Dia's scannen in anti-newton raampjes

Status
Niet open voor verdere reacties.

LWM

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2008
Berichten
947
Ik overweeg een Epson V600 flatbedscanner aan te schaffen om mijn paar duizend ingeraamde dia's te digitaliseren. Merendeel zit tussen anti-newton glas en ik voel er weinig voor om al die raampjes open te gaan pulken. Heeft iemand ervaring met scannen in anti-newton raampjes?
 
Ja; niet doen. Je zult ze er echt uit moeten halen. Tenzij je het niet erg vindt om met onscherpe plaatjes te blijven zitten. De regel is simpel: garbage in = garbage out. Als je onscherpe oppervlakken scant, en dat doe je nu, dan is onscherpte je deel.
Overigens heb je sneller een dia uit het raampje gehaald dan dat de scanner scant, dus zoveel extra werk is het niet.
 
Duidelijk. Wat ik me dan wel afvraag: waarom is een geprojecteerde dia via anti newton-glas gewoon scherp en een scan door datzelfde anti newton-glas onscherp?
 
Die geprojecteerde dia is ook niet echt scherp, als je hem op scherptecriteria zou beoordelen. Dan doet een glasloze het beter in projectie. Maar die heeft weer andere problemen... Belangrijkste is dat je bij projecteren een grote afstand hebt t.o.v. de afbeelding. Bij scannen draai je de problemen eigenlijk om. Vergelijk het met door een gematteerde ruit kijken; dan zie je ook niets meer scherp. Elke laag die je tussen de scanner en de afbeelding hebt zitten verlaagt de kwaliteit van de scan.
 
Bedankt voor de informatie. Dat wordt dan nog een stevige klus!
 
Ik weet niet hoe snel jouw scanner is, maar die van mij (Epson Coolscan V ED) is wel een minuutje bezig met scannen. Tijd zat om de volgende dia open te pulken :).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan