• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Blokkering tabblad tijdelijk uitschakelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ramsje

Gebruiker
Lid geworden
2 dec 2014
Berichten
70
Beste,

Momenteel heb ik al mijn tabbladen beveiligd, zodat men niks perongeluk kan verwijderen.
Ik heb namelijk alle invoervelden verwerkt in een macro. Alleen het probleem is, dat de macro ook niks meer kan invoeren.

Nu was mijn plan om de blokkering net voor het invoeren van de macro velden in de cellen, de blokkering op te heffen, en daarna gelijk weer te blokkeren. (blokkade, waarbij toevoegen van hyperlinks is toegestaan)
Alleen hoe moet dit precies? Of is er een beter alternatief?

Met vriendelijke groet,

Ramsje
 
Laatst bewerkt:
Als je de macro wijzigingen aan wilt laten brengen is het volgens mij niet nodig om alleen de beveiliging op te heffen van de cellen die je wilt wijzigen. Aangezien je hem daarna toch weer blokkeert zou je de beveiliging van het hele tabblad kunnen opheffen en daarna weer beveiligen.

Met deze macro zou je de beveiliging kunnen opheffen en daarna weer uit zetten.

Code:
Sub Beveiliging()
ActiveSheet.Unprotect "test" 'test is het wachtwoord
'hier je macro
ActiveSheet.Protect "test" 'test is het wachtwoord
End Sub
 
Laatst bewerkt:
Als je de macro wijzigingen aan wilt laten brengen is het volgens mij niet nodig om alleen de beveiliging op te heffen van de cellen die je wilt wijzigen. Aangezien je hem daarna toch weer blokkeert zou je de beveiliging van het hele tabblad kunnen opheffen en daarna weer beveiligen.

Met deze macro zou je de beveiliging kunnen opheffen en daarna weer uit zetten.

Code:
Sub Beveiliging()
ActiveSheet.Unprotect "test" 'test is het wachtwoord
'hier je macro
ActiveSheet.Protect "test" 'test is het wachtwoord
End Sub


Ja dit bedoelde ik eigenlijk ook.
Alleen nog 1 korte vraag.
Is de optie dan ook weer aangevinkt dat ze wel nog een hyperlink kunnen en mogen toevoegen?
Want die staat niet standaard aangevinkt bij het blokkeren van het tabblad
 
Als je normaal handmatig opties aan of uit vinkt bij een blad beveiligen, neem dan je macro eens op als je hem beveiligt. Als je deze macro dan bekijkt ziet dat er ongeveer zo uit
Code:
Sub Macro1()
'
' Macro1 Macro
'

'
    Sheets("Blad1").Select
    ActiveSheet.Protect DrawingObjects:=True, Contents:=True, Scenarios:=True _
        , AllowFormattingColumns:=True, AllowInsertingColumns:=True, _
        AllowInsertingHyperlinks:=True
End Sub

als je dan een komma aan het eind van de eerste code zet en daar dan alles achter "DrawingObjects" tot "End Sub" plakt worden de opties van bladbeveiliging ook meegenomen
Code:
Sub Beveiliging()
ActiveSheet.Unprotect "test" 'test is het wachtwoord
'hier je macro
ActiveSheet.Protect "test" [COLOR="#FF0000"],[/COLOR]DrawingObjects:=True, Contents:=True, Scenarios:=True _
        , AllowFormattingColumns:=True, AllowInsertingColumns:=True, _
        AllowInsertingHyperlinks:=True 'test is het wachtwoord
End Sub
 
@Ramsje : offtopic, hoeveel deelnemers heb je voor de poule? (Is maar een gokje.........) ;) :D
 
Laatst bewerkt:
offtopic : hoeveel deelnemers heb je voor de poule? (Is maar een gokje.........) ;) :D

Haha nee verkeerd gokje. Het gaat om een kasboeksysteempje. Maar het probleem is, als je perongeluk iets verwijderd dan klopt er niks meer van. En ik maak graag iets dummy proof haha
 
Als je normaal handmatig opties aan of uit vinkt bij een blad beveiligen, neem dan je macro eens op als je hem beveiligt. Als je deze macro dan bekijkt ziet dat er ongeveer zo uit
Code:
Sub Macro1()
'
' Macro1 Macro
'

'
    Sheets("Blad1").Select
    ActiveSheet.Protect DrawingObjects:=True, Contents:=True, Scenarios:=True _
        , AllowFormattingColumns:=True, AllowInsertingColumns:=True, _
        AllowInsertingHyperlinks:=True
End Sub

als je dan een komma aan het eind van de eerste code zet en daar dan alles achter "DrawingObjects" tot "End Sub" plakt worden de opties van bladbeveiliging ook meegenomen
Code:
Sub Beveiliging()
ActiveSheet.Unprotect "test" 'test is het wachtwoord
'hier je macro
ActiveSheet.Protect "test" [COLOR="#FF0000"],[/COLOR]DrawingObjects:=True, Contents:=True, Scenarios:=True _
        , AllowFormattingColumns:=True, AllowInsertingColumns:=True, _
        AllowInsertingHyperlinks:=True 'test is het wachtwoord
End Sub

Dankjewel! Dit is wat ik zocht
 
Haha nee verkeerd gokje. Het gaat om een kasboeksysteempje. Maar het probleem is, als je perongeluk iets verwijderd dan klopt er niks meer van. En ik maak graag iets dummy proof haha

Gelet op de maand van het jaar en wat er in Frankrijk momenteel op de grasprietjes gebeurt, gokte ik idd. (verkeerd). Mijn poultjes voor dergelijke evenementen hadden idd. ook een dummyproof beveiliging nodig.
 
Ramsje, een betere optie dan het aan-en-uit-zetten van je beveiliging, kan je beter gaan werken met de methode UserInterfaceOnly=:TRUE
Zoek daar even naar op Helpmij of of via Google. Komt vaak langs namelijk. Dit zorgt er voor dat je code wel dingen mag aanpassen, wat een gebruiker niet mag.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan