Geen beeld (en usb) na mislukte bios upgrade

Status
Niet open voor verdere reacties.

JesuisLeroy

Gebruiker
Lid geworden
21 apr 2010
Berichten
55
Een half jaar geleden mijn eerste PC in elkaar gezet.
Moederbord: Asus B150 Pro Gaming D3
Processor: Intel core I5-6400
Voeding: Be quiet Pure power L8 400W
(Eerst een tijdje op de onboard videokaart en later een videokaart bijgezet.)
Geïnstalleerd met Windows 10 Pro.

Dit heeft een hele tijd goed gewerkt.
Maar na vandaag Windows 10 opnieuw geïnstalleerd te hebben (n.a.v. wat software problemen).
Heb ik geprobeerd de Bios te upgraden. In eerste instantie leek het te lukken,
en downloadde en installeerde hem succesvol.
Na automatische herstart kwam ik echter niet verder dan de bios,
welke mij zei de versie opnieuw te moeten installeren of iets dergelijks.
Internet leek op dat moment niet meer te werken, (muis en toetsenbord wel).
Dit lukte niet, waarna ik de cd-rom met de oorspronkelijke versie erin gedaan heb.
Deze heeft die ook succesvol geïnstalleerd, maar na de automatische reboot,
liep hij vast, waarna hij geen beeld meer heeft gegeven.
En ook de muis en toetsenbord werkten niet meer.

Een Cmos reset heeft niet geholpen en ook de bios batterij eruit niet.
(Deze heb ik er op dit moment nog steeds uit.)
Verder heb ik zowel de hdmi op de onboard als videokaart geprobeerd,
heb ik geprobeerd alles los te koppelen
(huidige situatie aangesloten: voeding, processor, ddr-geheugen, fans & benodigde powersupply).
Hij start wel op, de moederbord lampjes gaan branden, de fans gaan draaien.
(Ook de lampjes en de fans van de videokaart doen het als ik hem aansluit.)
Maar ik krijg geen beeld (en ook geen brandende muis en toetsenbord.)
Hij start ook vreemd op, begint hard te draaien, valt dan even helemaal stil om vervolgens weer verder op te starten.

Alle kabels lijken goed te zitten. Heeft iemand nog tips en ideeën waaraan dit kan liggen?
(Mijn behuizing heeft echter geen speakertje voor de bios-bleepjes.)
 
Laatst bewerkt:
Zie toch maar eerst een systeem speakertje te regelen, nu weet je helemaal niets.
En dan beginnen met volledig kaal en de bios beeps nazien, 1 reepje geheugen erin en hetzelfde doen, moet een andere bios beeps zijn, anders geheugenreepje omwisselen.
 
Hoi,

Heb je ook dit geprobeerd ? haal het netsnoer van de voeding. hou de aan en uit knop 60 sec. ingedrukt.
steek het netsnoer weer terug op de voeding. herstart je pc in de huidige situatie. druk de F2 of delete toets in.
Mocht dit niet werken. Dan geef ik het weinig kans.
Mocht het wel werken sluit alles aan, check de bios settings als deze goed staan niks meer aan veranderen.
En niet meer updaten,.....

Succes
 
Zal snel een speakertje moeten bemachtigen inderdaad.
Maar het toeval zal toch te groot zijn als er plots een ander onderdeel zou hebben begeven?
Het moet toch te maken hebben met de Bios?
Als het batterijtje eruit halen niet werkt, en de CLRTC resetten ook niet. Zijn er dan nog andere onderdelen die met het bios te maken hebben? Bestaat er nog zoiets als een bios-chip? Grootste kans dat deze het dan moet hebben begeven. Is dit ook jullie vermoeden?
 
Nee, je hebt nu toch de default bios teruggezet met de driver cd van Asus?

En de batterij eruit halen of een clr_cmos doen hetzelfde, de opgeslagen veranderde bios instellingen naar de default zetten.

Maar goed, je hebt weinig aan gissen, met zo'n speaker weet je meer.

Dat er dingen gaan draaien of oplichten wil alleen maar zeggen dat er spanning op komt te staan, meer niet.
En als de muis en tokkelbord geen spanning krijgen start het mobo niet, die krijgen het via de USB.
 
Zal snel een speakertje moeten bemachtigen inderdaad.
Maar het toeval zal toch te groot zijn als er plots een ander onderdeel zou hebben begeven?
Het moet toch te maken hebben met de Bios?
Als het batterijtje eruit halen niet werkt, en de CLRTC resetten ook niet. Zijn er dan nog andere onderdelen die met het bios te maken hebben? Bestaat er nog zoiets als een bios-chip? Grootste kans dat deze het dan moet hebben begeven. Is dit ook jullie vermoeden?

Ja op een moederbord zit nog steeds een bios chipset, sinds de introductie van UEFI. Hebben moederborden een dubbele bios chipset, zodat wanneer er een van die bios chipsets defect raakt, er een backup chipset aanwezig is. Ik vermoed dat dit moederbord onbruikbaar is geraakt door de bios update.
Wat natuurlijk bij een op de zoveel voor komt. Je heb nog fabrieksgarantie dus kan je de ontstane schade verhalen onder de fabrieksgarantie.
Omdat de bios update via de asus site op de computer is geraakt. Ik zou niet verder gaan zoeken. Bel of mail de leverancier. Meld dat het moederbord niet meer werkt. Vertel alleen niet dat je een bios update heb uitgevoerd. Of via een RMA formulier online melden dat het moederbord defect is.

Succes
 
sinds de introductie van UEFI. Hebben moederborden een dubbele bios chipset
Dat is afhankelijk van het type moederbord / de aanwezige features want dat is lang niet altijd het geval.
Daarom wordt er bij de specificaties veelal aangegeven of er een Single of Dual BIOS aanwezig is.
Het bord waar het hier over gaat heeft een single BIOS maar het bord heeft wel de CrashFree BIOS 3 utility van Asus dus het zou mogelijk moeten zijn om de BIOS weer terug te krijgen naar de eerdere, werkende versie.
Voor de hele procedure verwijs ik naar de moederbord handleiding, beginnen op pagina 41
 
Alle opties mochten niet baten. Alleen het mobo-speakertje heb ik niet geprobeerd.
Omdat ik erop durf te gokken dat het wel de bios-chip moet zijn,
heb ik inderdaad middels een RMA-formulier het moederbord naar de leverancier retour gestuurd.
Het besluit of constatering van het probleem zal ik hier nog bekendmaken als het eenmaal zover is.
 
Oké, de leverancier melde direct op de dag van ontvangst al dat het probleem geconstateerd was, en het product naar de fabrikant gestuurd werd.
Vervolgens kreeg ik het product netjes binnen 2 weken terug.
Aantekeningen daarbij:
vanuit de leverancier: moederbord getest, no post, poging to BIOS flash back werkt niet.
vanuit de fabrikant: Moederbord hersteld door de fabrikant, nieuwe audio chip geplaatst.

Waarom er ook een nieuwe audio chip geplaatst is weet ik niet,
ik neem aan dat het werkelijke probleem gewoon zat in de bios chipset.
In elk geval werkt die weer !
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan