Audio - Krakend, haperend, clipping, distortion

Status
Niet open voor verdere reacties.

Joosdt27

Gebruiker
Lid geworden
22 jun 2016
Berichten
11
Beste leden van HelpMij,

Dit is mijn eerste topic en gelijk ook mijn eerste post.
Mocht ik het niet in het juiste sub-forum hebben gezet, dan hoor ik het graag.

Op dit moment zit ik met een audio probleem waar ik me mateloos aan irriteer.
Sinds enige tijd is het namelijk zo dat mijn audio hapert of kraakt.
Dit gebeurd als ik minstens een uur aan het computeren ben.
Het is dan net alsof de computer een heavy load aan het verwerken is, en daardoor net een seconde teveel latency krijgt om de audio aan te pakken.
Maakt niet uit of ik de audio afspeel via WMP, WinAmp, Spotify, YouTube, whatchamacallit.

Ik heb al het een en ander geprobeerd, namelijk:
- BIOS update (via MSI site)
- Energiebeheer nagekeken, en alles op prestatie gezet
- Norman virusscanner geupdate/gescand
- Norman scanner en firewall uitgezet
- CCleaner uitgevoerd
- Malwarebytes uitgevoerd
- HD audiobus verwijderd
- Killer E2200 Ethernet geupdate
- Killer E2200 Ethernet gedowngrade
- Killer E2200 Ethernet driver verandert in Qualcomm Atheros AR8161
- Killer E2200 uitgeschakeld (huidige driver versie is 9.0.0.37)
- NVIDIA High Definition driver verwijderd
- DriverBooster alle driver geupdate (oa ook die van USB ports)
- aanschaf Sharkoon USB/Ethernet -> Realtek USB GbE Family Controller driver 8.30.218.2016
- DPC Latency geïnstalleerd en daarmee ook de Latency pieken waargenomen
- Geprobeerd de noise op te nemen door de geluidskaart met Goldwave op te nemen, maar naderhand is het niet op de opname terug te horen.
- Speccy gedownload en de gegevens on-line gezet: http://speccy.piriform.com/results/F6EbtHNBHeiA7cOqS5JdMSi
- Energiebeheer van processor op 'best performance' op 'Background Services' gezet
- Asus DGX driver geupdate/aangepast naar UNi Xonar 1816/1822 v1.75a r2
- TimerToolV3 geïnstalleerd en mee laten lopen op 0,5ms
- Autoruns geïnstalleerd en veel programma's en services afgevinkt.
- In Apparaatbeheer alle onderdelen nagekeken en in tabblad 'Energiebeheer' ervoor gezorgd dat ze niet 'door de computer worden uitgeschakeld om energie te besparen'
- In Apparaatbeheer verschillende onderdelen uitgeschakeld en opnieuw ingeschakeld (meerdere malen bij USB- en Geluidspoorten geprobeerd)
- Verscheidene malen tijdens storing de Ethernetkabel losgehaald en opnieuw aangesloten


Verder heb ik geen idee wanneer het is ontstaan.
Een tijd terug heeft een elektricien een ethernet verbinding aangelegd van de router naar de computer.
Vervolgens merkte ik ontzettend veel 'interference' op mn speakers.
Op internet las ik over digitale bekabeling tussen geluidskaart en speakers.
Dat was gelukkig mogelijk en dat loste het probleem toendertijd op. (én het geluid klonk nóg mooier)

Tijdje ging voorbij en plots kreeg ik die haperingen.
Omdat ik het geprobeerd heb het eerst zelf op te lossen weet ik niet meer precies wanneer het is ontstaan en/of het misschien te maken heeft met een update.
Inmiddels heb ik al een externe geluidskaart gekocht (de nieuwe Focusrite 2i2 2nd Generation) en heb ik ook een Netgear ProSAFE GS105 switch + Sharkoon 3-Poort USB 3.0 Hub + RJ45 Ethernet Adapter gekocht.
Maar zonder resultaat...
Op m'n Focusrite kan ik het ook horen, zelfs erger omdat deze een 'analoge' output heeft (stereo jack).
Onlangs startte ik een on-line spel op en begon hij als een bezetene te kraken op mn koptelefoon. Schrok me kapot!
Momenteel weer. Ik zit met de koptelefoon op, en hij kraakt constant. In muziektermen: Hij zit in constante 'clipping'.
Soms valt het geluid zelfs weg.
YouTube filmpjes speelt hij met meer moeite af.
En met muziek via Windows Media Player is hij overgegaan in een krakend, zoomend geluid.
Ik hoor het nummer er nog op een elektronische manier doorheen, maar soms valt dat ook weg en blijft hij kraken/distortion.
Via Task Manager zie ik dat de ntoskrnl.exe 30% van de processor vraagt..

Nu weet ik eigenlijk niet goed waar verder te gaan met het onderzoek.
Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?
Heeft het in de processen en services te maken?
Killer Ethernet heb ik al eens verwijderd via Programma's en Onderdelen, maar toen kreeg ik daarna helemaal geen internet verbinding meer.
Op de een of andere manier zag hij daarmee ook die Realtek drivers niet. Als ik die opnieuw installeerde pakte hij ze nog niet.
Met systeemherstel heb ik het toen weer aan de praat gekregen.
USB port problemen geloof ik eigenlijk niet zo erg, gezien het feit dat het zich ook voordoet op de Asus DGX, en die is PCI.

Aantal specificaties van de computer zijn (+ evt. driver versies):
- Moederbord: MSI Z87-G43 Gaming
- Processor: i5-4690 @ 3.50GHz - versie 6.3.9600.16384
- Processorkoeler: Cooler Master Hyper 212 Evo
- Geheugen: 16GB (2x 8GB) DDR3 1600MHz - Corsair Vengeance LP
- Videokaart: MSI GTX 960 Gaming 2G - versie 10.18.13.6839
- Audiokaart: Asus DGX Xonar - versie 8.1.8.1822
- Voeding: Cooler Master V650 semi-modular
- Besturingssysteem: Windows 8.1 (6.3.9600 Build 9600)
- Bios versie: American Megatrends Inc. V10.7, 18-5-2015
- SMBIOS-versie: 2.8
- BIOS-Modus: Verouderd (hoewel ik dus de laatste heb gedownload via de MSI site..)

Ik heb 'm samen met een vriend gebouwd.
Oftewel, zonder problemen in elkaar gezet.

De schakeling van m'n internetverbinding is:
- Ziggo Ubee router EVW321B
- Ethernet kabel UTP/Cat 5E
- Netgear GS105 switch
- Sharkoon Ethernet/USB (in 3.0 poort)

Audiolussen:
Digitaal:
- MSI moederbord
- Asus DGX Xonar
- Toslink kabel
- Edifier S530d
óf Analoog:
- MSI moederbord
- 2.0 USB
- Focusrite 2i2 2nd generation
- Beyer Dynamics DT770 250 ohm headphones of Devine VA3015 stereo jacks naar stereo RCA op Edifier S530D

Oh, en dr hangt ook nog een WD MyCloud 4TB aan de router.

Ik heb een aantal maal LatencyMon gebruikt, en daar had ik als resultaat:
_________________________________________________________________________________________________________
CONCLUSION
_________________________________________________________________________________________________________
Your system appears to be having trouble handling real-time audio and other tasks.
You are likely to experience buffer underruns appearing as drop outs, clicks or pops.
One or more DPC routines that belong to a driver running in your system appear to be executing for too long.
At least one detected problem appears to be network related.
In case you are using a WLAN adapter, try disabling it to get better results.
One problem may be related to power management, disable CPU throttling settings in Control Panel and BIOS setup.
Check for BIOS updates.

ISR counts
- portcls.sys - Port Class (Class Driver for Port/Miniport Devices
- dxgkrnl.sys - DirectX Graphics Kernel
- USBPORT.sys - Poortstuurprogramma voor USB 1.1 en 2.0
- HDAudBus.sys - High Definition Audio Bus Driver
ndis.sys - NDIS (Network Driver Interface Specification)
- Wdf01000.sys - Kernel Mode Driver Framwork-runtime

DPC counts
rspLLL64.sys - Resplendence Latency Monitoring
portclsq - Port Class (Class Driver for Port/Miniport Devices)
cmudaxp.sys - C-Media Audio WDM Driver
afd.sys - Ondersteunend functiestuurprogramma van WinSock
nvlddmkm.sys - NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 364.72
dxgkrnl.sys - DirectX Graphics Kernel
- ndis.sys - NDIS (Network Driver Interface Sprecification)
ntoskrnl.sys - NT Kernel & System
storport.sys - Microsoft Storage Port Driver
iaStorA.sys - Intel(R) Rapid Storage Technology driver - x64
- tcpip.sys - TCP/IP-stuurprogramma
HDAudBus.sys - High Definition Audio Bus Driver
rassstp.sys - RAS SSTP Miniport Call Manager
- wdf01000.sys - Kernel Mode Driver Framework-runtime
CLASSPNP.sys - SCSI Class System Dll

Die met een -'je ervoor waren zowel via de analoge (Focusrite) alswel de digitale (Asus) audio eruit gesprongen.

Hopelijk kan iemand me helpen!
En alvast bedankt voor het lezen van dit lange bericht!

EDIT: De lijst met 'reeds geprobeerd' wordt steeds geupdate
 
Laatst bewerkt:
Ik kan zeggen zoals het boekje het zegt ;) update je drivers, controleer op updates enzo enzo maar gelukkig is dat hier niet nodig.
zo te zien ben je best wel handig. je kan evt latencytweaks uitproberen op je besturingssysteem.
high preformance timer aanzetten enzo enzo.
Check je latency met latencymom en dplaatency. (beide programma's)
kom je er nogsteeds niet achter:
Sinds 2 maanden gebruik ik dit https://vvvv.org/contribution/windows-system-timer-tool programma
ik heb de cmd nog niet op automatisch staan maar dit programma heeft me flink geholpen met al m'n latency problemen.
Sinds die tijd met high proformance timer in de bios aan is m'n pc en (laptop is bezig) flink stabieler met dit programma.

Groetjes, pyro

Om er aan toe te voegen:
Is dat toevallig na je nieuwe windows 10 update/grade? ik heb na m'n windows 10 upgrade 1 of 2x een nieuw pakket moeten downloaden waarna ik flink wat blue screens kreeg met driver: netio.sys. nudu.sys. met ook als bestandsnaam: ntoskrnl.exe
uiteindelijk als ik goed rond ging speuren kwam ik uit op m'n landriver die flink wat latency en problemen veroorzaakte/veroorzaakt.
Grappig dat jij bijna/dezelfde problemen hebt als dat ik had/heb. heb sinds die tweaks geen last meer gehad van spontane blue screens....

je kan evt ook een paar nvidea audiodrivers uitschaken. zie hier: https://m.reddit.com/r/nvidia/comments/3n9ms1/dpc_latency_spikes_caused_by_nvlddmkmsys/?ref=readnext_7
 
Laatst bewerkt:
Ik lees uit je verhaal dat het gezeur begonnen is op het moment van aanleg van een netwerkkabel door een electriciën.....:rolleyes:
Dat kan duiden op een slechte kwaliteit kabel of dat de kabel dicht langs leidingen loopt waar veel vermogen wordt gevraagd door aangesloten apparatuur waardoor hij door electrische veldsterkte beïnvloed wordt.

Wat ik mis in je verhaal is of deze problemen ook aanwezig zijn als je de netwerkkabel niet aangesloten èn een eind bij de pc uit de buurt hebt..?
Ook niet onbelangrijk: is de pc aangesloten op een geaard stopcontact..?
 
Laatst bewerkt:
@scrapheap, als dat zo is dan is dat toch het makkelijkste uit te testen als ze een andere desktop computer op precies de zelfde plek neer zetten? dat scheelt een hele hoop zoekwerk en wijzend vingers.
 
Leg mij eens uit wat er "een hele hoop zoekwerk en wijzende vingers" is aan het ontkoppelen van de netwerk-kabel ( 1 handeling ) en het kijken of het stopcontact waar de pc op is aangesloten voorzien is van rand-aarde ( ook 1 handeling )...?
Ik begrijp jouw probleem niet..
Volgens mij zijn deze 2 simpele handelingen minder werk als met een desktop gaan lopen slepen en vervolgens alle kabels en stekkers afkoppelen en weer aansluiten...:rolleyes:
 
@Pyrokenny, Thanks! Fijn dat je herkenning ziet, dat geeft de burger toch een beetje moed!
Ik ga eens even wat lezen en uitproberen aan de hand van je tips!

@Scrapheap, Over dat met de kabel heb ik ook nog nagedacht, maar eigenlijk weer verworpen omdat het pas ontstaat als de computersessie al zo'n uur gaande is.
Maar het kan natuurlijk nooit kwaad even de Ethernet ertussenuit te trekken.
De computer is aangesloten op een stekkerdoos van Brennenstuhl.
Deze: http://www.brennenstuhl.de/index.php?module=products&index[products][action]=details&index[products][category]=1562&index[products][data][products_id]=14321
En deze is dan weer direct aangesloten op een geaard stopcontact in de muur.

Maar zoals ik al zei heb ik de 'toevoer' onderdelen een beetje links laten liggen, aangezien het pas later hoorbaar is, schatte ik de oorzaak eerder liggende in de processen in de kast.
 
Oh, en nog een leuk dingetje; Gisteravond geprobeerd de audio op te nemen. Om de klachten vast te leggen zodat een ieder het ook kan horen. Dat is makkelijker dan de uitleg.
Maar helaas heeft hij het niet opgenomen. Via Goldwave heb ik mijn geluidskaart opgenomen die als een dolle aan het ratelen was, maar als ik het nu terugluister hoor ik gewoon de muziek zonder haperingen of storingen....
Het zit dus ergens in de verwerking vanaf de geluidskaart. Dus tussen het signaal dat de geluidskaart verlaat en de koptelefoon/speakers zit iets wat het een lekkere distortion mee kan geven.
 
Leg mij eens uit wat er "een hele hoop zoekwerk en wijzende vingers" is aan het ontkoppelen van de netwerk-kabel ( 1 handeling ) en het kijken of het stopcontact waar de pc op is aangesloten voorzien is van rand-aarde ( ook 1 handeling )...?
Ik begrijp jouw probleem niet..
Volgens mij zijn deze 2 simpele handelingen minder werk als met een desktop gaan lopen slepen en vervolgens alle kabels en stekkers afkoppelen en weer aansluiten...:rolleyes:

Daar heb je gelijk in scrapheap. mij gaat het er meer om van als het echt aan de bekabeling ligt dus niet alleen aan je wandcontactdoos dan merk je het bij een opnieuw aangesloten computer direct dat er wat gaande is.
Bij ons thuis was er weleens een probleem dat er een lasdopje niet goed zat in de badkamer, na alle draden te hebben bekeken zaten alle draden los in het doosje waardoor je soms een spanningsdip naar 200 volt kreeg :s yuk
Zo'n probleem kan natuurlijk (zal wel niet) ook kunnen met de lankabel ed.
Daarna ter aanvulling als je een wandcontactdoos hebt met randaarde hoeft het niet te betekenen dat de randaarde echt is aangesloten op de doos. dat gebeurt vooral in nieuwbouwhuizen.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Als je het over de geluidskaart hebt:
Je hebt op het internet uni xonar drivers http://maxedtech.com/asus-xonar-unified-drivers/ met deze driver heb ik flink wat goede ervaringen met m'n xonar dsx
Ik denk zelf niet dat het aan de stroomdraden ligt. als: probeer eens met een multimeter je stopcontact door te meten. het voltage moet dan rond de 230 volt liggen op 50 hrtz is dat in orde dan is het gewoon in orde.
Je kan evt msi kombuster met prime 95 tegelijkertijd laten draaien. kraag je dan geen problemen in 10 minuten dan zal er niks met je electrisch netwerk aan de hand zijn.
De stekkerdoos is gewoon in orde. netfilters doen er idd weinig aan.

Zelf denk ik dat de problemen liggen in:
de lankaart, kan je niks aan doen wachten op een dirver update
de videokaart, update je driver en verwijder via apperaatbeheer de geluidsdriver van nvidea uit
de geluidskaart, installeer de uni xonar driver voor je dgx download die met de "C-Media Audio Panel" http://maxedtech.com/asus-xonar-unified-drivers/
Usb poorten, update je usb driver. lukt dat niet dan herinstalleer ze.

Windows 10, probeer wat latencytweaks (de registrytweaks bij mij hebben niet geholpen)
probeer de timer tool: https://vvvv.org/contribution/windows-system-timer-tool eens een lange tijd uit zoals mij


Sluit maar uit dat het een virus is
 
Laatst bewerkt:
Maak eens een screenshot van msconfig en het tabblad opstarten en zet die hier neer.
 
Oh! Nog vergeten te melden. De computer is NIET naar Windows 10 geweest. Dat heb ik steeds afgehouden, omdat ik nog veel las over (oa Latency) problemen en nog geen oplossingen.
Bijgevoegd een link naar screenshots van de resultaten: http://imgur.com/a/nk93a

Inmiddels heb ik ook bestanden van Windows Performance Timer.
Zowel een rustige tweeënhalf uur, alswel een fase waarin er flink wat noise is.
Welke bestandscategorieën wil je zien?

Hierbij ook een Speccy overzicht: http://speccy.piriform.com/results/F6EbtHNBHeiA7cOqS5JdMSi

Dank voor al jullie hulp! Fijn dat er zo wordt meegedacht, want het is echt irritant.
 
@Lange Pier, De screenshot van 'opstarten' staat er ook in. Oh, en de meeste stappen van die Bax-Blog heb ik al uitgevoerd. Zal eens kijken welke nog niet.. Ik geloof 8, 11, 13, 14 (nvt) en 16 (net gedaan).
Die Windows Hotfix zal ook niet veel verhelpen, aangezien het zowel bij de Geluidskaart als bij de Focusrite is.

Heb nog een hele rits foto's gemaakt van de BIOS instellingen. Weet niet of iemand daar benieuwd naar is?
Heb ze in het mapje van Imgur erbij gezet. http://imgur.com/a/nk93a
 
Hee ja dat is een verschil.
Dan hoef je alleen evt te zoeken naar de asio driver. Die ik hierboven al heb vermeld. Ik weet nog niet of je die hebt geïnstalleerd?
 
Vreemd....
Hier de link naar m'n profiel: http://joosdt27.imgur.com/ Is die wel zichtbaar? Kunnen jullie dan wel de map Computer Screenshots zien en openen?

Ik ga nu de Uni Xonar drivers en Windows System Timer Tool installeren. Ben benieuwd!
 
Nu is het wel te zien.

Je hoeft alleen items over de drivers en anti-virus mee op te laten starten en de rest allemaal verwijderen, weet niet waarom je dat laat doen, elk programma wat je nodig hebt kun je gewoon vanuit windows starten en ook bij de services als je de windows services wegklikt, kun je items eens nalopen of er niet wat weg kunnen als service.

Handige tool is autoruns i.p.v. msconfig, staat de scheduler bij.
https://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb963902.aspx
 
Gebruik je ASIO drivers?
Zo ja, waar staat je buffer setting op?
 
Daar ben ik weer!

Voor de ASUS DGX heb ik nu die Uni Drivers gedownload en geïnstalleerd.
ASIO van Focusrite is 48KHz (kan van 44.1kHz tot 192KHz) bij 128 Buffersize (kan van 16 tot 1024).
De TimerToolV3 heb ik aangezet op een 0.5 ms.

Nu eventjes laten lopen en ondertussen muziek afspelen. Eens kijken wanneer hij de mist in gaat.
Ga ik ondertussen kijken welke startups ik nog meer aan- en uit kan zetten in Autoruns.

In principe doet hij het na behoren als de computer aan staat, en pas later start er een 'process of service' die de boel door de war schopt.
Zal ook even mijn 'reeds geprobeerd'-lijstje updaten, die in mn openingspost te zien is. Voor het overzicht.

Ik laat nog van me horen!!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan