Malware via Netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

Terrarabo

Inventaris
Lid geworden
5 okt 2001
Berichten
25.325
Hallo allen,

Not my cup of tea eerlijk gezegd maar een kennis van mijn heeft een netwerk waar diverse laptops, desktops en tablets aan hangen.
Volgens hem is er malware binnen gekomen via één PC en heeft het zich verspreid via het netwerk. Kan dat en hoe kan men voorkomen dat als één PC malware binnen haalt het niet kan overgaan naar de andere apparaten ?
 
Tsja, als alles 1 (ip-)netwerk is dan wordt het moeilijk, zéker als de bedoeling is dat de apparaten onderling nog kunnen communiceren ook (gedeelde mappen etc.)
Als onderling verkeer niet nodig is én het zijn (vooral) draadloos verbonden apparaten dan kan op de accesspoint/router ingesteld worden dat AP Isolation wordt gebruikt, zodat (tussen de draadloos verbonden apparaten) geen netwerkverbindingen mogelijk zijn. Toegang tot bedrade apparaten (zoals bedraad aangesloten netwerkprinters, bestandsservers etc.) blijft dan wel mogelijk.

Verder natuurlijk spamfiltering, "voorzichtig" Internet-gedrag, anti-virus, firewall etc. En liefst volledige scheiding tussen apparaten die thuis worden gebruikt en zakelijke apparaten, dus dat het niet mogelijk is om "ellende" van thuis mee te nemen naar het werk(-netwerk). En uiteraard backups.

Tijs.
 
Kan wel, maar dan moet je IPS/IDP implementeren in je interne netwerk. Heb je redelijk high-end prof apparatuur voor nodig en voor normaal gebruik meestal veeeeeeeel te duur.


Overigens is het al een tijdje zo dat de virussen die zich verspreiden via het interne netwerk niet zo heel veel meer voor komen. Meestal gaat de besmetting vanaf internet naar een apparaat in je netwerk en blijft het daar ook bij.
 
Hoi,

Duidelijk verhaal jongens. Ik heb het één en ander even gecontroleerd en het blijken verschillende soorten Malware te zijn. Denk eerlijk gezegd dat betreffende persoon niet zo voorzichtig is geweest.
Ik heb er hoe dan ook weer wat van geleerd :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan