• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoeken in een overzicht

Status
Niet open voor verdere reacties.

Roy3001

Gebruiker
Lid geworden
29 jul 2011
Berichten
54
Beste leden,

Ik heb een vraag over welke formule ik moet gebruiken.

Op blad1 wil ik als ik cel B3 de opleiding uit Blad2 selecteer in cel G3 t/m G? te zien krijgen wie deze opleiding gehad heeft. Of iemand de opleiding gehad heeft is in Blad2 met een X aangegeven bij de naam. Dit is een klein overzicht, maar het gaat uiteindelijk om zo'n 200 personen en tientallen opleidingen. Dus het kan best zijn dat de uitkomst van de opleiding het maximale aantal aan ingevoerde personen is.

Alvast bedankt voor de hulp.

Groetjes,

Roy
 

Bijlagen

  • Vraag mbt zoeken.xlsx
    9,9 KB · Weergaven: 28
Is het een oplossing om een filter in het informatieblad te zetten? dat je dan uiteindelijk filter op "x". of moet het per se in het andere tabblad weergegeven worden?
 
Er kan een (auto)filter op blad2, maar ik wil per se op blad1 de uitslag zien van de zoekvraag in B3 van blad1.
 
Ik denk niet dat dit de beste oplossing is, maar het werkt wel.

Ik heb in het zoekblad een tabel gemaakt (deze gaat tot 300 namen).
In deze tabel wordt er bij iedere naam gekeken of er een x staat bij de betreffende opleiding.
Wanneer dit het geval is wordt de naam weergegeven.

Tegelijkertijd wordt bij het wijzigen van de opleiding een macro gestart zodat de lege cellen (namen die de opleiding niet hebben gehaald), niet worden weergegeven.

Bekijk bijlage Vraag mbt zoeken Q.xlsm
 
@Quiby: dit is inderdaad zoals ik het dacht. Als ik opleidingen toevoeg en de lijst in B3 aanpas dan geeft hij een foutcode. Kan je me verder uitleggen wat je precies gedaan hebt, zodat ik ook iets leer ;-)
 
Laatst bewerkt:
Ik zal proberen het uit te leggen

In het gele vak staat een gegevens validatie in te voegen in het menu gegevens .Deze verwijzen naar de cellen in het informatieblad waar de opleidingen in staan. wanneer je meer opleidingen toe wilt voegen verander je "=Informatie!B1:Q1" in bijvoorbeeld "=Informatie!B1:Z1" .

Daarnaast wordt er op het moment dat je de cel wijzigd een macro gestart. deze is te zien als je met de rechtermuisknop op zoekblad klikt en dan op "Programma code" klikt. Er wordt hetzelfde gedaan als dat wanneer je zelf lege cellen zou uit vinken.
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Target.Count > 1 Then Exit Sub
If Not Intersect(Target, Range("b3")) Is Nothing Then 'als cel b3 wordt gewijzigd dan het volgende doen
    ActiveSheet.ListObjects("Tabel2").Range.AutoFilter Field:=1, Criteria1:="<>"  'lege cellen niet weergeven
End If
End Sub


De formules die in de tabel staan deel ik even op. =ALS(INDEX(Informatie!A:Q;RIJ(A8)-1;VERGELIJKEN(Zoekblad!$B$3;Informatie!$1:$1;0))="x";INDEX(Informatie!A:A;RIJ(A8)-1;1);"")- In het rode gedeelte wordt gekeken in welke kolom nummenummer (Informatie!$1:$1) de opleing (Zoekblad!$B$3) heeft.
- In het oranje plus het rode gedeelte wordt gekeken in de hele tabel (Informatie!A:Q) in iedere rij (RIJ(A8)-1, dit had netzo goed 1,2,3 etc kunnen zijn maar zo wordt 1,2,3 berekend) in de kolom van de opleiding (VERGELIJKEN(Zoekblad!$B$3;Informatie!$1:$1;0)) gekeken wat er staat een (x of leeg)
- in het groene gedeelte wordt vervolgen de naam (Informatie!A:A) van iedere rij (RIJ(A8)-1)weergegeven.

Dit alles wordt samengevoegd in een als functie als er in de betreffend kolom van de opleiding een x staat wordt de naam weergeven, anders wordt er niks weergegeven

De uitleg staat ook in het bestand
Bekijk bijlage Vraag mbt zoeken Q.xlsm
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan