Acer E5-571 laptop zeer traag na BIOS update, slechts één core nog herkend

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wouter73

Gebruiker
Lid geworden
22 mei 2016
Berichten
7
Hallo, ik heb onlangs mijn Acer E5-571 laptop voorzien van een BIOS update (v1.32, via de Acer website). Na de update wordt nog slechts één core herkend, en draait de machine merkbaar veel trager. Voor de update was het gewoon een vlotte machine, met Windows 10.
Via taakbeheer is slechts één core zichtbaar, en ook de keuze om (via msconfig, computer opstarten, geavanceerde opties) de computer met ;één of twee processors op te starten is verdwenen: ik kan slechts 1 processor selecteren.
Ik heb de chipdate geupdate (laatste beschikbare update) en heb de default settings in de BIOS geladen. Helpt allemaal niets. Downgraden naar een eerdere BIOS versie gaat niet en leidt tot een foutmelding.
Natuurlijk had ik niet zomaar de BIOS moeten updaten, dat besef ik inmiddels na wat rondstruinen op diverse fora. Ik had namelijk helemaal geen problemen.:(
Is dit probleem bekend, en heeft iemand een oplossing?
 
Als je zegt een foutmelding te krijgen is het wel zo handig deze er ook bij te vermelden. Normaal gesproken wordt ook de optie aangeboden om een backup van het BIOS te maken voor de update. Als je dat hebt gedaan zou je die terug moeten kunnen zetten.

Daarnaast, maar daar was je al achter: If it ain't broke, don't fix it.
 
Je kan de bios update nog een keer uitvoeren. Misschien is het proces ergens verstoord.
Wanneer je de bios update uitvoert. Zet de laptop aan de vaste voeding.
En voer de stappen opnieuw uit.

Een downgrade van een bios versie is wel mogelijk.
Mits de bios software het toelaat.
Je zal tijdens de downgrade wel een waarschuwing krijgen.
Deze kan je negeren en verder gaan met de downgrade.

Wanneer je bios aangeeft dat het niet mogelijk is. Is er geen downgrade mogelijkheid.

Wanneer er op meerdere fora's dit probleem word herkent door andere gebruikers.
Dan zou ik Acer inlichten. Wel licht zijn ze bekend met dit probleem.
En wacht men op een oplossing.
 
Laatst bewerkt:
De foutmelding betreft deze: "BIOS version compare error!"
En ik heb geen backup gemaakt. Deze optie is overigens ook niet automatisch voorbij gekomen.

Je kan de bios update nog een keer uitvoeren. Misschien is het proces ergens verstoord.
Wanneer je de bios update uitvoert. Zet de laptop aan de vaste voeding.
En voer de stappen opnieuw uit.

Een downgrade van een bios versie is wel mogelijk.
Mits de bios software het toelaat.
Je zal tijdens de downgrade wel een waarschuwing krijgen.
Dat het niet tot de mogelijkheden behoort.
Wanneer je bios dit aangeeft is het uitgesloten. En zal er geen downgrade mogelijkheid zijn.

Wanneer er op meerdere fora's dit probleem word herkent door andere gebruikers.
Dan zou ik Acer inlichten. Wel licht zijn ze bekend met dit probleem.
En wacht men op een oplossing.

Je eerste suggestie, de BIOS update nog een keer uitvoeren, heb ik twee keer gedaan. Maakt geen verschil.
En de downgrade is NIET mogelijk, zie de eerder aangegeven foutmelding. Deze melding krijg ik bij ALLE eerdere BIOS versies die beschikbaar zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb even rond gekeken op de acer website, zoals je erkend zijn er meerdere gebruikers met het zelfde probleem.
Je kan dit topic volgen in de hoop dat er een oplossing komt : http://community.acer.com/t5/E-and-M-Series-Laptops/E5-571-52C8-very-slow-after-BIOS-update-1-32/td-p/435125#_ga=1.34932513.1206866230.1463918882
Ik zou er ook melding van maken bij Acer zelf
Gedaan. Enneh.....die topic waar je naar verwijst is van mij :)

Ga ik doen, zodra de Acer downloadpagina het weer doet......
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Opgelost?

Wat vreemd. Ik heb nog wat zitten rommelen in de msconfig (tabblad computer opstarten, geavanceerde opties): vinkje weggehaald bij aantal processors, vinkje aangezet bij fouten opsporen. Keer opnieuw opgestart et voila: ineens kan ik op dezelfde manier weer 1, 2, 3 of 4 processoren selecteren in msconfig. En zie ik ze bij taakbeheer ook weer terug. Ik heb geen idee wat of hoe, maar volgens mij is dit opgelost!:shocked::)
 
Je probleem is opgelost, :thumb: omdat er rechts onderin (zie plaatje) cores 2 threads 4 worden weergegeven.
Als een van de cores niet meer had gewerkt was hier 1 core weergegeven.

Om deze vraag als opgelost aan te merken klik aan de rechter zijde van het onderwerp vraag opgelost.
Veel plezier ermee,
 
Opgelost!

Beetje dubbel gevoel omdat ik geen idee heb wat nu de oplossing was, maar inderdaad. Het werkt! Merkbaar sneller, kan weer meerdere applicaties naast elkaar openen zonder dat ze meteen blijven hangen. Fijn! En bedankt voor het meedenken! :D
 
Wat vreemd. Ik heb nog wat zitten rommelen in de msconfig (tabblad computer opstarten, geavanceerde opties): vinkje weggehaald bij aantal processors, vinkje aangezet bij fouten opsporen. Keer opnieuw opgestart et voila: ineens kan ik op dezelfde manier weer 1, 2, 3 of 4 processoren selecteren in msconfig. En zie ik ze bij taakbeheer ook weer terug. Ik heb geen idee wat of hoe, maar volgens mij is dit opgelost!:shocked::)
Als je daar 1 aangeeft dan blijft hij daar ook op, vinkje weglaten had je nog niet gedaan dus.
Mooi dat je er weer 4 hebt.:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan