asrock z77 extreme4 x00 not used error wil niet aangaan HELP!!!!!

Status
Niet open voor verdere reacties.

ElivdGeest

Gebruiker
Lid geworden
5 mei 2015
Berichten
282
Beste,

Ik heb laatst een i5 2500k+asrock z77 extreme 4+ 2x 4gb ddr3 1333 gekocht op marktplaats, ik was super blij toen het binnen was.

Heb daarna het moederbord getest voordat ik hem in mijn pc wilde inbouwen, maar hij geeft dus bij het opstarten de code 0x00 "not used"

Ik heb alleen de 8 pin cpu kabel aangesloten en de 24 atx kabel, verder heb ik een standaard intel koeler geïnstalleerd en het geheugen uiteraard ook.

Wat ik al geprobeerd heb:

- bios reset door op het knopje op de achterkant te klikken, door de jumper te verplaatsen, en door de batterij te verwijderen
- het geheugen in verschillende sloten gedaan, en ook geprobeerd om de modules los te gebruiken
- de cpu en atx kabel beter vastdrukken.
- de cpu uit de socket halen en er weer in doen, de pinnentjes zijn niet beschadigd.

de cpu zelf wordt wel warm, dus denk dat die het nog wel doet.

ik heb letterlijk geen geld meer om iets nieuws te kopen, dus zou erg stom zijn als een onderdeel kapot zou zijn.

Hoop dat jullie hiemee kunnen helpen... :(

Alvast bedankt voor de reacties!!! :thumb:
 
ik ga er nu vanuit dat het moederbord defect is, lijkt me sterk dat het de cpu is, het geheugen heb ik kunnen testen in een andere pc en daar werkt het gewoon prima in.
 
Wat ik kan vinden met die error is dat je cpu niet goed is geinstalleerd
 
Opstarten met alleen de cpu, systeemspeaker en voeding uiteraard, de laatste moet zeker goed zijn, bios beeps?, zo ja welke?
 
dat is ook wat ik kan vinden, maar lijkt me toch sterk aangezien de cpu wel warm wordt.

het geeft geen beeps, wel een foutmelding op het schermpje onderaan het moederbord, mobo doet helemaal niks zonder cpu, maar met geheugen of zonder geheugen reageert hij hetzelfde.
 
Laatst bewerkt:
Ik net een pc speaker er op aangesloten, ook omgedraaid getest, maar krijg geen beep tonen.

Heb alleen de voeding er op aangesloten, dus de 24 pins en de 8 pins stekker, en ik heb een vga kabel aangesloten naar de monitor, voor de rest geen enkele kabel.

verder is ook een standaard intel koeler gemonteerd.

zowel met als zonder geheugen heb ik dezelfde symptomen.
 
Support hij wel die 2500k?

En heb je de laaste bios versie erop staan?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als het goed is zou hij de i5 2500k moeten ondersteunen, zelfs de ivy bridge cpu's, op het stickertje op de bios chip staat dat hij versie p2.9.0-15b heeft.... maar zeker weet ik dat niet.

De koper waarvan ik het gekocht heb heeft foto's gestuurd van dat het allemaal werkte, maar dat zullen dan wel oudere foto's zijn geweest.

Dinsdag kan ik op mijn stage een andere cpu uitproberen, en ook de i5 2500k testen op een ander moederbord ( wel een optiplex 990, maar volgens mij moest een 2500k daarin ook werken )

lijkt me echt sterk dat de cpu defect is, ik ben 99% zeker dat het het moederbord is......

Ironisch, had achteraf toch voor dat i7 2600k setje moeten gaan..... dat was ik nog goedkoper uitgeweest ook....... :mad:

Al het inderdaad het moederbord blijkt te zijn, dan ga ik het volgende moederbord wat ik koop GRONDIG testen, desnoods ga ik helemaal naar Groningen toe, ga niks meer aan het vertrouwen dat het wel werkt overlaten.....
 
Laatst bewerkt:
Processor wordt door het moederbord gewoon ondersteund volgens de CPU support-list dus daar zou het probleem niet moeten zitten..
Dit zijn nu eenmaal de risico's als je via Marktplaats koopt..een nieuw moederbord kost trouwens ook niet de hele wereld...

Na wat gezoek op het net komt een verbogen pin van de processor als meest aannemelijke oorzaak naar voren dus ik zou deze eens goed nakijken, desnoods m.b.v. een vergrootglas.
 
Laatst bewerkt:
voor iemand van 17 die 6 eurootjes per week krijgt wel helaas........ ben gelukkig bijna 18 dus zal dan op mijn verjaardag wat geld binnen krijgen..... geld maakt me op het moment ook niet zoveel meer uit als ik maar een werkend systeem krijg.....

Ik zie geen enkele gebogen pin, ook na goed in het licht houden.

Het zou ook de cpu kunnen zijn, maar aangezien de cpu wel warm word denk ik toch dat ie werkt..... zonder cpu geeft hij trouwens helemaal geen foutmelding of een reactie en gaan er ook geen fans draaien....

dinsdag kan ik een zekere conclusie geven....... als de cpu ook defect is zit ik helemaal met de gebakken peren....
 
Laatst bewerkt:
Nog even voor alle zekerheid: welke voeding heb je, merk en type?
 
mijn voeding is een cooler master rs-620-asaa-a1, werkte altijd prima met mijn vorige setup ( maximus formula, q9650 )

Ook een andere 315 watt voeding uitgeprobeerd uit een dell maar geeft dezelfde reactie....
 
Ik kan vanmiddag een andere cpu van mijn vriend testen, kijken of die wel werkt.....
 
Ik net een pc speaker er op aangesloten, ook omgedraaid getest, maar krijg geen beep tonen.

Heb alleen de voeding er op aangesloten, dus de 24 pins en de 8 pins stekker, en ik heb een vga kabel aangesloten naar de monitor, voor de rest geen enkele kabel.

verder is ook een standaard intel koeler gemonteerd.

zowel met als zonder geheugen heb ik dezelfde symptomen.

Het is zelden de processor en dan zou je ook biosbeeps of een code moeten krijgen en waarom doe je het toch weer anders dan voorgesteld.

Video heeft geen nut om aan te sluiten en het geheugen erin stoppen ook niet.
Heb je het manual wel gelezen?
http://www.asrock.com/mb/Intel/Z77 Extreme4/?cat=Manual
Die 0x00 wil zeggen dat alles goed is en de default video uitgang is de PCI-e, oftewel met grafische kaart.

Maar bios beeps zou je wel moeten krijgen bij kaal opstarten, speakeraansluiting omdraaien heeft totaal geen nut bij wisselspanning, overigens.
 
Ik heb een externe videokaart geprobeerd, maar dat heeft ook geen zin, alle 2 de pci-e poorten geprobeerd maar geen geluk, onboard video hetzelfde verhaal, zonder geheugen geeft hij ook geen beeps en zonder cpu doet hij helemaal niks.

heb qua bekabeling ook niks anders dan de 2 voedingskabels aangesloten, ook als ik de monitor niet aansluit krijg ik nog steeds dezelfde foutmelding.

zover ik weet betekent 00 "no used" en dat kan aan het mobo of de cpu liggen volgens andere forums.
 
0x00 betekend dat die code niet in gebruik is.....
Oftewel, die zegt helemaal niets over moederbord of cpu.

Loop ermee naar de plaatselijke pc shop, die stoppen er een pci diagnose kaart in die verteld wat het is.

En waarom sluit je toch steeds weer dingen aan als je kaal geen bios beeps krijgt, speaker zit zeker weten op "Chassis Speaker Header"?

Though this motherboard provides 8-pin ATX 12V power connector, it can still work
if you adopt a traditional 4-pin ATX 12V power supply. To use the 4-pin ATX power
supply, please plug your power supply along with Pin 1 and Pin 5
En zit zeker weten ook goed?
 
Alle 2 de stroom stekkers zitten goed aangesloten, speaker zit aangesloten op speaker_1, wat boven de resetknop rechtsonder het mobo zit.

heb ook de 4 pin cpu stekker geprobeerd maar geeft ook geen verschil.

Net met andere cpu van mijn vriend getest, maar nog steeds geen verbetering in de situatie helaas......

Hij had zijn hele pc maar meegenomen, zodat ik mijn 2500k kon testen en die werkt wel in zijn pc.

Denk dus dat dit topic als opgelost mag worden gezet.

Iedereen bedankt voor zijn hulp!

Ik ga dus maar opzoek naar een nieuw moederbord... geen andere keus... ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan