Backup naar off site locatie (grote bestanden)...wat is het snelste?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Allard

Gebruiker
Lid geworden
8 dec 2001
Berichten
892
Ik ben een videomaker en ik werk met grote bestanden en projecten. Ik werk vanuit een kantoor, en wil graag mijn werk-pc backuppen naar een off site locatie. Een nieuw project is makkelijk 50GB en ik zoek dus een manier om regelmatige grote bestanden te backuppen naar een locatie die off site is (buiten het netwerk van mijn kantoor dus). Dit kan cloud zijn, maar eventueel ook de synology NAS zijn die ik thuis heb staan (andere locatie dus).

Mijn vraag is, wat is het beste gescshikt in mijn geval.. aangezien de veranderingen in mijn data groot zijn en er grote bestanden vaak moeten worden verstuurd.. snelheid dus boven alles....

Ik heb het gevoel dat uploaden naar de cloud het langzaams is, aangezien dat een gedeelde verbinding is met al die andere gebruikers. Dus mijn gevoel zegt dat een directe verbinding met mijn NAS het snelst gaat zijn..maar hoe?

ik hoor t graag van jullie!
 
Het snelst is een externe HD die via USB-3 of E-sata aangesloten wordt.
Cloud is het langzaamst en een NAS is alleen erg snel als het via een fiber-verbinding gaat.
 
Thanks voor je antwoord...
Ik begrijp dat een externe HD het snelst is. Maar ik ben specifiek opzoek naar een optie voor off site. Dus niet in het zelfde gebouw/netwerk. Met het oog op diefstal of brand. Echt dus een backup in een ander gebouw dus.
 
Dat is precies wat u doet met een externe HD.
Na het maken van de backup wordt de exteren HD losgekoppeld en meegenomen naar een andere locatie.
Zo regel ik (en de meeste bedrijven) hun backup
 
ah je bedoelde dat die HD elke dag losgekoppeld word en mee wordt genomen.
Maar..dat is toch super corruptie gevoelig? 1 keer stoten en je bent alles kwijt.
Bovendien ken ik mezelf.. ik ga niet elke dag dat ding mee sleuren..ik wil het volledig automatiseren..

wat is dan volgens jou de next best oplossing?
 
Een moderen externe HD is net zo stoot-proof als de Hd in een laptop, dus dat hoeft geen probleem te zijn.

Goed, second best is via een NAS, maar dan praten we over een en dezelfde locatie en dat is, als ik het goed begrijp, niet het geval hier.
Dan rest alleen de cloud. Maar zoveel GB kost vreselijk veel tijd.
Dus moet er met incremental backup's gewerkt worden, waarbij alleen de verschillen/veranderingen naar de backup weggeschreven worden. De eerste keer moet dan een volledige backup zijn (ga de krant maar zitten lezen ondertussen) en daarna alleen de verschillen.
dat kan met producten als http://www.backup-utility.com/ en http://www.todo-backup.com/products/home/free-backup-software.htm
 
Laatst bewerkt:
ik denk dat dat ook niet echt een optie is.. mijn 'verschillen' zijn van dag tot dag gemiddeld 50 GB... dus niet echt een kwestie van een paar MB...
maw.. het uploaden zou dat nooit bij kunnen houden als ik het goed begrijp..

ik denk dat een externe HD dan toch mijn enige optie is.. want met uploaden ga ik het niet redden ben ik bang..
 
Het zal niet veel uitmaken of je het backupt (over Internet) naar je NAS of naar een cloud-dienst: Bottleneck zal de uploadsnelheid van de Internet-verbinding op kantoor zijn.
Als je geen versiebeheer nodig hebt dan kan het naar de NAS, in alle andere gevallen kom je uit bij (bijv.) Argeweb of cloud dienstverleners die werken met een client-programma (bijv./vooral Ahsay Online Backup Manager (AhsayOBM)). Ik heb zo snel geen namen, maar die zul je op Internet wel kunnen vinden.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Zoals dnties al zegt zal de upload op kantoor de bottleneck gaan zijn. Wat ik me wel nog afvraag is of die 50GB aan data ook echt allemaal gewijzigd is op een dag. Of bewerk je bestanden ter grootte van 50GB? In dat laatste geval kan de hoeveelheid wijzigingen nog wel eens meevallen.

-Als het aantal wijzigingen meevalt zou je een backup in de cloud kunnen overwegen. Prijzen liggen voor jouw hoeveelheid data rond de € 0,50 per GB
-Alternatief een sync opzetten naar je eigen NAS. Nadeel is dat Synology backups (RSYNC) geen in-file delta's ondersteunen. Dus als er ook maar 1 bit wijzigt in een 50GB bestand dan gaat het hele bestand weer over de lijn. Iets wat bij die Ahsay clients (O4S.nl of bij mijn bedrijf) dus veel efficienter gaat.
-Aanschaf van een tape backup. Hoef je alleen af en toe de tapes mee naar huis te nemen.
-Een backup appliance op lokatie die een sync uitvoert naar je eigen Synology



Verder zou ik die tips met een externe HD niet al te serieus nemen. Dat beschermt je bijv. absoluut niet tegen een cryptowall virus.
 
Yes duidelijk, ik ga eens kijken wat hier het handigst is voor mij. Mijn bestanden zijn vaak wel echt heel groot..en de veranderingen zijn ook groot..Dat is dus een beetje t probleem.
Ik ga het hier eens overleggen.. in ieder geval bedankt voor jullie antwoorden en meedenken!

mvg Allard
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan