdere reacties.

Fonzyk

Gebruiker
Lid geworden
24 apr 2016
Berichten
6
Ik heb net me pc opengemaakt de reden daavoor was omdat ik een nieuwe processor ga halen. Toen ik mij heatsink er af wou halen voelde ik dat die vast zat maar alles was los gehaald. Toen ik met een beetje kracht de heatsink er vanaf haalde trok ik me processor mee. Die bleek door de coolpasta te zijn vast geplakt aan de heat sink. Ik keek gelijk na de processor gelukkig stonde alle voetjes recht en kreeg ik hem zonder problemen er in. Toen had ik alles weer vast had gezet en de pc dicht had gemaakt. Ik starte me pc op alles leek normaal maar toen hoorde ik me ventilatoren steeds harder draaien en sloeg ineens me pc uit. Nu blijf die steeds uitslaan terwel alles in me computer weer is aangesloten.
 
Type koeler?
Bij een "boxed" koeler dient die goed op de cpu te worden gedrukt, je had wel warmtegeleidende pasta gebruikt?
 
Als ik het zo lees, dan gok ik zomaar dat je de koeler terug hebt geplaatst zonder de koelpasta te vervangen???????
 
Jaa ik ga een nieuwe processor halen maar wou weten waarom die vast zat. Ik heb geen nieuwe coolpasta gebruikt bij het terug zette van de heatsink omdat ik dacht dat er genoeg op zat maar ik hoor nu net dat er in 4 jaar nog nooit nieuwe coolpasta is op gedaan dus
 
En dus kan de processor zijn warmte niet kwijt en slaat de temperatuursbeveiliging erop.
Processor en koeler eerst schoonmaken met aceton of alcohol ( puur ) en een wattenstaafje.
Daarna 1 druppel nieuwe koelpasta in het midden van de processor en de koeler terugplaatsen en vast zetten..
 
Laatst bewerkt:
Dat zou wel een extreem effect zijn van een probleem met de koelpasta. Zelf gebruik ik liefst helemaal niks. Ik heb het niet gezien maar zou het een tweezijdig klevende sticker kunnen zijn waarmee de processor vast zat?

Een veel te dikke klont pasta zou, uitgedroogd, in stukken kunnen zijn gebroken en de processor het koelen kunnen verhinderen omdat het niet meer goed op elkaar past maar ik verwacht dat de computer heel snel weer uitschakelt als de ventilator niet, of niet goed zit aangesloten (verkeerde aansluiting, stekkertje er niet goed op geschoven) of niet ronddraait doordat het kabeltje tussen de schoepen zit. De computer merkt dan dat de ventilator niet ronddraait en schakelt zichzelf dan ter beveiliging uit, waarbij andere fans even, kort, hard kunnen draaien. Zoals ook bij het in de slaapstand gaan.

Anders weer even wat informatie geven. Welkom op het Helpmij.nl forum
 
Dat zou wel een extreem effect zijn van een probleem met de koelpasta. Zelf gebruik ik liefst helemaal niks. Ik heb het niet gezien maar zou het een tweezijdig klevende sticker kunnen zijn waarmee de processor vast zat?

Een veel te dikke klont pasta zou, uitgedroogd, in stukken kunnen zijn gebroken en de processor het koelen kunnen verhinderen omdat het niet meer goed op elkaar past maar ik verwacht dat de computer heel snel weer uitschakelt als de ventilator niet, of niet goed zit aangesloten (verkeerde aansluiting, stekkertje er niet goed op geschoven) of niet ronddraait doordat het kabeltje tussen de schoepen zit. De computer merkt dan dat de ventilator niet ronddraait en schakelt zichzelf dan ter beveiliging uit, waarbij andere fans even, kort, hard kunnen draaien. Zoals ook bij het in de slaapstand gaan.

Anders weer even wat informatie geven. Welkom op het Helpmij.nl forum

Alle ventilatoren draaien zoals het hoort. Ik heb alles in elkaar gezet en toen ik de pc aandrukten keek ik in de kast of alles werkte. Ik heb de heatsink, ventilator.. Enzovoort nog een keer los gehaald om te kijken of ik niks gemist heb wat ook niet het geval was. Het enigste wat et kan zijn is dat de koelpasta niet meer oke is en dat ik vervanging moet opsmeren bij de nieuwe processor
 
Wanneer het na langdurig gebruik is dat de computer uitvalt en de ventilatoren gaan geleidelijk harder draaien, dan heb je waarschijnlijk de oorzaak gevonden. Het lijkt mij alleen niet dat jij de processor weer terug zou zetten met brokken verdroogde pasta er aan, slechts hier en daar, of daardoor helemaal scheef er terug op.

Het stekkertje zit ook weer op de juiste aansluiting? Het zijn er meestal meerdere en die kunnen minder functies hebben. Stel het is al na een tien minuten, dan zou de computer kunnen ontdekken dat de ventilator niet harder dan het minimum wil.

Laat het ons even weten wanneer het weer werkt want hopelijk is de processor niet stuk getrokken. Afhankelijk van hoe lang de computer werkt zou je het verder even zonder koelpasta kunnen proberen, al is dat als "vloeken in de kerk." Het middeltje zou alleen in een zeer dun laagje de oneffenheden glad moeten strijken maar "koelt" zelf niet. Zo een laagje is nog niet eens nagel dik. Als de oppervlakte mooi recht op de andere zit dan breng ik het er niet op aan. De computer zou het dan in ieder geval bij jou moeten doen wanneer je deze niet zwaar belast.

Gaat de computer uit wanneer je geen input geeft zoals bij het kijken van video, dan zou het kunnen zijn dat de instellingen van de BIOS op standaard waarden gezet zijn en dat het gewoon slaapstand is. Uit jou vraag begreep ik namelijk niet hoe hard de ventilatoren gaan draaien en of dit misschien voor heel even en kort voor het uitgaan is, net zoals ze bij energie bespaar opties doen.

Je schrijft dat de computer het nu helemaal niet meer doet?
Nu blijf die steeds uitslaan terwel alles in me computer weer is aangesloten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan