Wat is een goede game kaart?

Status
Niet open voor verdere reacties.

SPY

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
25 sep 2004
Berichten
1.089
Al een tijdje merk ik dat mijn oude videokaart niet echt de topgames meer
aankan, of enkel nog op de laagste settings. Dus tijd voor een nieuwe videokaart.

Misschien handig om even te vertellen wat voor pc ik nu heb;

Processor: 8 cores, 3.1 Ghz per core
Geheugen: 8 DDR3 MB
Casefan: 3 Cooler Masters Sickle flow 120 mm
Harddisk: 1 terra bite
Videokaart: Asus 1 GB DS EN GTX560 Ti DC 2DIR
Beeldscherm: G-Master GE2788HS 27"
Besturingssysteem Windows 7 64 bits
Voeding: 750 W

Ben een Nvidea fan en wil dus eigenlijk wel graag die fabrikant aanhouden, NVidea.
Om voor de komende 2 a 3 jaar klaar te zijn neem ik aan dat ik een GTX 950/960/970? kaart
nodig heb, van rond de 200+ euro.

Ik heb dit forum doorzocht en sites als Tweekers etc, maar word dan bedolven onder allerlei
tech termen die me niets zeggen.
Ik hoop dat iemand me hier kan helpen, ondanks deze vrij algemene niets zeggende vraag van mij.
Wil gewoon weer graag de komende jaren de nieuwste games kunnen spelen in de hoogste settings.

alvast heel erg bedankt,
Leon
 
Als een fan zou je moeten weten dat het NVIDIA is ;)

Wat is precies het budget? Je monitor is een full-hd scherm dus je hebt eigenlijk ook geen topkaart meer nodig. Als je nog even tijd hebt zou ik nog een paar maanden wachten. Er komt nu net een hele reeks nieuwe kaarten uit. Dat betekend dat iets oudere kaarten waarschijnlijk een stuk goedkoper gaan worden.
 
Alleen de GTX 960 komt dan in aanmerking voor die €200,=, zal iets meer zijn nog.

Met de AMD kaarten in dezelfde prijsklasse is niets mis hoor, net zo snel, alleen hebben ze meer sap nodig en worden ze warmer.
 
Laatst bewerkt:
Die begrijp ik niet helemaal.....

Een van de belangrijkste drijfveren van hoeveel GPU kracht je nodig hebt is hoeveel pixels berekend moeten worden om een frame te renderen.

topkaarten worden nu gemaakt met als doel 4k gaming. Om comfortabel op een full HD scherm te spelen (een vierde van een 4k scherm) is geen topkracht meer nodig. Om dat in perspectief te zetten: de nieuwste GTX1080 kaart kan een spel als battlefield4 tonen met 60 fps op 4 full HD schermen tegelijkertijd. The witcher 3 (een van de zwaarste games van het moment) kun je met die kaart op een full HD scherm spelen met 160 FPS.

Als je de huidige topgames RUIM over de 100fps kunt spelen op full HD noem ik dat overkill.
 
GTX 970 is meer dan prima op dit moment en kan de komende tijd ook nog wel even mee. Enige waar je rekening mee zou kunnen houden is de vraag of je ergens in de komende tijd een monitor met een hogere resolutie wilt gaan kopen. In dat geval zou ik voor minimaal een 970 gaan. In de andere gevallen kan een 960 ook nog wel even mee.
 
Je hebt helemaal gelijk Wampier, als dan moet ik inderdaad weten dat het NVidia is en niet NVidea.
Maak deze fout stom genoeg vaker.

Nu ben ik niet zozeer een man van de fps, wanneer deze hoog genoeg liggen dat ik geen gestotter
heb dan ben ik al blij. En of dat nu 35 of 95 is maakt mij eerlijk gezegt niets uit. Heb zelfs eens
gelezen dan de mens zowiezo niet meer fps kan zien dan ik meen 30 ofzo.
En een echte beeldscherm resolutie freek ben ik ook niet, hoef niet zo nodig in de hoogst mogelijke
setting te spelen.

Waar ik me vooral om bekommer is de games grafische settings, kom steeds meer games tegen
waarbij mijn oude GTX560 kaart nog maar net voldoet. Moet dan game op laagste grafische settings
zetten om uberhaupt te kunnen spelen. Neem games als FallOut4, of zelfs de oude Dying Light.
Kan enkel op laagste settings spelen en vooral FallOut4 ziet er dan echt niet uit!

Wanneer ik rond kijk dan kom ik meerdere versies tegen van een kaart, dus van de GTX960 bijvoorbeeld.
Dan staat erachter een rij cijfers en nummers die me niets zeggen.

Nu kwam ik deze speciale NVidia game kaart tegen;
MSI GTX 960 GAMING 4GB GDDR5
voor 259 euro (coolblue).

Misschien is een 970 0f 980 kaart beter, maar om nu daar 100+ extra voor
neer te leggen, weet niet of dat t echt waard is, voor mij dan.

leon
 
De Asus STRIX-GTX960-DC2OC-2GD5 kost € 213,90 en de Asus STRIX-GTX960-DC2OC-4GD5 zit op € 230,80.
De vraag is echter of je voor 2 Gb meer videogeheugen op deze kaart die meerprijs wilt betalen en of dat het waard is.
Naar mijn mening niet, het prestatieverschil tussen deze 2 uitvoeringen is dusdanig minimaal dat ik dat er niet voor over zou hebben.
De GTX 960 chip is niet dusdanig krachtig dat hij wezenlijk meer presteert met die 2 Gb extra geheugen.
Daarbij is de 2 Gb versie een fractie hoger geklokt, zie deze vergelijking.
 
Misschien nog een alternatief. Voor € 275,- wil ik mijn MSI GTX970 4GB van een half jaar oud weg doen. Omdat ik op ruim 3k game zit de 970 soms net aan zijn grenzen. Voor de rest een geweldige kaart en superstil en zuinig.
 
Bedankt voor jullie reactie, de laatste dagen heb ik veel gelezen over alle verschillen tussen kaarten.
Er is een levendige discussie tussen 2 groepen, over het verschil tussen 2 en 4 GB. De een zegt dat
t amper merkbaar is en de andere groep zegt dat t weldegelijk uitmaakt, vooral wanneer je games
hebt met veel HD textures. Dus om maar zeker te zijn heb ik besloten voor 4 GB te gaan.
En bedankt voor je aanbod RogerS, maar helaas heb ik nogal slechte ervaringen met 2de hands hardware.
Begrijp me goed, zeg niet dat jouw kaart slecht en of kapot is. Maar hij is nu eenmaal gebruikt, en ik
heb geld voor een nieuwe, dus heel erg bedankt maar zal helaas niet op je aanbod ingaan.

Trouwens vreemd dat die duurdere 4GB kaar op die vergelijking geen
shader 5.0 en DirectX 12 ondersteuning heeft en de goekopere wel!?

Hoe dan ook, een paar tientjes verschil vind ik niet zo'n ramp, de hoofdzaak is dat ik gewoon
weer lekker kan gamen voor de komende 2-3 jaar. Waarbij ik gewoon de hoogste dan wel minstens
de middelste grafische settings kan nemen.

Leon
 
Even laatste update alvorens ik deze topic zal sluiten, ben gegaan voor de
MSI GTX 960 GAMING 4GB GDDR5 kaart van NVidia
voor 259 euro.

Hij draaid als een tierelier en kan alle games nu weer fijn in top spelen.
bedankt voor alle raad.

Leon
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan