"Onvoldoende geheugen"

Status
Niet open voor verdere reacties.

DaRealMVP

Gebruiker
Lid geworden
24 feb 2016
Berichten
8
Ik heb vorig jaar een computer laten bouwen door een vriend van mij.

Dit zijn de delen: http://imgur.com/bX3snCW

De laatste tijd heb ik echter serieuze problemen met het geheugen. Vanaf dat ik 2-3 programma's open begint hij automatisch dingen af te sluiten, en soms wordt het scherm gewoon helemaal zwart. Ik heb zeer weinig kennis van computers, dus ik heb geen idee wat ik moet doen nu. Moet ik meer geheugen kopen? Of ligt get aan de instellingen?

Extra notities: Het is een 32-bit systeem, ik kan niet formatteren want ik heb die cd niet, en bij RAM staat er 8,00 GB (3,12 GB usable)

Alvast bedankt!
 
Als je het volledige geheugen wilt kunnen gebruiken moet je een 64 bit Windows installeren, dat is de reden van je probleem.
Een 32 bits versie kan maar iets van 3,2 Gb aan geheugen addresseren, de rest wordt niet gebruikt.
 
Ik denk dat er meer aan de hand is. Als er meer geheugen gebruikt wordt dan dat er aan real mem in zit, dan wordt de software niet abrupt gestopt, maar wordt de pc erg traag omdat alles via het virtuele geheugen gaat lopen.
Natuurlijk is het beter om bij 8gb real mem 64 bit windows te gebruiken, maar nogmaals, het gerbuik van de 32 bit (3,2gb adresseerbaar) lijkt mij niet de oorzaak van de hier genoemde verschijnselen.

Welke windows versie betreft het?
 
Mogelijk is ook het wisselbestand uitgezet, en dan kun je (op een 32-bit systeem) nooit verder dan 4 GB.
Gegeven dat je een SSD lijkt te hebben kan dit heel gemakkelijk zo zijn.

[Windows-toets]+R toetscombinatie -> sysdm.cpl
tabblad Geavanceerd
knop Prestaties
etc.

Kijk wat er als wisselbestand staat ingesteld. Staat die op "Systeem beheerd" en/of wisselbestandsgroottes zijn ingesteld (niet 0, natuurlijk) dan heb je een wisselbestand.
Staat die helemaal uit, dan heb je geen wisselbestand.

Mogelijk het beste dat je even een schermafdruk toont van de Wisselbestand instellingen.

In ieder geval is je vriend een dombo dat hij een 32-bit versie van Windows heeft geïnstalleerd voor je ipv. 64-bit, gegeven 8 GB intern geheugen etc.

Tijs.
 
Zoals hierboven beschreven.
zonde zonde zonde dat je je 8gb geheugen niet kan gebruiken.....
Ik denk dat er een aantal programma's op de achtergrond draaien en met zo'n pc zal je ram zeker snel vollopen (lekker snel)
Ik raad je aan om er een 64 bit versie op te zetten en dan ben je direct van alle problemen af.
Sla dan wel je user map op of haal hem uit windows.old en plak die dan over je nieuwe actieve gebruiker zodat je niet te veel aan informatie mis.
 
Dus als ik het goed begrijp zal het helpen als ik naar Windows 10 upgrade?
 
Wat begrijp je hier niet aan?

Ik heb gemengde opinies gehoord over Windows 10, sommige mensen vinden het goed, anderen verkiezen Windows 7. Maar als de upgrade mijn probleem oplost, zal ik het maar doen.

Bedankt voor de hulp!
 
Upgraden is niet voldoende hoor, je dient een schone install naar W10 64bit erna uit te voeren.
 
Je kunt alleen een schone installatie doen na een upgrade als je een oem windows 7/8.1 versie hebt, een retail key kun je wel gebruiken om een schone installatie van W10 64bit gelijk te doen al weet ik niet of dat ook kan met een W7 32bit key.
 
Je kunt alleen een schone installatie doen na een upgrade als je een oem windows 7/8.1 versie hebt, een retail key kun je wel gebruiken om een schone installatie van W10 64bit gelijk te doen al weet ik niet of dat ook kan met een W7 32bit key.

Ja meestal installeer ik de nieuwe Windows installatie over de oude heen. Zo behoud je je mappen en heb je een nieuw besturingssysteem. Vergeet alleen niet je serial/key te deactiveren.
Of je een 32 of 64 bit neemt zal niet moeten uitmaken.

En sws tegenwoordig kan je Windows 10 64 bit voor een paar 10ntjes krijgen.
En sws. Als je vriend je computer heeft gebouwd. Heb je voor je licentie moeten betalen ;) ik denk het niet :p
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan