• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Beveiligde werkmap rijen toevoegen zonder dat verwijzingen fout worden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Chiel1234

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
14 jun 2016
Berichten
1
Beste lezer,

Ik ben bezig met het maken van een kostenbewakingsmodel (excel 2013). Dit model moet helemaal 'fool-proof' zijn. Ik heb in blad 1 'overzicht' een verwijzing naar blad 3 'opdrachten'. Bij opdrachten kunnen gebruikers van het model zelf verschillende opdrachten invullen. Het aantal opdrachten dat ze mogelijk willen invullen kan alleen wel variëren tussen de 3 en 1000. De formule moet alleen wel de som van alle rijen pakken.

Mijn eerste gedachten was om ze gewoon zelf rijen toe te laten voegen en dit dus in de beveiliging toe te staan. Alleen bij het proberen blijkt dat als ze de onderste rij toevoegen, dat dan de nieuwe rij niet wordt meegenomen in de verwijzing. Ik heb wat zitten proberen maar het lukt me niet om het veilig te krijgen. Ik wil absoluut niet dat rijen (dus kosten) vergeten worden in de formule.

Verder heb ik de optie groeperen geprobeerd. Er klapt dan een enorme hoeveelheid lege rijen open waar de formule aan is gekoppeld. Maar met 1000 lege rijen wordt het niet erg gebruiksvriendelijk.

Heeft iemand een idee hoe ik regels invoegen toe kan staan zonder dat er enig risico is dat mensen een fout maken en dat nieuwe regels buiten een formule komen te vallen. Of een andere creatieve oplossing voor het probleem natuurlijk.

Alvast hartelijk dank!

(ik ben nog niet heel handig in excel, dus graag een beetje kindertaal;))

Groetjes,

Chiel
 
Ik zou het zo doen:

1. Formatteer je invoerbereik als tabel
2. Verberg alle kolommen behalve de tabel
3. Beveilig dat tabblad niet (beveiligen zorgt ervoor dat de tabel functie niet goed werkt).

Als de gebruiker nieuwe gegevens heeft, gewoon onder de tabel laten invoeren.
Je formules naar de juiste kolom van de tabel laten verwijzen, deze groeien dan automatisch mee.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan