blauw scherm

Status
Niet open voor verdere reacties.

thenan

Gebruiker
Lid geworden
22 nov 2011
Berichten
239
Een kennis heeft gevraagd op wat probleempjes in zijn xp-pc op te lossen.
Volgens het microsoftlabel op de pc betreft het een windows xp home edition pc.
Tijdens het opstarten zag ik het volgende scherm:
Selecteer het besturingssysteem dat U wilt opstarten:
-Recovery console
do not select this (foutopsporing actief)
-Windows XP Professionel
In eerste instantie ging het opstarten goed en heb diverse virussen en wormen verwijderd.
Het NOD 32 antivirusprogramma was verlopen; heb hiervoor AVG geinstalleerd.
Alles bleek hierna goed te funktioneren.
Nadat ik de pc in veilige modus wilde opstarten kreeg ik plotseling een blauw scherm met de navolgende tekst:
Windows is afgesloten om schade te voorkomen RDR_File_system Stop: 0x00000027 (0xBAAD00D8 enz..)
Na het opnieuw normaal opstarten blijft het blauwe scherm terugkomen.
Hoe nu verder?
 
De RDR_File_System melding is gerelateerd aan (om het maar even erg versimpeld te zeggen) toegang tot gedeelde printers en mappen over het netwerk.
Uiteraard kan antivirus/firewall programmatuur hier ook op ingrijpen.

Eerste wat ik zou doen is alle netwerkkaart(en) eruit halen (indien USB of insteekkaart) en (indien bedrade aansluiting op het moederbord) die uitschakelen in de BIOS.
Kijk of de pc dan wél weer opstart en werk dan van daaruit naar een oplossing, zodat je de netwerkkaart(en) er weer in kunt gaan steken danwel weer in de BIOS kunt gaan inschakelen.

Tijs.
 
Geen netwerkkaart of andere insteekkaarten aanwezig
In de BIOS heb ik landevice, audiodevice en usb-controller gedisabled zonder resultaat.
Pc start alleen op met blauw scherm.
 
Paar opties nog (waarbij je voor optie b. beter even wacht totdat iemand anders nog wat tips geeft, want is eigenlijk geen werk voor "leken"):
a. F8 herhaaldelijk "intypen" bij het opstarten totdat het XP opstartmenu verschijnt. Kies daar niet Veilige modus etc., maar kies Laatst goed werkende configuratie.
b. Een in-place upgrade van XP. Daarvoor heb je een opstartbare XP installatiecd nodig van hetzelfde Service Pack niveau als nu op die computer staat.
Methode 2: Installeren van Windows XP herstellen door de computer start vanaf de CD met Windows XP
Ga als volgt te werk om Windows XP opnieuw installeren door de computer opstarten vanaf de Windows XP-CD:
Plaats de cd-rom van Windows XP in het cd-rom-station of DVD-station van uw computer en start de computer opnieuw op.
Wanneer u het bericht 'Druk op een toets om op te starten vanaf cd-rom' op het scherm, drukt u op de computer starten vanaf de CD met Windows XP.
Het volgende bericht op het scherm Welkom bij Setup wordt weergegeven:
"Dit gedeelte van Setup zorgt ervoor dat Microsoft Windows XP uit te voeren op uw computer: druk op ENTER om Windows XP nu in te stellen,. Als u een Windows XP-installatie herstellen met behulp van de herstelconsole, drukt u op R. Druk op F3 om Setup te sluiten zonder Windows XP te installeren."
Druk op ENTER om Windows XP in te stellen.
Druk in het scherm Gebruiksrechtovereenkomst van Windows XP op F8 om de gebruiksrechtovereenkomst te accepteren.
Zorg ervoor dat uw huidige installatie van Windows XP in het vak is geselecteerd en druk vervolgens op R om te herstellen van Windows XP.
Volg de aanwijzingen op het scherm om Windows XP opnieuw te installeren. Nadat u Windows XP hebt hersteld, moet u wellicht uw exemplaar van Windows XP opnieuw activeren. Voor meer informatie klikt u op het volgende artikelnummer om het artikel in de Microsoft Knowledge Base weer te geven: 310064 het oplossen van problemen met Windows XP Setup wanneer u een vanaf Windows 98 of Windows Millennium Edition upgrade

Tijs.
 
Het in veilige modus opstarten met laatst goed werkende configuratie was uiteindelijk de oplossing.
Bedankt voor deze gouden tip
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan