rechtstreeks internet minder veilig?

Status
Niet open voor verdere reacties.

ArjanRV24

Gebruiker
Lid geworden
24 mei 2016
Berichten
5
Ik heb een probleem wat betreft mijn internet verbinding. Om een zo goed mogelijk antwoord te krijgen zal ik de situatie goed proberen te schetsen.

Ik woon op kamers, en op de benedenverdieping zit de winkel van mijn verhuurder. Aangezien op mijn adres geen losse internet aansluiting zit(ik kan dus niet zelf een internet abonnement afsluiten met een provider) ben ik afhankelijk van het internet via zijn winkel. In de winkel staan 2 modems/routers voor het internet, waarvan 1 als back up(wegens beveiligingscamera's) die gewoon gebruikt word voor dagelijkse bezigheden van de winkel.

Omdat studeren haast onmogelijk is zonder internet, krijgen wij van de winkel onze wifi. Sinds kort is loopt er een kabel vanaf het reserve kastje naar boven en die is dan weer aangesloten op een router hierboven.

Nu komt het probleem, aangezien dit een router kast is zonder extra plug in poortjes, ben je verplicht om via Wifi te internetten. Voor mijn hobby en studie heb ik immers een superstabiele internet connectie nodig, en dus prefereer ik een bekabelde connectie.
Als oplossing had ik bedacht, de internet kabel die vanuit de winkel naar de router op mijn verbinding loopt, onderbreek ik op het einde met een splitter met iig 2 poorten, 1 kabel loopt door naar de router en de andere kabel loopt naar mijn computer. Zo heeft iedereen nog steeds Wifi en ik rechtstreeks internet.

Nu is mijn verhuurder van mening dat wat ik doe niet mag en gevaarlijk is, hij heeft mij dit verboden te doen. Hij is van mening dat iets of iemand, bijv. ik, op deze manier rechtstreeks kan inbreken op zijn systeem(doordat het rechtstreeks is) waardoor de veiligheid van zijn winkel in het geding komt.

Ik ben benieuwd hoe mensen met verstand van internet en computers hier tegenaan kijken, naar mijn mening maakt het niet uit of ik wifi heb via de router hierboven(of het zwakke signaal vanaf beneden) of dat ik rechtstreeks op het kanaal zit met een kabel.

Edit! De router "hierboven" moet zijn -> Acces Point!
 
Laatst bewerkt:
Geen splitter maar een switch. Anders gaat het niet werken.

Afgezien daarvan heb je deels gelijk: Indien de wifi is aangesloten op een directe kabel zonder verdere configuratie is er absoluut geen verschil tussen wifi en switch+wifi.

Indien de wifi is aangesloten via een VLAN constructie is de vergelijking wat lastiger maar dan nog: zolang de VLAN constructie correct is geconfigureerd is er geen manier om bij de rest van het netwerk te komen, zelfs al zou je bij de router kunnen.

Het is absoluut mogelijk om dit 100% veilig te doen voor de winkelier, indien daar een kleine moeite ingestoken wordt. Indien er geen verdere actie is/wordt ondernomen is wifi niet gevaarlijker / minder gevaarlijk dan een directe verbinding.
 
Ik zou het zelfs anders doen: Koop zelf een breedband wifi router met 4 LAN aansluitingen en sluit die aan op die ene netwerkkabel, dan heb je automatisch een extra beveiligingslaag tussen het netwerk van de winkel en jouw eigen netwerk en heb je zelf de vrijheid om de wifi etc. te configureren naar jouw smaak. Dan zal ook dat bedrade Internet van jou (aangesloten dus aan je eigen wifi router) veiliger zijn dan rechstreeks aangesloten aan het netwerk van de winkel.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Hallo

Enige communicatie met de verhuurder (desnoods met huurkontrakt op tafel te halen ) zal nodig zijn , alvorens iets te ondernemen ... --> " hij heeft mij dit verboden te doen. " <---

Mocht er financiele compensatie worden gevraagd van de verhuurder ... kun je wel het een en ander gaan eisen ...

Volgens uw verhaal lijkt internet een gunst (krijgen wij van de winkel onze wifi) ... die je mag gebruiken ... , en dien je uiteraard (verboden door eigenaar) niet aan de bestaande werkende situatie te komen (ingrepen te doen)

Peter
 
Ik zou alvorens je iets onderneemt. De netwerkkabel rechtstreeks aansluiten op een notebook. Even de draadloze netwerkverbinding uitschakelen van te voren. Krijg je een netwerk/internet verbinding tot stand. Weet je of je een Wifi router aan kan gaan schaven. Maar voordat je dit doet spreek de eigenaar eerst aan. Als ie daar als nog bezwaar mee heeft.
Zal je je erbij neer moeten leggen. Want als je dit zonder overleg en op eigen houtje onderneemt zal je de eigenaar tegen zijn haren instrijken. En kan ie je in het ergste geval de woonruimte ontzeggen. Je mag zo ie zo al blij zijn dat de eigenaar je verzien heeft van een werkende internet verbinding. Het is tegenwoordig in de gebruikers ogen dood normaal. Maar er zijn ook woonruimtes waar dit niet van zelf sprekend is. En zal je het zelf moeten regelen doormiddelen van een dongle.
 
Iedereen bedankt voor jullie reactie!

@Wampier

Het is in ieder geval goed om te horen dat het mogelijk is om het 100% veilig te kunnen doen, ik zal je reactie even opslaan zodat ik dit ook aan hem kan vertellen.

@dnties

Dit was ook mijn ideale oplossing, zij het niet dat mijn verhuurder expres een router heeft gekocht zodat dat niet kan, totdat ik hem heb overtuigd van zijn ongelijk zal dat in ieder geval geen optie zijn. En als ik hem overtuigd heb, is het misschien hoop ik niet meer nodig :p

@VDK P

Klopt, hij verteld altijd dat het een gunst is, zij het niet dat wifi wel tijdens de onderhandeling besproken is als vereiste. Daarnaast is er geen alternatief, en dat het een gunst is is niet te merken aan de huurprijs helaas haha.

@Smakie

Zal ik doen!
Iets gaan ondernemen zonder het te vermelden zal ik idd niet gaan doen, dit zal niet helpen bij het overtuigen dat hij zich geen zorgen hoeft te maken.
Wat betreft je laatste stukje heb je ook een punt, zij het niet dat mij gewoon verteld is dat er internet aanwezig was/is.


Mocht iemand anders nog suggesties en tips hebben, ik hoor het graag :)
 
Mijn verhaal kost 1 ipadres op het winkel netwerk, net zoveel als dat je een laptop op die kabel aansluit...
Als je niet begrijpt wat een breedband router precies is, verdiep je er dan even in.

Tijs.
 
@Tijs

Ik heb een fout gemaakt in mijn vorige reactie op jou en in mijn hoofdbericht "zij het niet dat mijn verhuurder expres een router heeft gekocht zodat dat"

De router "hierboven" moet zijn Acces point. Ik bedoelde zonet dus niet de Router in de winkel, wat wel zo overkwam. Mijn excuses.
 
Ok, dus ik begrijp dat de winkel je een accesspoint beschikbaar stelt (over die netwerkkabel) en dat je alleen het accesspoint mag gebruiken.
Dat is geen cent veiliger dan dat je je pc's/laptops bedraad zou aansluiten, tenzij er in dat accesspoint wat speciaals zou zijn ingesteld (niet dat ik een idee heb welke maatregel dat dan zou moeten zijn).
Enige is dat bij een bedrade verbinding het wifi wachtwoord niet bekend hoeft te zijn, dat is alles.
Uiteraard is het mogelijk om een wireless bridge kastje te kopen, die te verbinden met het wifi netwerk en dan bedraad zaken aansluiten aan die wireless bridge (al dan niet met inzet van een switch). Ook dat is dan weer even 'onveilig' als dat je rechtstreeks een switch aan die netwerkkabel aan te sluiten etc.

Persoonlijk blijf ik bij mijn originele tip. Ik snap wel dat je een probleem hebt met het overtuigen van de winkel, maar daar kunnen wij verder weinig aan doen.

Tijs.
 
@Tijs

Klopt helemaal, dat is de situatie.
De 2e oplossing die je voorstelt had ik nog niet aan gedacht en daar zou hij in principe geen problemen mee kunnen hebben, dat is dus zeker een optie! Aan je antwoord heb ik heel veel.

Wat betreft het overtuigen van de winkel, daar helpen jullie me weldegelijk mee :) Ik ben nu zekerder van mijn zaak en heb wat ideëen gekregen die ik voor kan leggen aan hem zodat hij het nog veiliger kan maken, zonder dat wij hier de nadelen ondervinden :)
 
Toch nog even over mijn '2de oplossing': Die oplossing loopt (uiteindelijk) nog steeds over draadloos, dus zou (bij accesspoint altijd 'in zicht' vanuit jouw apparaten) niet 'beter'/stabieler moeten zijn dat dat je je apparaten zélf draadloos laat verbinden aan de accesspoint.

Dus, tenzij je vermoed dat een wireless bridge een stabielere draadloze verbinding kan verzorgen dan je pc's/laptops/playstation etc., dan geen het zin.
Overigens kan ik me daar wel iets bij voorstellen, vooropgesteld dat de wireless bridge voorzien is van een betere antenne etc. dan je pc's/laptops/playstation. Ik heb zelf zo'n wireless bridge ingezet staan op een plek waar een laptop geen wifi bereik heeft maar de wireless bridge wel (vanwege betere kwaliteit, antennes, ...)

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan