• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Optellen met voorwaarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

BIbabarb

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
14 jun 2016
Berichten
2
Hallo,

Waarschijnlijk een hele basis vraag voor sommige, maar ik heb me gek gezocht en (nog) geen oplossing kunnen vinden.

Ik heb in een excelsheet kosten geplaatst welke op een bepaalde datum zijn gemaakt, en nu wil ik deze kosten per jaar laten optellen , ik wil dus in een cel bijvoorbeeld alle kosten laten optellen van 2014, in een andere cel die van 2015 en weer in een andere die van 2016 enz enz...

Ik kan heel makkelijk die kosten laten optellen om gewoon een "simpele" som formule in die cel te plaatsen en de betreffende data te selecteren, maar ik zou graag willen dat excel dat zelf doet, is namelijk ook makkelijker als ik die sheets ga overdragen aan onze administratie. (anders moet ik nog meer gaan uitleggen ;-) )

Ik ben bezig geweest met optellen met voorwaarden, maar ik kom er niet uit...

Ik hoop dat iemand van jullie mij zou kunnen helpen.

Alvast bedankt

Groetjes
Raymon
 
SOM.ALS kan natuurlijk, maar zonder een voorbeeld te zien zou ik zeggen dat je er een draaitabel van moet maken.
 
Heb het al opgelost.. Kolom erbij waarbij ik het jaartal uit de datum haal, het laten optellen met som.als(en dan als voorwaarde het jaar) en de kolom met het jaartal erin verbergen..

Misschien niet een supernette oplossing maar hij werkt
 
Mijn voorkeur gaat ook uit naar een draaitabel. Even groeperen op jaar en je bent klaar.

Zonder hulpkolom kan je ook eens kijken naar SOMPRODUCT(). Maar over het algemeen is een SOM.ALS() in combinatie met een (verborgen) kolom sneller.

Even de drie opties in een bestandje gezet.
 

Bijlagen

  • BIbabarb.xlsx
    13,5 KB · Weergaven: 41
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan