5.1 optical out?

Status
Niet open voor verdere reacties.

ikrick

Gebruiker
Lid geworden
18 sep 2011
Berichten
50
Hallo,

Een weekje terug heb ik een nieuwe gaming pc gebouwd (werkt perfect, helemaal gelukkig). Nou is er alleen 1 kleine flaw in het geheel en dat is het feit dat mijn moederbord (MSI Z170-A tomahawk) geen optisch 5.1 surround sound door kan sturen.

Nou is mijn vraag dus, heeft iemand hier een oplossing of anders een leuk geluidskaartje voor (ik heb zelf niet echt wat kunnen vinden, dus ik denk ik richt me maar tot de experts ;P).

Helaas is het btw wel zo dat dit echt via optisch uit moet want om een of andere reden accepteert mijn surround set(Samsung AH63-02377c) geen 5.1 via de analoge kanalen (of ik kan echt niet zoeken op internet want ik kon er niets over vinden).

Mocht iemand de oplossingen weten voor mijn audio-technische problemen dan hoor ik het graag

MvG
Rick

Details:

Moederbord MSI Z170-A Tomahawk
CPU Intel I5 6600K @4.1Ghz
GPU MSI GTX960 2gb
Ram 8gb (wordt nog 16gb)
Systeem Windows 10 home 64
 
Hoi,

Volgens deze zit er gewoon een optical s/pdif op dus zou het gewoon moeten lukken met juiste kabeltje
 
Die set heeft geen analoge 5.1 ingang, alleen stereo lijn-ingang.
In de handleiding van je moederbord staat wel een Optische uitgang afgebeeld in het I/O shield maar deze is verder in de hele handleiding niet terug te vinden, dat is wel vreemd.

Het lijkt mij dus dat je de juiste uitgang moet kiezen in de Realtek Audio app, dan zou het moeten werken mits je op de Samsung de juiste ingang selecteert.
 
Bedankt voor jullie reacties, het probleem is alleen dat ik MSI heb gemaild en dat zij zeiden dat er alleen 2 kanaals spdif out op zit
 
MSI heb gemaild en dat zij zeiden dat er alleen 2 kanaals spdif out op zit
Lijkt me sterk bij een moederbord wat wel degelijk een HD audio-chip onboard heeft en ook 5.1 analoge uitgangen...
Dat zou het eerste moederbord zijn met 2 kanaals uit op SPDIF, zal wel een MSI-feature zijn....:rolleyes::D
 
Hoi,

Dat kan ik ook niet geloven hoor dat de aansluiting een 2 kanaaluitgang is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan