Bios ziet Geen 5 GB Maar windows wel?

Status
Niet open voor verdere reacties.

worldgameplayer

Gebruiker
Lid geworden
2 feb 2013
Berichten
126
Beste helpmij'ers

Ik heb van eBay 2x 2Gb Memory geheugen gekocht voor mijn computer.
Toen dat ik het erin stopte gebeurde er niks geen BIOS Piep maar wel een zwart scherm.
Toen dat ik me oude Memory erin stopte kon ik wel in de bios alleen de bios gaf aan dat de 2 van eBay er niet inzaten terwijl dat wel zo was.
Dus daarna ben ik maar in Windows gegaan en kwam ik tot me verbazing achter dat Windows wel de 4Gb van eBay zag dus in totaal 5 Gb.
Maar als ik in de systeem eigenschappen keek stond er 5Gb (1Gb Bruikbaar).
nu vraag ik me af waarom Windows de andere 4 Gb niet bruikbaar maakt.

Het gaat om deze Memory module's
http://www.ebay.com/itm/400907802381?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT

en om de volgende computer:
hp compaq dc7900

MvGr. Bradley
 
Volgens de technische specificaties van jet moederbord moeten, bij gebruik van 2 Gb modules, Chan A socket1 en Chan B socket1 gebruikt worden. ( Bron, pagina 3-5 ).
De andere 2 sloen ( A socket 2 en B socket2 ) moeten daarbij leeg blijven.
Een configuratie van 3 geheugenbanken is dus niet mogelijk bij gebruik van 2 Gb modules.
Daarnaast zul je, bij meer dan 4 Gb geheugen, een 64 bit Windows moeten hebben om deze hoeveelheid ook daadwerkelijk te kunnen benutten.
 
Beste Scrapheap,

Ik heb de memory in de aangegeven sloten gestopt in de handleiding.
maar de computer wou niet posten maar gaf ook geen bios piep.
wat die wel deed is dat alle Fan's op max gingen blazen.
maar de computer ziet de memory wel want als ik er niks in doe of verkeerde instop dan geef die een bios piep en Windows ziet wel dat ze erin zitten

MvGr. Bradley
 
Dimm1 ( zwart ) moet altijd bezet zijn, indien niet zal het systeem niet werken ( Bron, pagina 43 )
De 2e moet dan in Dimm3.
Als de betreffende modules in orde zijn moet dat werken.
Meer info hier, vanaf pagina 20 :thumb:
 
beste Scrapheap,

Ik heb het gedaan via de handleidingen die u mij gaf maar steeds POST die niet.
Ik snap niet waarom die het niet via de bios ziet maar wel in windows zelf.

hier ene afbeelding met CPU-z wat die aangeeft

Knipsel.jpg

MvGr. Bradley
 
Heb je zelf al eens naar je screen gekeken..?
De 2 modules zijn niet hetzelfde, verschillende fabrikanten ( hoeft op zich geen probleem te zijn ) maar de timings zijn niet hetzelfde en dat is een vereiste, zie de gelinkte instructies in de handleidingen.
 
Laatst bewerkt:
beste Scrapheap,

Okee ik dacht dat dat niet uitmaakte en dat die voor elke ram z'n eigen profiel nummer kiest.
Maar ik heb geprobeerd 1 de SPD te flashen in de hoop dat die zal werken.
Hij is geflasht met de waarde die van de andere wel werkt met een paar veranderingen alleen de bios ziet hem nog steeds niet.
Maar wat ik dan ook niet snap is als ik dan alleen die 2 2Gb erin stop doet die ook niks en post die ook niet :/

Maar er bestaat toch niet iets van memory alleen voor AMD computer's wat hun aangeven.

MvGr. Bradley
 
Laatst bewerkt:
http://h20564.www2.hp.com/hpsc/doc/public/display?docId=emr_na-c01869333
HP is nogal kieskeurig wat betreft geheugen en als het niet werkt, windows telt alleen de eerste en laatste bit en is mogelijk dat het wel wordt gezien maar kan niet worden gebruikt, is het trekken aan een dood paard, spul werkt of het werkt niet.
En nee, er is niet speciaal geheugen voor AMD borden, de controller zit in de CPU tegenwoordig, zou kunnen dat het geheugen aan die voorwaarden voor AMD voldoet.
 
Nee, geheugen specifiek voor uitsluitend AMD computers is er niet maar er bestaat wel iets als een zgn. QVL-lijst die door de fabrikant van het moederbord in de handleiding van het moederbord wordt vermeld.
In deze QVL-lijst ( Qualified Vendors List ) staan de merken en types geheugenmodules die in het betreffende moederbord zijn getest en dus zeker werken.
Het is dan ook aan te raden om, vóór aanschaf van geheugen-modules, deze lijst te raadplegen om dit soort problemen te voorkomen.
Helaas heb jij daar op dit moment niks aan..

Probeer het volgende: zet de geheugenbank van 1 Gb in Dimm 1 ( zwart )...dan moet het systeem in elk geval een POST doorlopen, correct..?
Als dat zo is, probeer dan de 2 Tb bankjes 1 voor 1 in Dimm 3 te prikken en kijk of hij dan nog de POST doorloopt of niet..
Als hij dat met beide 2 Gb-bankjes niet doet zijn deze helaas niet geschikt voor jouw moederbord en zul je op zoek moeten naar andere..

Ik ben een tijd op zoek geweest naar de QVL-lijst van dit moederbord maar helaas niks kunnen vinden...:eek:
 
Ik heb op de zwarte XMM1 / Bank 1 heb ik de 1 Gb ingestopt en in de 3e de 2Gb erin gestopt.
Zonder resultaat de bios ziet hem nogsteeds niet.
maar wat me wel is opgevallen is als ik hem boot alleen met de 1Gb dat die hem op 800 Mhz ziet in de bios en met de 2Gb erbij dan zegt die 667Mhz.

MvGr. Bradley
 
Conclusie: dit geheugen werkt niet in dit systeem.
Welk geheugen dat wel doet kan ik niet achterhalen.
Wil je toch iets meer geheugen, dan zou ik de HP helpdesk even bellen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan