audio recorden zonder verlies op pc

Status
Niet open voor verdere reacties.

gethez

Gebruiker
Lid geworden
9 mrt 2007
Berichten
438
ok, titel zegt alles, maar wat duiding is misschien op z'n plaats.

ik heb hier cassettes en net een cassette speler gekocht... (nakamichi, zeer goed)geeft zeer goed geluid door de baffels van mijn pc, maar eens ik probeer van dit geluid te recorden en het afspeel met het originele geluid in de achtergrond klinkt het zo schel en 'dull' als iets.

bedoeling is om te uploaden naar youtuub, maar dan moet het geluid zelf eerst wel wat goed zijn.

ik weet niet of mijn geluidsinstellingen (in windows/geluid) goed staan hiervoor maar heb dus 2 manieren geprobeerd:

- via de 'geluidsrecorder' van windows zelf (in wma formaat)
- via 'audacity' (zowel in mp3 als in wav)

beiden stellen echter teleur...

hoe kan ik het geluid dat door mijn baffels komt bij het spelen van de cassettes (wat ik toch vrij zuiver vind) even goed recorden???

iemand wat tips, en indien er andere software dient gebruikt te worden, liefst software die gratis is.

alle tips en opmerkingen zijn welkom om een beter resultaat te bekomen... ik snap uberhaupt niet waarom er zo'n geluidsverlies is. ik had eerst stereo mix ingesteld in windows/ geluid en ook eens zonder, maar blijft slecht klinken.

ik ben wel een noob hierin dus wat randinfo kan nooit geen kwaad...

greetz,

gethez

ps staat ook op andere forums deze vraag
 
Goedenavond.
Fijn dat je meldt dat de vraag ook op andere fora staat; mocht je een oplossing vinden, zorg er dan wel voor dat je die hier ook meldt, dit bespaart een hoop (denk)werk voor de Helpmijers.

Ik snap niet precies wat je bedoelt met baffers; gaat dat via usb of via de line-in ingang? En speelt de pc het wel goed direct af en lukt enkel het recorden niet?
Let er in ieder geval op dat je de juiste ingang selecteert, en niet bijvoorbeeld de microfoon.
Op internet zie ik dat je de casettes het beste op laag volume kan afspelen en dus opnemen, en het later dan te verhogen. Dit heb ik zelf ook ervaren; dat werkt veel beter.

Voor de beste geluidskwaliteit kan je het beste WAV of FLAC selecteren; beide hebben geen kwaliteitsverlies, FLAC is alleen wat kleiner in formaat maar wordt minder ondersteund.
Ik zou ook Audacity gebruiken en niet geluidsrecorder van Windows, want het biedt veel meer mogelijkheden.

Succes!
Gr Fabian
 
Hey Fabian, allereerst dank u voor uw snelle respons en zal trachten de oplossing hier ook te vermelden, maar ik vermoed dat het enkel mijn onhandigheid is dat voor deze problemen zorgt... :p

Zoals gezegd krijg ik het geluid mooi door op m'n speakers (geeft nog heel zuiver geluid voor cassette zijnde). Mijn opstelling is de volgende: van de cassette deck vertrekken een rood/witte jack (2-delig) naar een single jack en die gaat naar de ingang met een rood randje rond in de pc. (al vrees ik wel dat dit de microfooningang is zoals je daar zegt)

Vanuit mijn PC vertrekt dan via de ingang met het groene randje (weet niet wat dit precies is) naar de speakeringang van m'n speakersysteem (single jack naar duo wit/rode jack)

Ik vind het gewoon raar dat ik echt loepzuiver geluid heb dat afspeelt, maar als ik het dan opsla, zelf in WAV, geeft het een heel slecht resultaat als ik dat dan terug afspeel... ik speel dus het opgenomen stukje samen met het identieke originele geluid af en dan hoor je echt het verschil, wat hemelsbreed is...

dat is dus de bedrading, ik vermoed dat dat al niet goed zit, maar waarschijnlijk staan m'n instellingen van windows/geluid ook niet echt goed...

kan je, met uw ervaring zeggen wat er echt effect kan hebben op die opnamekwaliteit, en wat ik best aanpas??

met windows geluid bedoel ik dan dit (niet mijn screenshot hoor, gewoon een voorbeeldje)

http://www.xwebinar.nl/wp-content/uploads/2013/01/Audio-2.png

en alvast bedankt voor die tip van het stil opnemen...maar hoe verhoog ik dit dan achteraf? al is dit nog een ander probleempje, eerst liefst zien dat de kwaliteit omhoog gekrikt kan worden :p

Zal dus ook audacity gebruiken als je zegt dat dit hier het beste voor geschikt is.

Indien je nog vragen hebt ivm mijn setup of instellingen, shoot...

Ik check dit topic morgen wel verder,


groetjes,

Gethez
 
De line in van je audiokaart gebruiken als aansluiting. Belangrijk is dat de inputvolume niet overstuurd wordt en dat wil bij cassette opnames nogal eens verschillen.
Opslaan als wav biedt de hoogste kwaliteit. Staan die instellingen in audacity wel juist ingesteld?
 
@jackall:

met de line in, bedoel je daarmee de fysieke aansluiting? En bedoel je daarmee de kabel van de deck naar de pc, of de kabel van de pc naar de speakers??? graag verduidelijking, want ben echt een noob hierin...

wat is de oversturing van het inputvolume?

En ivm audacity, wat zijn de goede instellingen?

graag een streepje duiding dus, want ben totale leek... weet niet goed wat wat is...

greetz
 
ik wilde hier ook nog aan toevoegen dat iemand op een ander forum me erop attent maakte dat de geluidskaart ook een belangrijke rol kan spelen.

Ik heb dus speccy gedownload, want heb nog een andere/betere pc ter beschikking, maar ik wist dus niet dat dit verschil gaf.

hieronder dus de geluidskaarten van beide pc's:

PC1 (deze had ik dus gebruikt):

ScreenHunter_01%20May.%2007%2011.20_zpsordmzits.jpg


heb ook nog mijn main pc met deze geluidskaart; PC 2:

ScreenHunter_04%20May.%2007%2011.24_zpsjocyuyfv.jpg


ik neem dus al beste PC 2 voor te beginnen zeker??
 
nakamichi 2 head deck, namelijk de 'nakamichi cassette deck 2'

dus je kent hier ook wat van?? :)

ik ga even uw link nalezen op't gemak...

voorlopige edit: ik zit wel met een pc ipv een mac
 
Laatst bewerkt:
Hallo gethez,
Wij moeten niet vergeten te vermelden dat MP3 kan worden gemaakt met lage en hoge bitrate oftewel de compressie factor. Als dat standaard laag staat ingesteld dan krijg je echt hoorbaar verlies van kwaliteit. Lage kwaliteit is 128kbps en kwaliteit die ongeveer het zelfde zal gaan klinken als het origineel 320kbps. Bij de laatste schrijft de computer ongeveer 2 Mb per minuut naar de schijf. Ook dit is nog aan de lage kant voor wanneer de muziek over de installatie klinkt maar voldoende voor een MP3 speler.
 
ok, ik denk dat het al veel gevorderd is nu...

ik heb de deck aangesloten op pc2 en nu de blauwe (line-in) ipv de rode (microfoon) ingang gebruikt om de geluiden op de pc te kunnen afspelen

ik probeer nu audacity wat te tweaken maar dit krijg ik niet goed:
http://manual.audacityteam.org/man/meter_toolbar.html#resizing

ik zie dat bij een opname de levels nogal veel naar rechts (in 't rood) uitslaan en ik vrees dat er geclipt zal worden in het bestand...

iemand die me kan zeggen hoe ik die blauwe lijn kan opgeschoven worden? of de levels zelf wat minder doen uitslaan? ik bedoel hiermee de geluidssignalen zelf binnen die toolbar...

@alfred: ik ga voor wav gaan ze... (zonder compressie...) bedoeling is om youtube video te gebruiken (waar er enkel een foto zal gedisplayed worden) dus het geluid is primordiaal...
 
Laatst bewerkt:
Via de mixer kun je de ingangssterkte regelen of input volume in Auda, die staat te hoog, wav neemt veel ruimte in, genoeg opslagruimte?

Link was over Auda in OSX overigens maar maakt qua werking niet uit.
 
@lange pier... ik vermoed dat ik 30-tal cassetten heb om om te zetten...

dus A en B kant van telkens 45min... hoeveel GB zal ik ongeveer zitten dan als ik dit opneem in WAV??
 
2gb/cassette is zeker doenbaar voor mij... gaat YT dit ook nog comprimeren??

uw link werkt niet voor mij...

wat is PCM in audacity..?

en dat volume krijg ik maar niet goed.... ik kan hier iets prutsen aan het amplifier gedeelte onder effecten... als ik nu het tegenovergestelde doe dan amplifien, schuifbalkje naar links schuiven krijg ik het effect dat de uistlaande waarden in de soundtrack niet meer zo fel uitslaan... (ik bedoel hiermee die blauwe golven...)

maar dit heeft blijkbaar geen effect op die gradient meter (groen tem rood) wat moet ik doen, ik zit even vast...

EDIT: als ik de opnames nog eens vergelijk lijkt de opname iets minder vol dan het origineel... het is zeker al aanvaardbaar, maar ik hoor toch nog verschil...
 
Laatst bewerkt:
Doe het met de volumemixer van Windows of rechts bovenin met de opnamevolume van Audacity.
En ook de goede ingang gekozen?

Link werkt hier prima, is er meer loos met die PC?

YT? wasda?
 
ok , link werkte hier blijkbaar niet echt, maar is terug in orde nu...

YT= Youtube , gaat deze mijn gemaakte video nog verder comprimeren, incl. de kwaliteit van de sound??

ik veronderstel dat je met ingang de blauwe poort vanachter op de pc bedoelt... dat had ik al aangepast, zie hierboven...

dat brengt mij naadloos bij mijn volgende vraag die ik wou stellen... audacity; neemt dit alle geluiden op die eigenlijk door je baffels komen?? ik bedoel hiermee stel dat je nu een windows meldingsgeluid hebt midden in de opname of je bent ondertuusen YT (Youtube :p) aan't kijken... neemt hij dit geluid dan op...

volgens mijn eerste bevindingen wel, maar ben niet zeker... is er een manier om het geluid van de blauwe poort te isoleren en enkel dit op te nemen?? de reden dat ik op PC1 ben beginnen opnemen was net om dit te vermijden dat er andere geluiden mee worden opgenomen...

om 1 cassette op te nemen gaat dit nog lukken, maar als ik bij alle 30 niet mag bezig zijn op mijn pc mag ik 45 uur lang niets doen op mijn PC bij de opnames, en mag er geen accidenteel systeemgeluid op de proppen komen...
 
Voor het probleem van de volume is er een effect beschikbaar in audacity: normaliseren

dit zorgt ervoor dat de seismische golven van het geluidsspoor de boven-en onderste randen niet meer raken... probleem opgelost, maar blijft nog altijd het probleem van de gradient meter die te veel in het rood uitslaat...

iemand een tutorial video hiervan, of mij kan zeggen wat ik moet aanpassen???

hier een screenshot van audacity
ScreenHunter_04%20May.%2007%2017.38_zpszkcin5ld.jpg


wel zonder geladen tracks... wat moet ik aanpassen hiervoor??
 
Laatst bewerkt:
Je moet echt zorgen dat de inputvolume niet te hoog staat anders heeft normaliseren geen effect (evt clipping blijft bestaan).
Is al eerder aangegeven, kan via audacity zelf en via de mixer van je geluidskaart(luidsprekertje naast je systeemklok), dat laatste moet je zodanig afregelen dat je met de opname volume in audacity wat meer speelruimte creëert.

om 1 cassette op te nemen gaat dit nog lukken, maar als ik bij alle 30 niet mag bezig zijn op mijn pc mag ik 45 uur lang niets doen op mijn PC bij de opnames, en mag er geen accidenteel systeemgeluid op de proppen komen...
Audacity zal geen andere bronnen opnemen dan die geselecteerd is. Echter is het idd verstandig tijdens de opname zelf geen andere activiteiten te ontplooien op deze pc.
 
ok, ik had niet door dat dat inputvolume rechtstreeks invloed had op de groen/rode balk in audacity...

ik zie het zo terug gaan als ik niveau stiller zet...

ik zal dan mijn outlook dicht houden, maar is het mogelijk dat er toch systeemgeluiden terecht kunnen komen op de sample?? in principe kan je deze wel muten in volumemixer...

belangrijk zeker om zoals je zegt geen nieuw programma dat zijn eigen geluidsinvoer heeft te openen neem ik aan...

kan het zijn dat er een ruisfilter zit op audacity?? ik hoor op een helemaal stil stuk precies fellere ruis live dan dat ik het daarna op de opname hoor... wat wel positief is... of hij neemt stiller op dan het origineel...
 
kan het zijn dat er een ruisfilter zit op audacity?? ik hoor op een helemaal stil stuk precies fellere ruis live dan dat ik het daarna op de opname hoor... wat wel positief is... of hij neemt stiller op dan het origineel...
Je kan het geluid verkrachten (bewerken) met een ruisfilter in audacity maar waarschijnlijker is dit gewoon volume verschil ;)
En eh, in wav heb je ook kwaliteit verschillen. Kijk even bij je geluidskaart instellingen en Audacity kwaliteit instellingen (Ctrl + P).
Als je naar YP gaat uploaden (en zowizo bij cassette) is 44.1kHz - 16bit meer dan genoeg.
Ingang volumes (clippen voorkomen) doe je door de volume NAAR de computer te regelen.
Niet in de computer zelf (dan is het al te laat). Succes.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan